Wavrinskys hållplats är rätt liten, antalet påstigande + avstigande är inte bland topp 25 av alla hållplatser i stan. Sahlgrenska (huvudentré) är fjortonde största med ca 13000 resenärer, Chalmers plats 16 med 11900, och nummer 25 är Scandinavium med 7200 resenärer (2006).
(Källa:
Resvägsundersökning 2006, "VTG RUS 2006", Västtrafik 2007).
Det är senaste tillgängliga hållplatsstatistiken vad jag känner till. Listan ger statistik bara för de 25 största, så Wavrinskys placering är okänd för oss utomstående.
Poängen då är att ge en snabbväg mellan Chalmers - Sahlgrenska. Alltså en viss tidsvinst, men kanske främst att det ökar kapaciteten genom att by-passa Wavrinskys som förmodligen delvis är en flaskhals (spårvägskorsning m.m).
Men allra främst skulle ju hlp. Chalmers lösas upp utan den typ av ombyggnad som nu planeras. Det om något skulle öka kapacitet i hela systemet.
På så sätt skulle också chalmertunneln få bättre utväxling än idag (effekten av den sinkas väl idag starkt av flaskhalsen hållplats Chalmers).
Wavrinskys kan förstås trafikeras av en eller flera spårvägslinjer ändå, dvs linje 10 och 7, som kan gå som idag.
Den nya tunnelsträckan används istället av de linjer som trafikerar nuvarande chalmerstunnel.
Angående ditt tips om pendeltågsanslutning till VL, så kommer den på sin höjd kunna få en hållplats vid Sahlgrenska (om än svårligen och med inte helt optimal placering), men Chalmers kommer ju inte täckas in där.
Sven Renquist skrev:
Jag förstår inte vad som skulle bli bättre ur ett användarperspektiv. Wavrinskys plats ligger på Kringen. Fem spårvägslinjer plus bussar i en punkt ger hög turtäthet. Trafiken är inte värre än att den kan klaras i plan. Det är c:a 15.000 bilar, inte 70.000. Och det är inte innerstad med konfliktpunkter som återkommer var 100e meter.
Hur får vi Göteborg att bli mer rock'n'roll? Är det genom att bygga om spårvägen vilket ändå inte kommer att höja nivån mycket från 50-tals nivån? Eller ska vi satsa på det senaste, det som verkligen tillför en ny dimension för staden? Om man röstar på det senare så handlar det kanske om att bygga en ny pendeltågslinje från Askim som kan ansluta till Västlänken. Det tror jag skulle bli störst lyft för sydvästra Gbg.
Senast ändrad 31 maj 2014 20:42