Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Egnahemsbron ska ersättas

Sida 1 av 3
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Jag flyttar diskussionen om Egnahemsbron från Nyheter till hit.
682 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Mattias Bolander skrev:

Under några dagar i början av maj rivs Egnahemsbron i Guldheden:
https://goteborg.se/wps/portal/aktuelltarkivet/ak..

http://goteborg.se/wps/portal/aktuelltarkivet/akt..

"Bron på Egnahemsvägen ska rivas och byggas ny med bättre framkomlighet under bron."

Är det här ett försenat aprilskämt?

Som jag skrev i Facebook-gruppen: Jag blev lite nyfiken på varför Egnahemsborn ska rivas och frågade TK om detaljer. Det kanske är fler som är intresserade.... så här kommer en kort sammanställning.

Egnahemsbron där Egnahemsvägen korsar över Guldhedsgatan ska rivas och ersättas med en ny i samband med att Chalmers-hållplatsen byggs ut. Som bron är i dag kan inte buss och spårvagn köra under bron samtidigt. Båda körfälten kommer att ha tillräcklig höjd för bussar och lastbilar när bron är ombyggd. Från 1 maj till 1 december kommer Aschebergsgatan mellan Wavrinskys plats och Kapellplatsen vara anvstängd.

Den nya Egnahemsbron kommer att bli en platsgjuten slakarmerad betongbro. Valvet kommer inte att återställas eftersom det behövs fullhöjd för alla körfälten under bron. Livslängd 120 år. "Den kommer i stort sätt att se precis likadan ut, fast nyare. Valven ersätts med släpljus under bron."

Nu är det väl för sent, men borde vi inte ha kunnat gestalta den som en framträdande portal till Guldheden? Från Chalmershållet jag vill åtminstone se en neonskylt på bron med den snirkliga texten "Välkommen till ett växande Guldheden!"

Senast ändrad 20 april 2014 23:04
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Matthias H. skrev:

Naturligtvis ska vi i Gbg riva en av de få finare äldre stadsförhöjande konstruktionerna som vi har...

Jag tycker det är så synd och det gör mig nedstämd. Är det verkligen verkligen nödvändigt?

Patrik Andersson skrev:

Fast det är en högst ordinär betongbro egentligen. OK för att den lätt krökta valvformen är lite intressant. Jag tycker att det är helt ok att de river, speciellt som de ökar kapaciteten på k-trafiken tack vara detta. Det beklämmande är att de inte tagit chansen att utforma den nya bron som en intressant portal till Guldheden. Den nya bron blir som den gamla - fast ännu lite tristare....

Matthias H. skrev:

Men är den inte murad med stora stenar?

Patrik Andersson skrev:

Nej, själva bron är bara betong. Men vägen kantas av fina stensättningar.

Senast ändrad 20 april 2014 23:12
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ta bort.
Senast ändrad 20 april 2014 23:13
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Som jag skrev i Facebook-gruppen: Jag blev lite nyfiken på varför Egnahemsborn ska rivas och frågade TK om detaljer. Det kanske är fler som är intresserade.... så här kommer en kort sammanställning.

Egnahemsbron där Egnahemsvägen korsar över Guldhedsgatan ska rivas och ersättas med en ny i samband med att Chalmers-hållplatsen byggs ut. Som bron är i dag kan inte buss och spårvagn köra under bron samtidigt. Båda körfälten kommer att ha tillräcklig höjd för bussar och lastbilar när bron är ombyggd. Från 1 maj till 1 december kommer Aschebergsgatan mellan Wavrinskys plats och Kapellplatsen vara anvstängd.

Den nya Egnahemsbron kommer att bli en platsgjuten slakarmerad betongbro. Valvet kommer inte att återställas eftersom det behövs fullhöjd för alla körfälten under bron.

Nej!

Livslängd 120 år. "Den kommer i stort sätt att se precis likadan ut, fast nyare. Valven ersätts med släpljus under bron."

Nu är det väl för sent, men borde vi inte ha kunnat gestalta den som en framträdande portal till Guldheden? Från Chalmershållet jag vill åtminstone se en neonskylt på bron med den snirkliga texten "Välkommen till ett växande Guldheden!"

Ja, men måste vi verkligen ha bussar och spårvagnar parallellt under bron samtidigt?

Bron är ju idag det enda vackra som finns mellan Sahlgrenska och det återstående landshövdingekvartertet vid Chalmers...
682 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Nej för i helvete!

Bron är det enda vackra som finns på Guldhedsgatan mellan Sahlgrenska och det återstående landshövdingekvarteret vid Chalmers.

Förresten, Patrik, på vilket sätt skulle ett högre brovalv öka kollektivtrafiken? Tänker du införa dubbeldäckade spårvagnar?

Bussar och spårvagnar ska separeras för att öka kapaciteten. Bussar ska inte längre gå på spårvagnsspåren ner mot hlp Chalmers (där bussarnas hållplatser kommer ligga utanför spårvagnshållplatserna). Här kan inte bussarna passera i dagsläget:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 20 april 2014 23:15
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Så himla viktigt kan det inte vara med att öka busskapaciteten. Valvet pryder sin plats och det skulle bli väldigt tråkigt utan detta.
Senast ändrad 21 april 2014 00:17
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Så himla viktigt kan det inte vara med att öka busskapaciteten. Valvet pryder sin plats och det skulle bli väldigt tråkigt utan detta.

Det kan kännas lite tråkigt att bron byggs om, men jag har förståelse för att man behöver förbättra framkomligheten för spårvagnar och bussar från Wavrinskys plats till Chalmers hållplats.
Så med andra ord: Så himla viktigt kan det inte vara med att bevara valvet. ;) Busskapaciteten kräver sin plats och det skulle bli väldigt trångt utan detta. Så att säga.
I rusningstrafik kan köerna in mot Chalmers hållplats bli rätt så långa. Hållplatsen breddas och bussar och spårvagnar separeras och får varsina hållplatslägen.

Här är en trafikkamera att följa arbetet vid hållplatsen (Egnahemsbron syns dock inte):
http://www.trafiken.nu/cameraimages/tkcam17.jpg

Skiss från Chalmershållplatsen. Fast om den stämmer längre vet jag inte. Enligt den separeras spårvagnar som ska mot Kapellplatsen från de som ska mot Korsvägen (och vice versa).

Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

Det kan kännas lite tråkigt att bron byggs om, men jag har förståelse för att man behöver förbättra framkomligheten för spårvagnar och bussar från Wavrinskys plats till Chalmers hållplats.
Så med andra ord: Så himla viktigt kan det inte vara med att bevara valvet. ;) Busskapaciteten kräver sin plats och det skulle bli väldigt trångt utan detta. Så att säga.
I rusningstrafik kan köerna in mot Chalmers hållplats bli rätt så långa. Hållplatsen breddas och bussar och spårvagnar separeras och får varsina hållplatslägen.

Här är en trafikkamera att följa arbetet vid hållplatsen (Egnahemsbron syns dock inte):

Skiss från Chalmershållplatsen. Fast om den stämmer längre vet jag inte. Enligt den separeras spårvagnar som ska mot Kapellplatsen från de som ska mot Korsvägen (och vice versa).

Åker själv den vägen ofta och vet hur vagnarna står på kö. Inget man inte överlever, dock. Själv sparar jag hellre bron än vinner en minut. Tack för bilderna!

Att de vill bygga ut så här blir väl följden av att ha en enda farbar gata upp i Guldheden mot Sahlgrenska. Modernistisk felplanering från början.

Det hela är lite trist. Brovavalvet gör faktiskt skillnad i en förutom Egnahemsbropartiet erbarmligt tråkig miljö. Nu hoppas jag bara att brorivningen, som ger intryck av att ha smugits igenom till beslut, inskränker sig till själva brospannet och att stenmurarna, inklusive den lilla portalen på Landalasidan samt brohuvudena, lämnas intakta.
Senast ändrad 21 april 2014 09:54
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Jo, det är viktigt att öka kapaciteten vid Chalmers. Cider är en av de trängre och mer trafikerade hållplatserna i hela stan. Det är inte ovanligt med spårvagnar i kö under bron och då kommer inga bussar fram, och så ökar köerna ytterligare! Ett av problemen är att det bara får plats en spårvagn i taget per hållplatsläge och att det är en ljusreglerad bilöverfart både framför och bakom hållplatsen.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Mattias Bolander skrev:

Åker själv den vägen ofta och vet hur vagnarna står på kö. Inget man inte överlever, dock. Själv sparar jag hellre bron än vinner en minut. Tack för bilderna!

Att de vill bygga ut så här blir väl följden av att ha en enda farbar gata upp i Guldheden mot Sahlgrenska. Modernistisk felplanering från början.

Det hela är lite trist. Brovavalvet gör faktiskt skillnad i en förutom Egnahemsbropartiet erbarmligt tråkig miljö. Nu hoppas jag bara att brorivningen, som ger intryck av att ha smugits igenom till beslut, inskränker sig till själva brospannet och att stenmurarna, inklusive den lilla portalen på Landalasidan samt brohuvudena, lämnas intakta.

Det tycks bli plats för fyra spårvägslägen och två busskuren. Det vore verkligen en fantastisk förstärkning!
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Det tycks bli plats för fyra spårvägslägen och två busskuren. Det vore verkligen en fantastisk förstärkning!

På skissen ser det ut som att det blir fyra hållplatslägen för spårvägen och att bussarna får använda ett av dem i varje riktning, men när man läser informationen på länken nedan så står det att "Spårvagnshållplatsen och busshållplatsen kommer att skiljas i bredd". Det låter som att det bara blir ett hållplatsläge i varje färdriktning för spårvagn resp. buss.
http://goteborg.se/wps/portal/aktuelltarkivet/akt..

Skissen ovan finns på sidan 32 här:
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Gunnar Einarsson skrev:

Nu hoppas jag bara att brorivningen, som ger intryck av att ha smugits igenom till beslut, inskränker sig till själva brospannet och att stenmurarna, inklusive den lilla portalen på Landalasidan samt brohuvudena, lämnas intakta.

I upphandlingen för rivningen av bron står det "Objektet avser rivning av Egnhemsbron, som utgör del av Egnahemsvägen över Guldhedsgatan och nybyggnation av bro i samma läge. Objektet avser även bland annat skyddsåtgärder för kulturminnesskyddade byggnadsverk.".

Länk till upphandlingen:
http://www.proffoffert.se/consumer/procurement/re..
Senast ändrad 21 april 2014 15:15
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Gunnar Einarsson skrev:

Mattias Bolander skrev:

Det tycks bli plats för fyra spårvägslägen och två busslägen. Det vore verkligen en fantastisk förstärkning!

Skulle redigera ett stavfel men så blev det ett nytt inlägg istället...
Senast ändrad 21 april 2014 16:58
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Man får hoppas att trafiken till och från Kapellplatsen (bussar plus linje 7 och 10) separeras från trafik till o från tunneln (linje 6, 8 och 13) med varsina hållplatslägen. Men det talas om att separera bussar från spårvagnar. Om det är viktigt att bussarna får köra i höger körfält mot Chalmers verkar det som om deras hållplatsläge kommer att ligga på Chalmerssidan. Jag tror inte det kommer att hjälpa upp kösituationen. Alltför mycket trafik måste då korsa varandra.
308 Inlägg
om man planerar att riva stenmurarna, vilket det inte låter som, så hade det vart fint att passa på att få in en trottoar på södra sidan vägen också
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Jag önskar att det kunde tas ett större grepp här. Den uppenbara lösningen för spårvägen borde vara en chalmerstunnel del 2, dvs bergtunnel omedelbart väster om chalmershållplatsen och mynna tunneln ungefär där Ehrenströmsgatan möter Guldhedsgatan.
Då kunde spårvägen separeras från övriga k-trafikstråket redan efter chalmerstunnelns västra mynning. Och en spv-hållplats för den nya spv-sträckan läggas lite närmre CTH-entrén.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Jag önskar att det kunde tas ett större grepp här. Den uppenbara lösningen för spårvägen borde vara en chalmerstunnel del 2, dvs bergtunnel omedelbart väster om chalmershållplatsen och mynna tunneln ungefär där Ehrenströmsgatan möter Guldhedsgatan.
Då kunde spårvägen separeras från övriga k-trafikstråket redan efter chalmerstunnelns västra mynning. Och en spv-hållplats för den nya spv-sträckan läggas lite närmre CTH-entrén.

Något liknande kommer säkert. Men inte förrän spårvägen går i tunnel från Linnéplatsen via Stigbergstorget och under älven till Lindholmen.

Sträckningen blir då underjordisk hela vägen mellan Chalmers och Linnéplatsen.
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Jasså varför går det inte att göra en etapp redan idag? "chalmerstunneln del II" bör väl bli helt oberoende av en eventeull fortsättning via Linnéplatsen?

Keep it simple if you can
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Jasså varför går det inte att göra en etapp redan idag? "chalmerstunneln del II" bör väl bli helt oberoende av en eventeull fortsättning via Linnéplatsen?

Keep it simple if you can

Det svåra är inte att hitta något som går att bygga utan att bygga det som ger mest nytta snabbast, samtidigt som det lägger grunden till framtida utbyggnader. Ekonomisk hushållning gäller att använda tillgängliga medel optimalt. Eller, annorlunda uttryckt; nyttan med den sträckningen är inte tillräckligt stor. Ännu...
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Sida 1 av 3

> Städer
 > Centrum
Egnahemsbron ska ersättas

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.