Sven Renquist skrev:
Eller varför inte jämföra med Korsvägen? Sett uppe ifrån Gothia Towers ser det ut som en stor trafikmaskin. I markplan gör refugplanlaneringen att det är ganska lätt för både bilister, cyklister och fotgängare att komma igenom.
Johannes W, angående ditt förslag, största värdet av en spårtunnel skulle vara att bilister slipper vänta på vagnar som har prioritet i rödljuskorsningarna. De som åker spårvagn skulle inte få något lyft, tvärtom. För vem skulle vilja få längre väg till plattformen än idag? Vem vill hellre stå och vänta under jorden än i fria luften? Dessutom skulle man tappa sambandet buss-spårvagn. Ofta tar man första bästa som kommer in på hållplatsen. Här är det drygt 10.000 f/d (om jag minns rätt). Hur blir det inte då med drygt 70.000 f/d på din boulevard? Nej, ditt förslag är pengar som kan användas bättre, där trafiksituationen kräver planskildhet.
Tillägg: Spårvagnarna nere ifrån Aschebergsgatan kan inte använda din tunnel så de blir kvar i markplan. Det begränsar värdet ytterligare.
Den största plusposten är vanligen restidsvinster. I förslaget kommer spårvagnarna som går i tunneln att kunna gå mer obehindrat vilket kommer innebära en restidsvinst, säg ca 1 minut.
Vidare kan stationerna förläggas närmre människors resmål. Detta gäller särskilt stationsläge Chalmers. Genom att förlägga stationens uppgångar i direkt anslutning till teknologgården kan en 2 minuters promenad kortas till 30 sekunder. 1,5 minuters restidsvinst för alla som reser till Chalmers alltså.
För Dr Fries Torg kommer det bli restidsvinster eftersom man hamnar direkt på pulsådern istället för i en ven. Högre turtäthet och genare sträckning kan ge restidsvinster på omkring 1 minut för resande från Dr Fries Torg. Här finns också ypperliga möjligheter att förtäta och på så sätt öka nyttan ännu mer.
Specifika vinster för Sahlgrenska, utöver de generella vinsterna med ökad kapacitet, högre turtäthet och bättre flyt, saknas. Ett alternativ är att ansluta till dagens spårväg vid Ehrenströmsgatan. Det bör ställas mot fördelen att ha planskildhet hela vägen till anslutningen till spårvägslinjen mot Frölunda vid Annedalsmotet. En ytterligare fördel är att detta skulle underlätta ett borttagande av motet, vilket underlättar en framtida omdaning av Dag Hammarskjöldsleden till boulevard och därmed också utveckling av hela området runt om leden.
Så med andra ord är utredningen i full gång.