Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Sveriges Vägar och Motorvägar är ett stort skämt!

Sida 1 av 2
12>
Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
Jag körde fran Malmö till Stockholm. Sveriges största och tredje största stad. Om man jämför med infrastrukturen i södra Ukraina ligger Sverige langt efter. Vad har hänt med Sverige de senaste 10 aren da jag inte varit här?
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Javisst är det hemskt att motorvägarna är i så oerhört mycket sämre skick än järnvägen!? Stackars stackars bilister som knappt någon lyssnar på och ingen regering nånsin byr sig om!

-Vilken planet kommer du ifrån Olivier?
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Sveriges vägar och motorvägar är säkrast i världen räknat i olyckor per personkilometer och de är hyfsat snabba. Normalsnabba kanske man ska säga.

Vad var det för fel på E4? Södra Ukraina är antagligen mer tätbefolkat och hårdare trafikerat än de i stort sett obebodda markerna kring E4 söder om Jönköping.
__________________
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Mellan Malmö och Stockholm är det 66 mil. På den sträckan är det konstant motorväg, förutom på en sträcka på 3 mil i Småland, där det är 1+2-väg, sålunda nästan motorvägsstandard även där.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Åkte sträckan i fjol, och fann vägstandarden vara utmärkt.

Men Olivier kanske tog fel väg?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
Märks att ni bor i Stockholmstrakten allihopa. Ni åker väl mest båt och allra helst åker ni väl kryssning till Finnland och diskuterar självnöjt hur bra det är att bo i Sverige som ni ser som norrort till söderort.

Att ironisera över jämförelsen väg och järnväg är bara löjligt. Om nu inte tåget fungerar som det ska måste man ta bilen om man har förpliktelser, då menar jag att vägen mellan Malmö och Stockholm borde vara bättre i ett land som måste vara ypperligt konkurrenskraftigt de kommande 20 åren,,,,,och inte som Herr Öhrström börja babbla om 1+2 väg i småland....bara det säger att väl att något måste göras, eller ska det bli en utredning????? (kanske i förbifart stockholm anda - sådär diskutera tills er "planet" är täckt av is!?!?! och resten av världen stor för nya härliga spännande upptåg)

Vilken planet jag kommer ifrån? Född i er planet bubbla men lyckades ta mig utanför gränsen!
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Men konkret, vad var det för fel på vägen?
__________________
Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
Okej, sant - bör besvaras:

1) kvaliten på själva vägen är på många ställen väldigt dålig. framförallt -ju närmre malmö dessto sämre.

2) Utanför Landkrona är det bara en fil. vilket gör att det är långa körer.

3) När man ska byta från E6 till E4 e det dålig väg och framförallt skyltning.

4) Smålandsbiten är katastrof med byggen och enfiligt

5) längst vättern verkar turisterna vara mer intresserade att titta på sjön än att köra mot stockholm,, farlig väg

6) När man kommer lindd, norrkpk börjar det bli bättre

7) När man ska lite norr om stockholm är att komma till stockholm en stor suck

8) Generellt är vägarna byygda för kapaciteten för ett antal år sedan, jag tror på ökad trafik vilket inte vägarna kommer att klara av.
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
@Olivier:

Att ha "lyckades ta mig utanför gränsen!" verkar i alla dina inlägg betyda att allt som byggs oavsett höjd bredd miljöpåverkan nationalitet (svenska hus i Kina som om deras kulturhistoria inte gick att vidareutveckla i nutid) vara av godo eller?

Ingen analys, ingen kritik utan bygg bara. Är vägen för smal så bredda den då, att bilen sedan är den enskilt störste miljöförstöraren är uppenbarligen inget att bry sig om och inte heller det faktum att jordens resurser vare sig räcker till eller att vi redan förbrukar mer av samma planets resurser än vad densamma kan återproducera. Vi lever m a o redan långt över våra tillgångar med råge men inget av detta verkar bekymra dig det minsta, tvärtom blir du sur när man påtalar riskerna och anser dig vara förmer genom att du lyckats ta dig över gränsen.

Den enda gräns du passerat (vilket du iofs tyvärr inte är ensam om men som inte därför heller gör det mindre beklagligt) är konsumtionsgränsen och det är bara ledsamt tråkigt och illavarslande för framtiden med denna kortsiktiga och rätt så ordentliga självupptagenhet. Det är inte så lite skrämmande med dessa fartblinda som både tror att planeten klara av hur många Förbifarter som helst och som i nästa mening inbillar sig att "marknaden" på något sätt skulle vara självreglerande och sätta stopp för de värsta avarterna. Så är det inte kan jag meddela dig utan marknaden gör vad som helst som det går att tjäna pengar på! Istället är det en naiv inställning där det inte ens ingår att ta reda på hur mycket mer skit o utsläpp planeten tål som gäller, fler dieseldrivna fordon, fler och breddare motorvägar, Dubai-skrapor upp till himlen och öht inga "gränser" alls!

Å andra sidan är det svårt att klandra Olivier personligen då denne är "konsument" i en värld som inget hellre vill än att sälja oavsett innehåll, eller någon som helst nuvarande och framtida miljöpåverkan utan det är nån slags "lev här o nu, kör så det ryker o skit i följderna/framtiden"-livsstil som är totalt förödande på sikt. Det är jävligt skrämmande och något Olivier mfl bör tänka betydligt mer på istället för att skjuta på budbäraren!
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Olivier Olofsson skrev:

Märks att ni bor i Stockholmstrakten allihopa.

Det här forumet handlar om utveckling av storstadsregionerna. Yimby grundades i Stockholm, och därför är det inte ett dugg konstigt att de flesta här är stockholmare.

Olivier Olofsson skrev:

Ni åker väl mest båt och allra helst åker ni väl kryssning till Finnland och diskuterar självnöjt hur bra det är att bo i Sverige som ni ser som norrort till söderort.

Flera av mina släktingar har tillbringat en stor del av livet på en bondgård i glesbygd, där det är uppenbart att bilen behövs. Men svenska landsvägar har fått enorma investeringar de senaste årtiondena, medan järnvägarna fått ganska lite.

Olivier Olofsson skrev:


Att ironisera över jämförelsen väg och järnväg är bara löjligt. Om nu inte tåget fungerar som det ska måste man ta bilen om man har förpliktelser,


Om bilvägarna är bra och järnvägarna är dåliga, så tyder det på att man behöver satsa mer på järnvägarna.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 22 januari 2011 19:52
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Olivier Olofsson skrev:

Okej, sant - bör besvaras:

1) kvaliten på själva vägen är på många ställen väldigt dålig. framförallt -ju närmre malmö dessto sämre.

2) Utanför Landkrona är det bara en fil. vilket gör att det är långa körer.

3) När man ska byta från E6 till E4 e det dålig väg och framförallt skyltning.

4) Smålandsbiten är katastrof med byggen och enfiligt

5) längst vättern verkar turisterna vara mer intresserade att titta på sjön än att köra mot stockholm,, farlig väg

6) När man kommer lindd, norrkpk börjar det bli bättre

7) När man ska lite norr om stockholm är att komma till stockholm en stor suck

8) Generellt är vägarna byygda för kapaciteten för ett antal år sedan, jag tror på ökad trafik vilket inte vägarna kommer att klara av.


Borde inte svara på detta (vet inte om du är här för att diskutera urban utveckling i Stockholm)

1. Malmö - Lund är Sveriges första motorväg. Västra Skåne fick motorväg väldigt tidigt, vilket kan betyda att dessa inte riktigt lever upp till den standard som dagens nyabyggda motorvägar har, vad gäller kurvradier och vägrenar.

2. Jag har åkt mellan Helsingborg och Malmö ett antal gånger och kan med säkerhet säga att det är 2+2-motorväg hela biten (bortsett från något ställe där det är 2+3). Om det endast var en fil öppen vid Landskrona måste det bero på vägunderhåll eller liknande. Och vägunderhåll gör ju att standarden inte förfaller.

3. Skyltning mot E4-Stockholm är väl helt OK. Svårare är det dock om man istället ska in mot Helsingborg-Stattena pga att motet har två avfarter, varav den första är till Stockholm och den andra in mot Helsingborg.

4. Som sagt 1+2-väg. Vad de bygger vet jag inte. Kanske konvertering till motorvägsstandard?.

5. Vättern räknas ju som en av de vackraste vägarna i Sverige. Men du kanske har en poäng. Egentligen kanske man skulle dragit stambana och motorvägen i skogen.

6. Mot Linköping så är motorvägen relativt ny (om jag minns rätt).

7. Kanske riksväg 55 är ett tips för dig?

8. Kan inte avgöra detta, men jag är rätt säker på att potentialen snarare finns på tågsidan snarare än på vägsidan.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
@Johan Eriksson:

Från mitt perspektiv tycker jag att du i denna diskussion blandar ihop privat konsumtion med infrastruktursatsningar. Att jag skulle konsumera mycket för att jag föredrar byggnader pa höjden, har jag svårt att se något samband mellan. Jag kan sätta 1000kr på att jag konsumerar mindre än 90% på detta forumet.

Ditt miljötänk har jag svårt att argumentera mot för att hållbara samhällen och urban utveckling ska gå i rätt riktning. MEN generellt tycker jag oftast "gröna vagen" personer har lite svart att se en balans mellan hållbar utveckling och att marknadskrafterna också fyller en funktion för utveckling...

Elbilen är snart här på riktigt. Hade själv en elmopedcykel förra året som laddade bateriet manuellt genom att cykla. Försäljaren tjänade grova pengar när jag köpte den... Det var sas en god kapitalist eller?
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Johan Eriksson skrev:

@Olivier:

Att ha "lyckades ta mig utanför gränsen!" verkar i alla dina inlägg betyda att allt som byggs oavsett höjd bredd miljöpåverkan nationalitet (svenska hus i Kina som om deras kulturhistoria inte gick att vidareutveckla i nutid) vara av godo eller?

Ingen analys, ingen kritik utan bygg bara. Är vägen för smal så bredda den då, att bilen sedan är den enskilt störste miljöförstöraren är uppenbarligen inget att bry sig om och inte heller det faktum att jordens resurser vare sig räcker till eller att vi redan förbrukar mer av samma planets resurser än vad densamma kan återproducera. Vi lever m a o redan långt över våra tillgångar med råge men inget av detta verkar bekymra dig det minsta, tvärtom blir du sur när man påtalar riskerna och anser dig vara förmer genom att du lyckats ta dig över gränsen.

Den enda gräns du passerat (vilket du iofs tyvärr inte är ensam om men som inte därför heller gör det mindre beklagligt) är konsumtionsgränsen och det är bara ledsamt tråkigt och illavarslande för framtiden med denna kortsiktiga och rätt så ordentliga självupptagenhet. Det är inte så lite skrämmande med dessa fartblinda som både tror att planeten klara av hur många Förbifarter som helst och som i nästa mening inbillar sig att "marknaden" på något sätt skulle vara självreglerande och sätta stopp för de värsta avarterna. Så är det inte kan jag meddela dig utan marknaden gör vad som helst som det går att tjäna pengar på! Istället är det en naiv inställning där det inte ens ingår att ta reda på hur mycket mer skit o utsläpp planeten tål som gäller, fler dieseldrivna fordon, fler och breddare motorvägar, Dubai-skrapor upp till himlen och öht inga "gränser" alls!

Å andra sidan är det svårt att klandra Olivier personligen då denne är "konsument" i en värld som inget hellre vill än att sälja oavsett innehåll, eller någon som helst nuvarande och framtida miljöpåverkan utan det är nån slags "lev här o nu, kör så det ryker o skit i följderna/framtiden"-livsstil som är totalt förödande på sikt. Det är jävligt skrämmande och något Olivier mfl bör tänka betydligt mer på istället för att skjuta på budbäraren!


Lite sent, men kliv av din höga gröna häst. Planeten mår varken sämre eller bättre om Förbifart Stockholm byggs. Planeten märker inte ens skillnad om vi skulle dubbla bilismen i Sverige. När jag ser nån skriva som du gjorde där får det mig att vilja köpa en gammal dieselsuv och låta den stå på tomgång veckor i sträck, bara för att jag kan. Inte för att jag förstår varför du anser att diesel är värre för "klimatet" än bensin, om man nu tror på sånt dvs.
Senast ändrad 13 maj 2012 14:31
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Jomen visst, ös på bara, naturens resurser är ju oändliga och miljömässigt finns inget alls att oroa sig för utan "miljö" är ju bara politik!
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Oj vilken gammal tråd.

Jag kan tycka att det är väldigt bra att ha säkra och funktionsdugliga vägar.

Miljön är så klart viktig, men jag tror inte att man ska avstå från att uppgradera farliga 1+1-vägar till säkra 2+1-vägar som ett styrmedel för att minska utsläppen från trafiken. Det blir i så fall ett oerhört trubbigt och farligt styrmedel med svåra och orättvisa konsekvenser för de som mer eller mindre är tvungna att färdas på de berörda vägarna, framför allt för de som råkar drabbas av en olycka.

Det är bättre att begränsa utsläppen med hjälp av skatter på utsläpp, borttagen eller minskad parkeringsnorm, samt med åtgärder och investeringar som gynnar miljövänliga transporter.
__________________
Take (Knol) Aanstoot
28 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Juni 2011
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Oj vilken gammal tråd.

Jag kan tycka att det är väldigt bra att ha säkra och funktionsdugliga vägar.

Miljön är så klart viktig, men jag tror inte att man ska avstå från att uppgradera farliga 1+1-vägar till säkra 2+1-vägar som ett styrmedel för att minska utsläppen från trafiken. Det blir i så fall ett oerhört trubbigt och farligt styrmedel med svåra och orättvisa konsekvenser för de som mer eller mindre är tvungna att färdas på de berörda vägarna, framför allt för de som råkar drabbas av en olycka.

Det är bättre att begränsa utsläppen med hjälp av skatter på utsläpp, borttagen eller minskad parkeringsnorm, samt med åtgärder och investeringar som gynnar miljövänliga transporter.


Jag tycker man endast ska få bygga 2+1vägar om cykelalternativ finns tillgodosett på annat sätt.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Ja, det är sant. Det är synd att cykelmöjligheterna försämras på vissa platser när man bygger mötesfri väg.

Nu när det finns ganska billiga elcyklar så kan man tänka sig att det långväga cyklandet borde öka successivt på platser där det finns raka och bra cykelvägar.
__________________
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Take Knol skrev:



Jag tycker man endast ska få bygga 2+1vägar om cykelalternativ finns tillgodosett på annat sätt.


Men på de ställen där 2+1 vägar verkligen behövs har jag svårt att tänka mig att många cyklar. Andelen cyklister där jämfört med antal fordon är med största sannolikhet försvinnande liten.
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Johan Eriksson skrev:

Jomen visst, ös på bara, naturens resurser är ju oändliga och miljömässigt finns inget alls att oroa sig för utan "miljö" är ju bara politik!


Jag tycker vi ska gå ifrån fossila bränslen av två anledningar: Det kommer ta slut en vacker dag och då är det bra ifall vi är förberedda på det. Den andra är att (när oljan i Norge är slut) vi inte ska sätta oss i ett beroende av kommunister och andra diktaturer.

Därför menar jag att hata gärna bränslet (den fossila) men hata inte bilen som färdmedel.
Senast ändrad 15 maj 2012 10:16
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Henrik Nilsson skrev:


Därför menar jag att hata gärna bränslet (den fossila) men hata inte bilen som färdmedel.


På landsbygden är det svårt att tänka sig andra färdmedel än en sorts bil - även om det verkar overkill att kunna köra dom i 150 km/h. I en bränslesnålare värld får man tänka sig långsammare personfordon som därmed också blir billigare både att köpa och att köra. Det är inte mycket tid man förlorar på det viset - särskilt inte om man räknar in den tid det tar att tjäna ihop till kostnaderna.

I och mellan städer är bilen det mest oekonomiska som finns, oavsett drivmedel. Den kräver orimligt mycket plats, och den står still mesta tiden. Vilken privatkapitalistisk verksamhet skulle acceptera en dyr maskin som bara användes nån procent av dygnet?

En värld med täta städer och publika färdmedel skulle på alla sätt vara bättre än det nuvarande transportintensiva bilsamhället. Om sen en del nördar ville hålla sig med bilar i en sådan värld skulle det inte göra mig något.
Senast ändrad 15 maj 2012 10:46
Sida 1 av 2
12>

 > Infrastruktur
Sveriges Vägar och Motorvägar är ett stort skämt!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.