Olivier Olofsson skrev:
Okej, sant - bör besvaras:
1) kvaliten på själva vägen är på många ställen väldigt dålig. framförallt -ju närmre malmö dessto sämre.
2) Utanför Landkrona är det bara en fil. vilket gör att det är långa körer.
3) När man ska byta från E6 till E4 e det dålig väg och framförallt skyltning.
4) Smålandsbiten är katastrof med byggen och enfiligt
5) längst vättern verkar turisterna vara mer intresserade att titta på sjön än att köra mot stockholm,, farlig väg
6) När man kommer lindd, norrkpk börjar det bli bättre
7) När man ska lite norr om stockholm är att komma till stockholm en stor suck
8) Generellt är vägarna byygda för kapaciteten för ett antal år sedan, jag tror på ökad trafik vilket inte vägarna kommer att klara av.
Borde inte svara på detta (vet inte om du är här för att diskutera urban utveckling i Stockholm)
1. Malmö - Lund är Sveriges första motorväg. Västra Skåne fick motorväg väldigt tidigt, vilket kan betyda att dessa inte riktigt lever upp till den standard som dagens nyabyggda motorvägar har, vad gäller kurvradier och vägrenar.
2. Jag har åkt mellan Helsingborg och Malmö ett antal gånger och kan med säkerhet säga att det är 2+2-motorväg hela biten (bortsett från något ställe där det är 2+3). Om det endast var en fil öppen vid Landskrona måste det bero på vägunderhåll eller liknande. Och vägunderhåll gör ju att standarden inte förfaller.
3. Skyltning mot E4-Stockholm är väl helt OK. Svårare är det dock om man istället ska in mot Helsingborg-Stattena pga att motet har två avfarter, varav den första är till Stockholm och den andra in mot Helsingborg.
4. Som sagt 1+2-väg. Vad de bygger vet jag inte. Kanske konvertering till motorvägsstandard?.
5. Vättern räknas ju som en av de vackraste vägarna i Sverige. Men du kanske har en poäng. Egentligen kanske man skulle dragit stambana och motorvägen i skogen.
6. Mot Linköping så är motorvägen relativt ny (om jag minns rätt).
7. Kanske riksväg 55 är ett tips för dig?
8. Kan inte avgöra detta, men jag är rätt säker på att potentialen snarare finns på tågsidan snarare än på vägsidan.