Om du frågar oss på detta forum tror jag svaret är nästan entydligt. Men frågar du på "bil swedens" forum (om de har något) blir svaret något annat. Men allt som rör biltrafikens framkomlighet verkar i debatten vara oerhört laddat (minns trängselskatterna) att förnuftiga argument lägg förbises. Att konvertera leder till stadsgator är nog rätt så kontroversiellt, men får vi bara ett lysande exempel (minns trängselskatterna) tror jag att debatten ger med sig. Vad som behövs är politiker som vägar stå upp och inte viker ner sig.
Den parallell jag drar är hur Köpenhamn lyckats med att sprida ut urbanitet längre ut än vi har i Stockholm. Där har de kört med ett ringkoncept av stråk. Ex så är Fasanvej 5,5km lång. Längs med denna skulle jag nog säga att det mesta är urbana kvarter, men även mindre urbana områden med förortskaraktär: (
http://kort.eniro.dk/m/I4Yfs) klicka på "Gadefoto". Denna ligger 2,5-3,5 km utanför Rådhusplatsen (i avstånd motsvara det vårt tullsnitt/centralaste delen av närförort). Örbyleden ligger dock längre ut än så, runt 6 km från Slussen. Ett bättre exempel kanske är Ålholmsvej-Ålekistevej som ligger omkring 6 km från Rådhusplatsen och är 5 km lång. Mestadels går den genom tät villabebyggelse, men i ändarna är det kvartersbebyggelse samt på ytterligare några platser. Huvudsaken är att detta är en gata och ingen trafikled. Jag är övertygad att man göra hela Örbyleden (Från Skarpnäck till Örby, drygt 6 km lång) mer urban än Ålholmsvej-Ålekistevej. Vad är då möjligt:
1. Man kan skapa stadsmässig front (dvs byggnad eller park direkt mot trottoar) längs med hela sträckan
2. Sammanhängande stadskvarter (vars gatunät är integrerat med intilliggande bostadsområdens gatunät) vid Skarpnäck, Gubbängenmotet, Hökarängen, Bandhagen/Stureby, Örby Huddingevägen.
3. Koppla ihop Gubbängsvägen med Stallarholmsvägen och lägg kvarter längs hela sträckan + Bygg ihop Bandhagen med industriområdet. Gubbeängsvägen förlängs givetvis så den når Nynäsvägen, vars yttre lokalkörfiler i framtiden kantas av kvarter.