Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Städer

Lindhagen

Per J
29 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Skulle applådera om det inte var för att idén att gräva ner hela sträckan mellan Drottningholmsvägen och Karlberg är så mycket bättre på alla sätt.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Ort: Stockholm/Linköping, Gick med: Juli 2008
Finns det någon mer info om detta projekt?
Illustrationer och liknande? Om det ska kunna bli klart till 2014 och kostnaden är beräknad så borde det ju finnas något material att hitta?
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Robin Andersson skrev:

Finns det någon mer info om detta projekt?
Illustrationer och liknande? Om det ska kunna bli klart till 2014 och kostnaden är beräknad så borde det ju finnas något material att hitta?


Kolla Trafikverkets webbplats, Privat/Stockholms län/Vägprojekt, typ.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Ort: Stockholm/Linköping, Gick med: Juli 2008
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockho..

Häftigt med en trafikplats som en ”bubbla” under Essingeleden, och den ser bra ut.


Dock lite dyrt med 400 miljoner och endast 200-300 nya bostäder, troligtvis standard 7 våningshus.
Lite högre exploatering kan behövas.
Senast ändrad 4 december 2010 01:12
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Alf . skrev:

http://http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/..

Häftigt med en trafikplats som en ”bubbla” under Essingeleden, och den ser bra ut.


Dock lite dyrt med 400 miljoner och endast 200-300 nya bostäder, troligtvis standard 7 våningshus.
Lite högre exploatering kan behövas.



Av texten får jag intrycket att det blir en vanlig rondell. Fast prislappen indikerar ju något mer avancerat förstås. Kan vara de långa på- och avfartsramperna som kostar, jag tror inte det går att återanvända de befintliga.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockho..

Ja kolla bilden i länken, det blir en halvt flygande rondell under essingeleden.
En "bubbla" under essingeleden kallar DN det.
Senast ändrad 4 december 2010 01:14
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Har kollat plankartan nu. Rondellen hamnar faktiskt en bit upp i luften, sju meter över markytan och sex meter under motorvägsbron. Så här står det i planbeskrivningen:

"Cirkulationsplatsen vilar på parallella stödmurar, vilka följer anläggningens runda form. Utrymmet mellan stödmurarna fylls med jordmassor eller motsvarande. Det utrymme som bildas i mitten av cirkulationsplatsen fylls däremot inte igen. Tanken är att utrymmet ska kunna användas för parkering eller för annat trafikrelaterat ändamål. "
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ett problem är att det blir en väg mellan rondellen och Lindhagensgatan som kommer att bli en barriär. Varför kan man inte bara ta de två yttersta körfälten och länka ner direkt till Lindhagensgatan (som det var vid Solnabron tidigare). Vidare skulle man på var sin sida om leden kunna anlägga lokalgator mellan Lindhagensgatan och Drottningholmsvägen (Drottningholmsvägen blir då en stadsboulevard se http://gbg.yimby.se/2010/12/dag-hammarskjolds-bou..). Intill lokalgatan skulle det blir kvarter och liknande.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 4 december 2010 12:44
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ett bara dra ner ett par ramper till Lindhagensgatan lär vara billigare och det lär inte ta lika lång tid som att bygga cirkulationsplatser i olika nivåer.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Möjligtvis är utformningen anpassad för en planerad förbindelse mellan Essingeleden söderut - Drottningholmsvägen västerut för att avlasta Lindhagensgatan, se http://www.sbk.stockholm.se/N_V_KUNGSHOLMEN/trafik.htm.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Niklas Öhrström skrev:

Ett bara dra ner ett par ramper till Lindhagensgatan lär vara billigare och det lär inte ta lika lång tid som att bygga cirkulationsplatser i olika nivåer.


Blir inte ramperna i sig feta barriärer då? Det skulle krävas minst två ramper parallellt med Lindhagensgatan av ungefär dubbla längden som Kellgrensgatan innan de kommer upp i höjd så pass att de kan haka på de befintliga ramperna. Så är ju branten där Kellgrensgatan ligger också en slags barriär oavsett om gatan finns där eller inte.


Anders: Det där var intressant. Konstigt att de inte nämner det i pressreleasen.
Senast ändrad 4 december 2010 13:25
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Herbert, Tingesten skrev:


Anders: Det där var intressant. Konstigt att de inte nämner det i pressreleasen.


Det där är ur planprogrammet från 2001 så kommunen kan ju ha ändrat sig sedan dess.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Herbert, Tingesten skrev:



Blir inte ramperna i sig feta barriärer då? Det skulle krävas minst två ramper parallellt med Lindhagensgatan av ungefär dubbla längden som Kellgrensgatan innan de kommer upp i höjd så pass att de kan haka på de befintliga ramperna. Så är ju branten där Kellgrensgatan ligger också en slags barriär oavsett om gatan finns där eller inte.

Anledningen till att det blir en barriär är att det är en påfartsramp, egentligen ingen skillnad mot idag. Det lär knappast bli några övergångsställen. Höjdskillnaden är runt 10 meter. Var och en av ramperna skulle kunna vara 120-150 meter långa, och inte ta ytterligare plats, utan utnyttja det som idag är de yttersta körfälten.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Niklas Öhrström skrev:


Anledningen till att det blir en barriär är att det är en påfartsramp, egentligen ingen skillnad mot idag. Det lär knappast bli några övergångsställen. Höjdskillnaden är runt 10 meter. Var och en av ramperna skulle kunna vara 120-150 meter långa, och inte ta ytterligare plats, utan utnyttja det som idag är de yttersta körfälten.


Ramperna måste upp till 8,5 meter för att kunna haka på ramperna norrut, och med 5% lutning krävs det då 170 meter. Klart de kan göras brantare, fast de första 60-70 meterna (alltså ungefär samma längd som Kellgrensgatan) blir ändå svåra att ta sig under annat än krypande. Barriäreffekten blir också mer störande med ramper längs Lindhagensgatan, plus att det blir ganska fult.

Kellgrensgatan har en gångtunnel under sig idag som förbinder Lindhagensgatan med husen uppe på höjden. Det är väl iofs inget som hindrar att den görs om till stadsgata heller - det är ju bara att flytta motorvägsskyltarna till den blivande rondellen så kan man t ex ansluta Geijersvägen.

EDIT: Läste plankartan fel, höjdskillnaden är visst hela 11 meter och då blir ramperna 220 meter!
Senast ändrad 4 december 2010 19:31

 > Städer
Lindhagen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.