Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Städer
 > Norrort

Margareteborg

Oscar B
35 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Januari 2009
Väster om Silverdal, mellan E4 och stambanan finns ett avlångt område som initialt ingick i planeringen för Silverdal. Det tillhör vad jag förstår Sundbybergs kommun som drog sig ur Silverdal-projektet med Sollentuna under 90-talet.

Det är ju inte världen mest lättbyggda område med tanke på trafikstörningar och den ringa bredden (typ 150m som mest) men jag hittade ett konceptförslag från en arkitektfirma om att bebygga området.

Några idéer för hur man kan lösa de ganska uppenbara problemen med platsen?
Den uppenbara fördelen med området är att ingen kommer gråta några tårar om man bebygger några avskärmade skogsdungar mellan en järnväg och en motorväg. Det speciella läget gör ju också att man kanske kan vara lite mindre konventionell än annars i planerandet?

I YIMBYs kommentar till tvärbanans Kista-gren nämns en vidare dragning via SIlverdal vilket skulle göra exploatering av Margareteborg (som området kallas) lättare.
Oscar B
35 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Januari 2009
Ok, bumpar tråden som kanske hör hemma under Sollentuna egentligen [mod.-flytta tråden?].

Det har kommit ut en detaljplan för området tillsammans med planen för utbyggnad av Silverdal.

I den skrivs att:
"Kilen föreslås på sikt bebyggas som en intressant länk mellan bebyggelsen i Silverdal och kom mande stadsdel vid Kymlinge. Området mellan E4:an och järnvägen ger att attraktivt annonsläge för verksamheter. Bebyggelsen föreslås i sex våningar med möjlighet att bygga under kvarteren och gatorna med garage för parkering mm. Hela bebyggelseområdet Kilen blir därmed något upphöjt i förhållande till motorvägen och järnvägen. Höjdskillnaden tas upp i en trappad och planterad mur som samtidigt ger skydd mot buller och olyckor med farligt gods. I verksamhetskvarterens inre ska ett sammanhängande parkrum eller en sekvens av hopkopp lade platser skapas som ostörd yta för rekreation samt gång- och cykelförbindelse. Rummet kan variera i bredd men aldrig vara smalare än 18 meter och alltid ansluta i höjd till angränsande gator. [...] Endast kontor, verksamheter och butiker får uppföras i Kilen i. Av riskhänsyn får inga
vistelse ytor anordnas mellan byggnad och väg E4 respektive järnvägen."

Så det blir något byggt på den lilla kilen ändå till slut...
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Tråd flyttad!
Tråkigt att man inte kan bygga bostäder i området, då blir det ju stendött kvällstid...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
Anders Gardebring skrev:

Tråd flyttad!
Tråkigt att man inte kan bygga bostäder i området, då blir det ju stendött kvällstid...


Absolut, fast det är ett svårt område att bebygga med både järnvägen och motorvägen, kontor lämpar sig väl bäst. Men genom att öppna en hållplats för pendeltågen, anlägga kontor/handel som ljudskydd, med bostäder precis intill. Dock tycker jag hela silverdal är ett exempel på värdelös planering.

 > Städer
 > Norrort
Margareteborg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.