Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Hotellmarknaden i Stockholm

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
SvD 30 dec om hård konkurrens mellan Stockholms hotell

Just nu byggs och planeras många hotell i Stockholm, och konkurrensen är hård i det dyrare marknadssegmentet.

Det som fattas i Stockholm är väl egentligen lågbudgethotell?
Mattias Woldu
63 Inlägg
Personligen tycker jag det är fantastiska nyheter. Det kommer tvinga vissa mellanklassaktörer att förändra sin struktur och bli lågbudgethotell. Det skulle dom aldrig våga bli om dom har en tillräckligt god vinst som det är. Det finns som du säger HG väldigt lite budgethotell för personer som endast ska vara i stan några dagar och inte alls tänker spendera någon tid alls på hotellet. Generellt sett så är det bara sova och duscha man vill göra i hotell om det inte är så att hotellet är femstjärnigt men det har inte någon dödlig råd med. Det viktigaste är därför bara att man byter sängklädnad och håller duschrummen fräscha. Man måste inte ens erbjuda bra roomservice eftersom hotellen i Stockholm oftast har massvis med restauranger i närheten.

Tänk på att om man har rum på 30kvm för 500kr/natt så blir det redan efter 15 dagar 7500kr som är i linje med andrahandsuthyrningspriser. Resterande 15 dagar skulle gå till personalkostnader och vinst. 30kvm är också ganska stort för ett hotellrum. I dagsläget går billiga rum för 1000kr/natt. Det betyder att kvm kostnaden i jämförelse med lägenheter uppnås på bara 7-10 dagar. resterande 20 dagar går till att betala personal och vinst.

Min flickvän jobbade 2 månader som assistent åt en person som var chef på ett hotell i närheten av drottninggatan och hon sa att det var massvis med personal som antingen var välvilliga men dåliga eller bra men slarviga på andra sätt. Det fanns med andra ord massvis med möjligheter att förbättra effektiviteten.

Jag tror att det finns stor möjlighet att ha ett väldigt prisvärt hotell om man väljer att ge bonus till personal, det skulle göra att människor blir mer fokuserade på att prestera om det visades tydligt i lönekontot.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Själv har jag valt Ibis hotels flera gånger jag varit utomlands, både i Seoul, London och Glasgow. Det är fräscha hotell, men små rum och ingen room-service och annat lull. Helt ok alltså. De ligger där på centrala lägen. I Stockholm hittar jag 4 ibis-hotell, men inget inne i stan. Jag undrar vad det beror på?
Mattias Woldu
63 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Själv har jag valt Ibis hotels flera gånger jag varit utomlands, både i Seoul, London och Glasgow. Det är fräscha hotell, men små rum och ingen room-service och annat lull. Helt ok alltså. De ligger där på centrala lägen. I Stockholm hittar jag 4 ibis-hotell, men inget inne i stan. Jag undrar vad det beror på?

Jag misstänker att det kan ha att göra med att de hotell som redan finns inte går tillräckligt dåligt för att någon annan aktör skall kunna köpa ut dom och göra om till Ibis hotell. Samtidigt kan man inte heller lätt köpa sig en hel fastighet och göra om till hotell eftersom det skulle om 1) det är bostadsrättsförening kräva att alla är villiga att sälja samtidigt eller 2) om det är hyresrätt bli omöjligt för att man har kvar sin besittningsrätt enligt lag.

Det är därför som alla nyare hotell som startas i Stockholm är antingen nybyggen(waterfront) eller köp av kontorsfastigheter(ingen besittningsrätt efter avtalstiden löpt ut). Problemet med köp av kontorsfastigheter är ju att man skulle behöva en initial stor investering på ombyggnad vilket skulle göra att man skulle behöva ta ut ett tillräckligt högt pris för att kunderna skall kräva room service och andra bekvämligheter samtidigt som dom bekvämligheterna förmodligen har bra marginaler.

Det är därför som en överetablering kan skapas en möjlighet för en Ibis aktör får köpa ut ett befintligt hotell vilket gör att de initiala kostnaderna blir låga (ingen större ombyggnad nödvändig, ingen besittningsrätt mm.).

> Allmänt
Hotellmarknaden i Stockholm

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.