Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Vilka är nimbyisterna, egentligen?

Sida 1 av 3
En magkänsla säger mig att den genomsnittlige nimbyisten är tämligen gammal. Finns det någon mer underbyggd uppfattning här på forumet om den typiske nimbyistens profil?
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Jag skulle vilja påstå att ålder inte har något med saken att göra. Nimbysimens natur har vi så att säga "medfött" i den bemärkelsen att vi har blivit så bombarderade med nimbyistiska argument så pass länge så att det anses vara en naturlag, mer eller mindre. Jag har hört flera männsikor bara flyta med i nimbyargumenten utan att själva tänka efter vad det egentligen betyder att ha nimbyargument. "Alla säger ju så, då måste det väl vara så också?"
Men det är gamlingarna som syns i media.
Kaj Ranén
84 Inlägg
Mats G:

Jag tror du har rätt i att det är många nimbyister som är gamla i dagsläget, men det handlar nog snarare om en generationsfråga än att "gamlingar", per se, skulle ha en läggning för nimbyism. Reaktionära och progressiva strömningar har haft en tendens att byta av varandra, och de som råkar vara äldst idag är människor som är pre-68:or (och då syftar jag på de revolutionära vågorna kring 1968); kanske kan det vara del av förklaringen...?

Kan det också vara så lätt som att pensionärer har mer tid över till att engagera sig?
Senast ändrad 14 april 2009 15:10
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Enligt min erfarenhet brukar de mer organiserade NIMBY-grupperna bestå av driftiga människor som vet hur man framgångsrikt lobbar och påverkar politiker. De är ofta skickliga argumentatörer som är bra på att sprida negativa kommentarer om andra.

En del NIMBYsar är mest ute efter att protestera mot de politiker som sitter i makten. Andra är medvetna om de miljömässiga och livskvalitémässiga fördelarna med att bebygga tätt. Men de klagar ändå av mer själviska anledningar. De kan exempelvis vara oroliga för bullret under byggtiden. En del NIMBYsar är inte medvetna om fördelarna med tät stad. Varken fördelarna för miljön eller livskvaliten. De tycks klaga mest för sakens skull eller för att deras känslor piskats upp av svarta rubriker i media. En del klagar för att de är emot central förtätning men för utglesning i förorter och grönområden.

De aktiva NIMBYisterna är däremot ofta tillräckligt smarta för att inte nämna argumenten ovan. Istället använder man argument såsom ”rädda grönområden”, ”kom ihåg Klararivningarna” o.s.v. Dessa argument är naturligtvis ofta helt absurda. Jag vet inte hur många gånger man åberopat små oanvända gräsplättar runt parkeringsplatser, mellan industrier och vägar som viktiga grönområden för barn och andra.

Men tyvärr fungerar dessa argument mycket effektivt i mediavärlden och de lyckas ofta sprida en negativ stämning bland befolkningen. Och lyckas de med det brukar en del politiker vända kappan efter vinden.
Senast ändrad 14 april 2009 23:36
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Kaj Ranén skrev:

Mats G:

Jag tror du har rätt i att det är många nimbyister som är gamla i dagsläget, men det handlar nog snarare om en generationsfråga än att "gamlingar", per se, skulle ha en läggning för nimbyism. Reaktionära och progressiva strömningar har haft en tendens att byta av varandra, och de som råkar vara äldst idag är människor som är pre-68:or (och då syftar jag på de revolutionära vågorna kring 1968); kanske kan det vara del av förklaringen...?

Kan det också vara så lätt som att pensionärer har mer tid över till att engagera sig?

Jag tror du har rätt i mycket men jag vill tillägga att äldre människor har ofta incitament att vara mer negativa än yngre till nya stora byggnadsprojekt. De har ofta inte ha lika stor nytta av investeringar inför framtiden som yngre.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ johannes: Det där har jag också funderat på. Men borde inte de gamla ha mindre anledning att gnälla? Jag menar, de protesterar mot saker som de kanske inte ens kommer att hinna uppleva. Dessutom borde de väl använda den tid de har kvar till något kul och livsbejakande istället? Eller de kanske ser det som en gåva till framtida generationer: "Se här barn, ni har inte någonstans att bo men ni kan tälta på refugen här som farfar räddade undan exploatering".
433 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

"Se här barn, ni har inte någonstans att bo men ni kan tälta på refugen här som farfar räddade undan exploatering".

Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Johannes Åsberg skrev:

@ johannes: Det där har jag också funderat på. Men borde inte de gamla ha mindre anledning att gnälla? Jag menar, de protesterar mot saker som de kanske inte ens kommer att hinna uppleva.

De upplever nog i bästa fall byggarbetsplatserna, vilket kan tyckas vara störande på gamla dar.

Sen vet ju vi att gamla generellt är mera mot diverse nymodigheter än unga.
Senast ändrad 14 april 2009 17:17
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ fetg: Aj, det har du förstås rätt i!

Jag tror vi kan ha en framtida legendarisk nimbyism på gång här: "Will someone pleeease think of the old people!"
, Gick med: Mars 2008
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag har en känsla av att invandrare är underrepresenterade bland NIMBYisterna. Jag tror nog man ska akta sig för att hitta någon steroetyp det kan få som följd att skrämma folk från detta nätverk, vilket vi ju inte vill. Nimbyismen kan ha många olika ansikten. Det samma gäller YIMBYismen.
144 Inlägg
Till en viss del är det väl en funktion av att man vet vad man har men inte vad man får, förstärkt av att byggen i sig är rätt jobbiga. En del motstånd verkar väldigt irrationellt. Men jag tycker inte att man bara kan lasta nimbyiterna. Det är klart att man är i sin fulla rätt att gnälla om nån t ex vill bygga ett hus i vägen för ens utsikt, om inte annat förlorar ju lägenheten i värde. (Lite beroende på utsikt innan och vad man bygger såklart.)

Men sen är det ju upp till staden att väga det väldigt speciella särintresset mot att många inte har ett hem och förklara för de som redan har det att ja, de har betalat för utsikten, men nej, de äger den inte. Om det inte fungerade så bra skulle vi inte ha så många nimbys.

Tyvärr har ju människor som redan har bostadsrätter, hyresrätter och villor lobbyorganisationer medan de som inte har nåt står utan, så det blir ju lite skevt.
Senast ändrad 15 april 2009 02:47
Daniel Jonsson skrev:

Men jag tycker inte att man bara kan lasta nimbyiterna. Det är klart att man är i sin fulla rätt att gnälla om nån t ex vill bygga ett hus i vägen för ens utsikt, om inte annat förlorar ju lägenheten i värde.

Sjävfallet. Håller med. Det är förstås de irrationella argumenten man tycker är fåniga. När människor kategoriskt säger nej till allt som innebär förändring står ju utvecklingen stilla.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Den mest påtagliga nimbyismen verkar finnas i innerstan: Odenplan, Engelbrektsskolan, Kampementsgatan, Epstein i Gamla stan etc.

Men det kanske är en verkan av att det flesta projekt som går ut på att förtäta i redan befintlig bebyggelse äger rum i innerstan?

Eller att det bara är i innerstan som det går att "skynka" eller skylta mot projekt? I ytterstan är det ju väldigt ont om folk på gatorna.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Alexander Ståhle tar upp just detta. Enligt honom är Södermalm och Östermalm starka Nimby-fästen. Han menar att det att göra med socialt kapital.

Jämför med Leos yttrande om Hallunda, där en stor del på ett samrådsmöte var positiva inför förändring.

Apropå skynkandet på Odenplan. Finns det ingen Yimbyit som bor där? Om jag bodde där skulle jag inte tveka en sekund att skynka grönt. Då skulle många få se att Nimbysarna iaf inte skulle stå oemotsagda. Annars är det nog lätt för många förbipasserande att tro att alla skulle vara emot.
433 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Alexander Ståhle tar upp just detta. Enligt honom är Södermalm och Östermalm starka Nimby-fästen. Han menar att det att göra med socialt kapital.

Jämför med Leos yttrande om Hallunda, där en stor del på ett samrådsmöte var positiva inför förändring.

Apropå skynkandet på Odenplan. Finns det ingen Yimbyit som bor där? Om jag bodde där skulle jag inte tveka en sekund att skynka grönt. Då skulle många få se att Nimbysarna iaf inte skulle stå oemotsagda. Annars är det nog lätt för många förbipasserande att tro att alla skulle vara emot.

Jag tror också att det sociala kapitalet påverkar mycket. Att Södermalm/Östermalm är centrala delar av staden ger också protesterna mer uppmärksamhet i media. Under de närmaste åren kommer dock Hägersten växa mest. Vi får se om det kommer att märkas...
Jörgen Gustavsson
3 Inlägg
Jag tycker tråden missar att Nimbyn och Yimbyn kan vara samma person.

Att vara Yimby innebär inte att man med hull och hår bejakar allt förtätande. Och att vara Nimby i ett sammanhang innebär inte att man säger nej till alla förändringar.

mvh/ Jörgen G
Per Malmberg
6 Inlägg
"Yes In Somebody Elses BackYard" är nog mångas synsätt...
På tal om att alla Nimby's inte är emot alla projekt.
Jörgen Gustavsson
3 Inlägg
Per Malmberg skrev:

"Yes In Somebody Elses BackYard" är nog mångas synsätt...
På tal om att alla Nimby's inte är emot alla projekt.

Det var inte var så jag menade. Men det förstår du säkert.

/Jörgen G
Senast ändrad 17 april 2009 18:44
Sida 1 av 3

> Allmänt
Vilka är nimbyisterna, egentligen?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.