Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Studiecirkel i Google SketchUp lördag 9/11 klockan tre

Sofia Buhrgard
159 Inlägg
(Jag redigerar denna tråd istället för att skapa en ny)

Det verkar vara många som är intresserade av att delta i studiecirkel i sketchup. Så jag och Oscar Asplund Görans har därför tagit initiativ till att ha en lördag 9 November klockan tre. De som vill delta kan anmäla sig på denna länken http://doodle.com/nskqs7yu3q5g8thk Tanken är att vi sitter tillsammans och går igenom basfunktionerna och hur sketchup kan användas för att rita stadsplaneringsmodeller. Om någon inte har en bärbar dator att tillgå så finns det säkert andra som har en extra de kan ta med sig.

Här är länk till eventet i Yimbys kalender med info om mötesplats http://www.yimby.se/kalender/2013/11/0deca26b-068..

Om detta event är uppskattat kan vi fundera vidare på fler tillfällen och kanske även att skriva om det i Yimby bloggen för att locka fler att delta och på så sätt bli mer engagerade i Yimby.
Senast ändrad 5 november 2013 19:49
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Deltar gärna (den 9 november förmodar jag) och bidrar med mina blygsamma kunskaper.
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

Deltar gärna (den 9 november förmodar jag) och bidrar med mina blygsamma kunskaper.

Ja novemeber är det förstås. Tänk vad fort det går
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Martin Singh-Blom skrev:

Vilken tid hade ni tänkt er?

På eftermiddagen fungerar bäst för mig. Kanske tre? Om ingen har något mot det.

Men jag ska slänga upp en doodle länk på fb sidan och här så att folk kan anmäla sig. Särskilt de som är intresserade av att lära sig för det blir ju fånigt om alla som kommer redan kan programmet.
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Ok SketchUp studiecirkel den nionde november. Vi möts klockan tre vid tbana tekniska högskolan. Om ni vill delta fyll in ert namn på listan här i länken och skriv även om ni vill lära ut eller lära er.
http://doodle.com/nskqs7yu3q5g8thk

Skicka vidare till andra som ni tror är intresserade.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Jag kommer inte.
Men funkar ett vanligt nerladdat Google SketchUp. Alltså finns alla funktioner där eller måste man köpa något pro program?

Publicera gärna en liten mini stadsplan eller något hus som ni gjort på träningen så man får se :-)

Kanske går att koppla ihop många små planer och få en liten större?
Senast ändrad 1 november 2013 00:47
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Alf . skrev:

Jag kommer inte.
Men funkar ett vanligt nerladdat Google SketchUp. Alltså finns alla funktioner där eller måste man köpa något pro program?

Jag använder gratisversionen. Vet inte vad som finns i pro men jag tycker det fungerar bra utan.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Borde inte detta läggas in i kalendern?
159 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Borde inte detta läggas in i kalendern?

Jag gjorde det nu.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Tyvärr har jag bara en stationär dator. Hur gör jag? Den är lite för tung att ta med sig...
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Tyvärr har jag bara en stationär dator. Hur gör jag? Den är lite för tung att ta med sig...

Det står i trådstarten. Om någon inte har tillgång till bärbar dator så finns det säkert flera som har gamla bärbara att ta med sig. Sketchup är inte något särskilt tungt program så även en långsam dator klarar det om man inte överdriver med detaljerna.

Jag kan ta med min gamla bärbara dator om du vill låna. Men ta med egen mus för jag har bara en.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Tack, bra. Jag vill bara garantera att det finns en. Visst kan jag ta med mus.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Kan tyvärr inte, men vill någon ha ett tips på något att illustrera (om ni kommer så långt), så finns det lite idéer i Årstafältsyttrandet som skulle må bra av visualisering.
Kent Bäcklin
1 Inlägg
hej! Jag har anmält mig till i eftermiddag men är tyvärr sjuk
Med vänlig hälsning, kent
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Mycket givande studiecirkel igår. Även för oss lärare. Vi borde se till att det blir något återkommande. Hur ofta tycker ni skulle vara lagom och vilka tider o dagar?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Lördag eller söndag kl 15 är väl bra. T.ex. en gång i månaden, så man hinner försöka själv och köra fast?
Senast ändrad 12 november 2013 15:30
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Vilka kan komma på studiecirkeltillfälle för Sketchup klockan tre nästa lördag, den 23e?
Anmäl er här i så fall http:​/​/​doodle.​com/​h9ici33gq57x763q

> Allmänt
Studiecirkel i Google SketchUp lördag 9/11 klockan tre

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.