Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Städer

Stadsplan för Vårby/Fittja/Masmo

Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Hittade via Stockholm & Projekt detta förslag till gemensam stadsplan för gränsområdet Bokkyrka/Huddinge/Stockholm.

Lustigt nog finns inget skrivet om det på någon av kommunernas respektive hemsida, men arkitektfirman som tagit fram planen hävdar att det är på kommunernas uppdrag: Alma arkitekter. Det är ju onekligen lite konstigt om man tar fram stadsplaner och sen mer eller mindre hemlighåller dem, när så mycket annat läggs ut. I det här fallet gäller väl det särskilt Botkyrka, där man som jag ser det måste riva Slagsta köpcentrum (eller vad det heter numera, det finns väl inga affärer kvar där), Hornbachvaruhuset söder om E4:an och vad annat smått och gott som finns där.

Trevligt samarbete hur som helst, och en bra start på sammankopplingen av gamla enklaver.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Intressant! Skulle vara kul att se förslaget i lite mer detalj. Det är ganska enkelt att göra en (förvrängd) rutnätsstruktur. Det är (uppenbarligen) svårare att få den fysiska strukturen att understödja stadsliv. Skarpnäck är ett bra exempel. Att göra stadsdelen finmaskig, funktions- och trafikintegrerad är en bra start.
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Kul att också kommunerna lägger rutnät!

@Robin: jag tror man måste vara realist vad gäller stadsliv, om det ska arta sig i form av kommers, caféer och dylikt så är nog Skarpnäck dödsdömt då det är en halv kvadratkilometer stor kvartersstad utan några förbipasserande. För att få sånt i skarpnäck krävs det att man lockar dit liv utifrån.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Oj, är det så mycket skog mitt i allt? Deprimerande förortslandskap tycker jag, men alltid finns det väl någon ovanlig lav/skalbagge/whatnot att värna...

Ett par reflektioner: ser att man ritat in en ytterligare spårvägslinje genom Spendrups bryggerianläggning (som visst redan är under avveckling) och Slagsta och vidare mot Norsborg. Åt andra hållet antar jag att den ansluter mot Spårväg syd mot Kungens kurva.

Kopplingen till just Kungens kurva känns annars som det stora förbiseendet i hela planen, men det är väl svårt helt enkelt, då det är naturreservat däremellan.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Även kopplingen över sundet verkar inte så väl tillgodosett. Det finns en koppling vid äldsta bron i söder, i övrigt är det bara motorvägen. Hur ska dom som håller till norr om motorvägen nå varandra?

En stråk med en bro där skulle dessutom lösa problemet med Kungens kurva - man låter det fortsätta mot nordöst helt enkelt.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Det är inritat en spårvägsbro längst norrut i området, som jag antar att man även ska kunna gå och cykla över. Och så finns det väl redan en g/c-bro parallellt med motorvägen, så med mindre än att man tycker att det även borde finnas ytterligare en vägbro i området så räcker det nog.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jaså den där prickade linjen? Den trodde jag var en färja...

Jag tänkte mig nånting i den här vägen:
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Alexander Åkerman skrev:

Kul att också kommunerna lägger rutnät!

@Robin: jag tror man måste vara realist vad gäller stadsliv, om det ska arta sig i form av kommers, caféer och dylikt så är nog Skarpnäck dödsdömt då det är en halv kvadratkilometer stor kvartersstad utan några förbipasserande. För att få sånt i skarpnäck krävs det att man lockar dit liv utifrån.

Exakt! Det krävs både regionala målpunkter och flera lokala målpunkter, som skapar underlag och flöden genom hela stadsdelen, för att skapa stadsliv. Detta är dock inte omöjligt även för en stadsdel i en relativ periferi. Skarpnäcks största problem är att det inte är tillgängligt eller attraktivt för besökare utanför stadsdelen. Det finns inga attraktiva mål eller stråk som leder dit. Trafikstrukturen är modernistisk, vilket gör att stadsdelen har stora barriärer kring sig, och bebyggelsestrukturen delvis är introvert, vilket gör att stadsdelen saknar attraktiva stråk inom området.

Vad gäller stadsliv och underlag generellt så finns det ju flera saker som påverkar möjligheten till detsamma. Jag vägrar tro att en viss mängd invånare ger en viss mängd "gatmeter stadsliv". Hur staden är gestaltad, hur attraktiva stråken är och hur målpunkter placeras i förhållande till varandra, mm. är saker som påverkar mängden stadsliv per invånare. Den fysiska miljön påverkar människors beteenden. Med andra ord är det enligt min mening inte så att t.ex. ett levande Skarpnäck eller Vårby "tar" stadsliv från andra stadsdelar. Eller omvänt; att det inte skulle finnas något potentiellt underlag för en levande stadsdel.
Senast ändrad 19 augusti 2013 09:12
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Varför väljer man ett kurvigt rutnät för? För att anpassa gatunätet efter motorvägen? Jag menar inte att man måste ha spikraka gator med 90 graders skärning, men sådana här kurviga rutnät ger ju en sämre orienterbarhet och onödigt längre faktiska sträckor mellan målpunkter.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Jag skulle tro att det antingen är för att följa höjdkurvorna bättre eller — möjligen — för att man håller ner hastigheterna något utan för långa siktlinjer.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
David Nylund skrev:

Jag skulle tro att det antingen är för att följa höjdkurvorna bättre eller — möjligen — för att man håller ner hastigheterna något utan för långa siktlinjer.

Topografin som generellt argument kan jag till viss del köpa. Det är dyrt som fan att schakta och flytta massor. Jag är dock högst tveksam till att detta skulle vara ett argument just i detta fall.

Att hålla ner hastigheten är ett bedrövligt argument för att försämra stadsstrukturen. Då är det ju återigen biltrafiken som hanteras i första hand och staden som funktion som kommer i andra hand. Det finns många sätt att hantera hastigheterna på gatorna. Att förvränga städerna är inte ett bra sätt. Bättre då att införa lägre hastigheter, tajta till gaturummet istället, gör många gator till gångfartsgator med markstensbeläggning, osv.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
En annan orsak kan vara att man vill återanvända befintliga gator, t ex Vårby Allé (som kröker sig). Masmo är stadsdelen där själva husen kröker sig (Ormen Långe)...
Profilbild
Mårten Landström
50 Inlägg
Någon som vet om dessa idéer är begravda eller lever?

M

> Städer
Stadsplan för Vårby/Fittja/Masmo

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.