Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Sökes: Idéer, utvecklare och medhjälpare till webbprojekt

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Jag kommer posta det här inlägget imorgon i Facebook-grupperna eftersom det antagligen lätt försvinner i strömmen till imorgon om jag postar det vid den här tiden. Men jag kunde inte hålla mig, så jag postar även här. Ursäkta spammet.

Jag har studerat informationsteknologi i fem år och har jobbat ett par år med webbutveckling. Mitt stadsplaneringsintresse blossade upp på riktigt när jag i yngre tonåren provade datorspelet SimCity, och jag gissar att det kanske finns fler på Yimby med liknande bakgrund. Sedan dess har jag förstås insett att stadsplanering är mycket mer mångfacetterat och komplicerat än vad SimCity är, men jag ser ändå vilken enorm pedagogisk potential spelet har och hur otroligt intresseväckande och fantasieggande det är.

Jag har under en längre tid gått och funderat på vad man skulle kunna göra för projekt som är relaterade till stadsplanering eller urban livsstil, men som är webbaserat (och därmed lättillgängligt) och helt öppet. Eftersom jag kan en del om programmering och webbutveckling har jag funderat på hur jag skulle kunna kombinera mina kunskaper med mitt intresse för stadsplanering. Även om jag har haft en hel del ganska vaga idéer om vad man skulle kunna göra är det svårt att komma fram till något konkret, det jag vet är bara att jag vill göra någonting. Och jag vill gärna ha fler som är med och jobbar på det, för det är lättare att faktiskt få någonting gjort om man har åtaganden gentemot andra, och dessutom blir det ju så mycket roligare. Därför efterlyser jag nu människor som har kunskaper antingen inom system/webbutveckling, eller som har expertis inom stadsplanering eller relaterade områden, och även såklart människor som bara vill vara med och vara idésprutor eller kommunikatörer, eller liknande.

Vem som helst som vill och kan bidra. Det kommer alltså göras helt på fritiden och det spelar ingen roll hur mycket tid eller kunskap man kan bidra med, det viktiga är bara att blanda in fler människor än jag själv. Kontakten och samarbetet kan skötas antingen enbart via nätet, eller IRL (men jag själv kommer inte kunna röra mig utanför Göteborg så ofta), eller naturligtvis en kombination. För mig personligen är det nog rimligt att tänka sig att jag kommer kunna lägga ungefär 10 timmar under en normal vecka, inte mer än så.

Tanken är alltså inte att göra ett SimCity (det är lite för stort scope på det), utan bara någonting som är webbaserat, helt öppet för allmänheten och gärna kollaborativt, som antingen kan vara till verklig nytta för stadsplanerare, eller för att väcka intresse och fantasi hos allmänheten. Ett par exempel på idéer är att på ett SimCity-liknande vis visualisera verkliga städer (och där har redan projektet http://vizicities.com/ förekommit mig, men det hindrar ju inte att man gör något eget, och om ViziCities inte kommer vara lätt att mata med egen data så skulle det ju vara intressant att göra det för svenska städer), eller andra webbtjänster som underlättar för stadsinvånare på något sätt (som den där appen för att rapportera dåliga cykelvägar, kanske man kan utöka konceptet eller hitta förbättringspunkter?), eller andra roliga visualiseringar som kan vara spännande i stadssammanhang. Det behöver inte heller bara vara en enda applikation utan kan så småningom växa till ett labb med en massa olika små projekt. Det finns ju en hel del olika API:er och datakällor som man skulle kunna laborera med. En bra idé är nog att börja smått och få resultat relativt snabbt, och sedan eventuellt ta itu med större projekt.

Så, är det någon som har idéer? Någon som vill vara med och bidra? Någon som känner någon skulle kunna tänkas vilja vara med, eller något forum där jag skulle kunna hitta såna?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Låter väldigt spännande! Jag kan inget om IT men ställer gärna upp som bollplank om det behövs. Har du kollat med Anders G? Han är ju också IT-kunnig.
hej, är rätt ny på yimby, men har precis som du fått en stor bit av mit stadsplaneintresse från simcity, samt har även programmerat en del i mina dar.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Jag pluggar datateknik, och har väl allmänt programmerat av och till samt knackat ihop lite webbsidor. Har oftast för lite tid för att hinna göra något, men kan kanske bidra med något. Är gärna med i diskussionerna till att börja med hur som helst.
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Kul! Jag kan vara med på ett hörn. Jag tycker det vore intressant att försöka få med ljudlandskapet. Kanske lite tidigt att komma med specifika idéer, men jag skriver ner den här så jag inte glömmer bort den: Det vore väldigt nyttig om användaren ffa arbetar med att utveckla/planera sin stad/stadsmiljö från markplan. Helikopterperspektivet ska finnas där men vara sekundärt. Och bygger man inte slutna kvarter ska böldpest bryta ut.
249 Inlägg
Ett påpekande om programmeringen specifikt: Jag kommer vägra skriva PHP. Om det finns de som är intresserade men inte kan tänka sig att skriva något annat så får vi nog köra separata projekt, för jag skulle inte få någon glädje av att programmera PHP
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Jag ser i princip tre olika huvudspår. Man kan förvisso göra flera mindre projekt i flera av huvudspåren, men man får ju börja med ett.

Det ena är expertverkyg. Det här är alltså verktyg som används av stadsplanerare, arkitekter eller någon annan yrkesgrupp som relaterar till stadsbyggande. Det finns ju såklart redan en uppsjö av sådana verktyg, och här skulle jag behöva hjälp att kartlägga vilka som finns och deras syften (om detta är ett spår vi väljer att gå mot). Det går naturligtvis inte att konkurrera med något av de här verktygens huvudfunktioner, de utvecklas antagligen på heltid av större företag och är redan oerhört mycket mer avancerade än något vi kan förväntas göra. Potentialen jag ser här för ett hobbyprojekt är ifall det finns något sätt man skulle kunna göra de här verktygen mer kollaborativa och öppna, det vill säga att verktygen skulle tjäna på att finnas i webbformat. En annan eventuell styrka skulle kunna vara att samla ett antal olika verktyg i någon slags "stadsplaneringssvit".

Väljer man den vägen är man naturligtvis starkt beroende av att få hjälp av experter, och det skulle antagligen bli ganska matematiskt tungt dessutom. Jag har förvisso tagit civilingenjörsexamen, men matte är ändå inte min starkaste sida. Här är det antagligen svårast att få någonting som är användbart klart inom en kortare tidsperiod. Å andra sidan skulle det, åtminstone för mig, vara otroligt lärorikt och häftigt.

Det andra spåret är visualiseringsverktyg. Här tänker jag mig verktyg där tjänstemän på en ganska övergripande och "enkel" nivå kan visualisera sina planer och stadsplaneringsprinciper för allmänhet eller politiker. Det är väl främst det senare jag tycker är mest intressant. Visualisering som beslutsunderlag och kommunikationsverktyg, alltså. Tänk ungefär täthetskartor, space syntax, ljudlandskap, och så vidare. Även här blir det ganska starkt beroende av att få in expertkunskap och lite matematisk briljans, men kanske i mindre utsträckning än första spåret.

Det tredje spåret är verktyg för invånare. Här kan det alltså handla om webbtjänster för stadsbor, för att underlätta eller förgylla deras stadsliv. Här finns säkert en lång mängd olika mindre projekt man skulle kunna göra. Det kan också handla om att bara väcka intresse och nyfikenhet för stadsbyggnad, kanske i form av häftiga visualiseringar. Det skulle också kunna vara någonting i stil med "Min Stad", som Göteborgs kommun lanserade, där medborgare kan själva skapa och lägga upp stadsutvecklingsförslag. Vad är det för fel på nyss nämnda "Min Stad"? Den använder sig inte av öppen teknologi utan kräver webbläsarplugin. Och den fungerar, om jag ska vara ärlig, ganska dåligt. Här vore en utmaning att göra det bättre, men samtidigt i rimlig omfattning så det kanske skulle vara färre, men bättre, features.

En annan idé i den här inriktningen vore ju också att göra något slags spel eller simulator, men det skulle ju få vara mycket mindre omfattande än någonting som Simcity.

Eller också någonting helt annat som jag inte har tänkt på Men det är ungefär i de banorna jag har funderat.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Nej, PHP lever jag också gärna utan. Ska man göra något i serveränden så finns bättre alternativ, men förvånande mycket går att lägga på klienten.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Jag ser helst något för invånare. Jag gillade tanken att planera 'sitt' område, med fokus på gatuplanet mer än helikopter. Kanske någon slags förenklad stadslivsanalys som estimerar utfall av hur platsen används under dygnet och visar det som någon bildsekvens. Eller något åt det hållet?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
En grej som vore väldigt värdefull och som jag inbillar mig inte borde vara alltför svårt att fixa (säger någon som inte ens vet vad PHP är...) är ett space syntax program. Space syntax är en logik för att analysera urbana nät och bygger i grunden på att analysera hur hög grad av integration olika delar av nätet har. Logiken är dock i grunden ganska enkel och borde vara lätt att bygga in i ett program, så att olika sorters nät kan analyseras. Det skulle sedan kunna byggas på med parametrar för lokaltäthet etc.

Konkret skulle man sedan vid ett nytt projekt kunna ladda upp olika möjliga nät (olika värden av täthet etc) och se hur den urbana integrationen påverkades. i dagsläget måste man köpa in den kompetensen till varje projekt, vilket sällan görs.
249 Inlägg
Space syntax är ett konkret exempel som jag också har funderat på. Det vore ju jäkligt coolt att i realtid kunna justera gatunät och boendetäthet (eller vilka parametrar det nu är som är relevanta) och generera space syntax utfrån det.

Om man ska göra något planeringsverktyg i gatunivå så tänker jag mig att det kommer ställas en del krav på 3d-grafik, och det är åtminstone inte jag själv speciellt insatt i (det finns ju Javascript-ramverk för att göra det så det går ju att göra med webbteknologi, men jag har inte jobbat med dem).
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

En grej som vore väldigt värdefull och som jag inbillar mig inte borde vara alltför svårt att fixa (säger någon som inte ens vet vad PHP är...) är ett space syntax program. Space syntax är en logik för att analysera urbana nät och bygger i grunden på att analysera hur hög grad av integration olika delar av nätet har. Logiken är dock i grunden ganska enkel och borde vara lätt att bygga in i ett program, så att olika sorters nät kan analyseras. Det skulle sedan kunna byggas på med parametrar för lokaltäthet etc.

Konkret skulle man sedan vid ett nytt projekt kunna ladda upp olika möjliga nät (olika värden av täthet etc) och se hur den urbana integrationen påverkades. i dagsläget måste man köpa in den kompetensen till varje projekt, vilket sällan görs.

Jag har trott att space syntax bara en ren geometrisk analys av nätet utan koppling till lokaler eller boende. Man kan se heta punkter och stråk där man då tror det är lämpligt att placera lokaler. Finns det även teorier för att koppla boende/boendetäthet som INPUT till nätet? Jag tycker man borde kunna anta en avtagande funktion (exponentiel? omvänt prop. mot avstånd?) som sprids längs gatorna från varje boende. Betydligt mer relevant än att bara utgår från ett näts korsningar och kopplingar. Det måste vi bara implementera och finns inte teorin måste vi skapa den!
249 Inlägg
Kan man få insikt i hur det fungerar, eller är det en affärshemlighet?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Det bygger på Bill Hilliers mfl arbete, inget märkvärdigt egentligen, den basala logiken är som sagt ytterst enkel, typ vilken punkt i nätet har högst tillgänglighet. Space Syntax handlar som sagt om rent geometriska relationer, men det är ju lätt att bygga på med parametrar om täthet, lokaler etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_syntax

Senast ändrad 30 juni 2013 20:13
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Hannes Johansson skrev:

Kan man få insikt i hur det fungerar, eller är det en affärshemlighet?

Jag tror de grundläggande algorithmen/metodiken är ganska öppen. De enklaste (och mest använda?) modellerna/måtten finns beskrivna på wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_syntax

Möjligen är vissa parametrar i modellerna know-how som hålls hemligt i mjukvaran. Det måste väl vara vetenskapligt publicerat och validerat för att få användas inom stadsplaneringen. Hmmm, å andra sidan.... Space Syntax säger sig ha ett nära samarbete med universitet. Kolla filmen på
http://www.spacesyntax.com/

EDIT: Jaha, Johannes förekom mig.

Senast ändrad 30 juni 2013 20:14
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Det jobbiga om man ska arbeta över ett större område (vilket man måste om det ska vara en relevant analys) är att sätta upp den geometriska modellen med alla kopplingar. Göteborg har stan uppmappad i en massa olika GIS-lager varav ett är gatunätet. Undra om det är publikt tillgängligt vid förfrågan?
1635 Inlägg
Jag tror jag vet vem man ska fråga... I'll check it out.
Hannes Johansson skrev:

Space syntax är ett konkret exempel som jag också har funderat på. Det vore ju jäkligt coolt att i realtid kunna justera gatunät och boendetäthet (eller vilka parametrar det nu är som är relevanta) och generera space syntax utfrån det.

Om man ska göra något planeringsverktyg i gatunivå så tänker jag mig att det kommer ställas en del krav på 3d-grafik, och det är åtminstone inte jag själv speciellt insatt i (det finns ju Javascript-ramverk för att göra det så det går ju att göra med webbteknologi, men jag har inte jobbat med dem).

3D-grafik körs över lämpligen via html5-canvas och javascript/webGL, som är hyfsat kompetent. Operautvecklare har demat lite sånt med nån gubbe som kan gå runt i en liten 3D-demovärld. Skuggor, rörelser, fysik, partikelmoln och liknande. Det är ju inte på samma nivå som desktop 3dFX eller openGL, men det är tillräckligt för att Adobe äntligen ska droppa Flash till förmån för detta. Jag kan dock inte 3D-grafik mer än ytterst ytligt, men det är en annan femma... 3d-grafik kräver också omfattande jobb från grafiker att ta fram modeller och texturer.
Senast ändrad 30 juni 2013 22:17
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Jag tycker vi fortsätter samla fler idéer ett tag till dock innan vi bestämmer oss för vad vi går vidare med.

3D-grafik körs över lämpligen via html5-canvas och javascript/webGL, som är hyfsat kompetent. Operautvecklare har demat lite sånt med nån gubbe som kan gå runt i en liten 3D-demovärld. Skuggor, rörelser, fysik, partikelmoln och liknande. Det är ju inte på samma nivå som desktop 3dFX eller openGL, men det är tillräckligt för att Adobe äntligen ska droppa Flash till förmån för detta. Jag kan dock inte 3D-grafik mer än ytterst ytligt, men det är en annan femma... 3d-grafik kräver också omfattande jobb från grafiker att ta fram modeller och texturer.

Ja tekniken finns som sagt, men sen ska man ju vara kompetent nog att använda den också Har du programmerat grafik tidigare antar jag det är en mindre inlärningströskel även för webbteknikerna. Men absolut, det är intressant!

Jag tycker vi fortsätter samla fler idéer ett tag till dock innan vi bestämmer oss för vad vi går vidare med.

(Jag fyllemodererade lite [nej, inte på riktigt] och råkade redigera ditt inlägg istället för att svara på det, därav ändringsnotisen.)
Senast ändrad 30 juni 2013 22:17
Johannes Westlund
626 Inlägg
[QUOTE=Hannes Johansson]

Ja tekniken finns som sagt, men sen ska man ju vara kompetent nog att använda den också Har du programmerat grafik tidigare antar jag det är en mindre inlärningströskel även för webbteknikerna. Men absolut, det är intressant!

(Jag fyllemodererade lite [nej, inte på riktigt] och råkade redigera ditt inlägg istället för att svara på det, därav ändringsnotisen.)[/QUOTE]

Jag har egentligen bara kodat 2D över openGL ES, och skapat primitiva former samt flyttat runt lite på dem och roterat dem. 3D och 2D är i det fallet bara frågan om hur man projecerar formen. Har egentligen bara en ytterst vag bild av hur matris-stack och liknande fungerar. Allting jag kan om koncepten bygger på 2 uppsättningar av ungefär samma inspirationsföreläsning som jag råkat hamna på. Så tja... Tröskeln är sannolikt hög för mig med

Håller med om att man inte bör låsa sig vid implementationsfrågor. Ville bara ge allmän info om vad man kan förvänta sig ur den strategin i termer av möjligheter.
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Sökes: Idéer, utvecklare och medhjälpare till webbprojekt

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.