Jag ser i princip tre olika huvudspår. Man kan förvisso göra flera mindre projekt i flera av huvudspåren, men man får ju börja med ett.
Det ena är
expertverkyg. Det här är alltså verktyg som används av stadsplanerare, arkitekter eller någon annan yrkesgrupp som relaterar till stadsbyggande. Det finns ju såklart redan en uppsjö av sådana verktyg, och här skulle jag behöva hjälp att kartlägga vilka som finns och deras syften (om detta är ett spår vi väljer att gå mot). Det går naturligtvis inte att konkurrera med något av de här verktygens huvudfunktioner, de utvecklas antagligen på heltid av större företag och är redan oerhört mycket mer avancerade än något vi kan förväntas göra. Potentialen jag ser här för ett hobbyprojekt är ifall det finns något sätt man skulle kunna göra de här verktygen mer kollaborativa och öppna, det vill säga att verktygen skulle tjäna på att finnas i webbformat. En annan eventuell styrka skulle kunna vara att samla ett antal olika verktyg i någon slags "stadsplaneringssvit".
Väljer man den vägen är man naturligtvis starkt beroende av att få hjälp av experter, och det skulle antagligen bli ganska matematiskt tungt dessutom. Jag har förvisso tagit civilingenjörsexamen, men matte är ändå inte min starkaste sida. Här är det antagligen svårast att få någonting som är användbart klart inom en kortare tidsperiod. Å andra sidan skulle det, åtminstone för mig, vara otroligt lärorikt och häftigt.
Det andra spåret är
visualiseringsverktyg. Här tänker jag mig verktyg där tjänstemän på en ganska övergripande och "enkel" nivå kan visualisera sina planer och stadsplaneringsprinciper för allmänhet eller politiker. Det är väl främst det senare jag tycker är mest intressant. Visualisering som beslutsunderlag och kommunikationsverktyg, alltså. Tänk ungefär täthetskartor, space syntax, ljudlandskap, och så vidare. Även här blir det ganska starkt beroende av att få in expertkunskap och lite matematisk briljans, men kanske i mindre utsträckning än första spåret.
Det tredje spåret är
verktyg för invånare. Här kan det alltså handla om webbtjänster för stadsbor, för att underlätta eller förgylla deras stadsliv. Här finns säkert en lång mängd olika mindre projekt man skulle kunna göra. Det kan också handla om att bara väcka intresse och nyfikenhet för stadsbyggnad, kanske i form av häftiga visualiseringar. Det skulle också kunna vara någonting i stil med "Min Stad", som Göteborgs kommun lanserade, där medborgare kan själva skapa och lägga upp stadsutvecklingsförslag. Vad är det för fel på nyss nämnda "Min Stad"? Den använder sig inte av öppen teknologi utan kräver webbläsarplugin. Och den fungerar, om jag ska vara ärlig, ganska dåligt. Här vore en utmaning att göra det bättre, men samtidigt i rimlig omfattning så det kanske skulle vara färre, men bättre, features.
En annan idé i den här inriktningen vore ju också att göra något slags spel eller simulator, men det skulle ju få vara mycket mindre omfattande än någonting som Simcity.
Eller också någonting helt annat som jag inte har tänkt på

Men det är ungefär i de banorna jag har funderat.