Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Berätta om ditt sunkiga första boende (i Stockholm)

Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Jag gör ett spel i vilket man är en obemedlad 19-25-åring som letar bostad i Stockholm. Det finns studentrum för de som lyckas med sina studier, och i övrigt är man hänvisad till Blocket, kompisar osv. Jag har tagit med alla flummiga ställen jag självt bott på (innan jag blev en kulmage med kreditvärdighet) och diverse källarkvartar och annat som kompisar bott i, och jag vill göra en poäng av att alla boenden i spelet är från verkliga livet. Men jag och de jag träffar om dagarna har trots allt inte hunnit bo på 60 ställen så jag tänkte se om det allsmäktiga internet kunde bjuda på lite stories. Här är ett par exempel så att ni hajar principen:

Din kompis har hittat en inredd lokal i Midsommarkransen ni kan dela på. Betonggolv, inga fönster, egeninstallerad dusch och tvättmaskin. Hitta på ett företagsnamn att sätta på dörren. 3000 kr/mån

Ditt ex har en lillstuga på tomten i Vallentuna och du får bo där tills hennes nya tröttnar på att du kommer in och lånar deras dusch ibland. 2000 kr/mån

Queerkollektivet i Hagsätra hälsar dig kamratligen välkommen till en frizon från samhällets förtryck för endast 3000 kr/mån

Din kollegas ex provbor med sin nya och under tiden får du hyra hennes tvåa i Björkhagen! 5000 kr/mån

Din mammas killes brorsdotter får barn och flyttar ut från en 1,5:a i Solna som du kan hyra tillsvidare. 4000 kr/mån

Björn ska jobba i Norge ett tag och om du vattnar blommorna och tömmer kattlådan så är hans etta på Kungsholmen din för 6000 kr/mån

Och så vidare. Fyll på! Det behöver inte vara några spännande långa anekdoter, bara jag får lite data från verkliga livet. Helst vill jag ha data från Stockholm, men i nödfall kan jag smyga in boenden från andra svenska städer, man har ju en del från Uppsala t.ex. (och då får Öfre Slotts bli Östermalm osv)
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Haha kul

Jag kan skicka ett bidrag till dig via medelande för de här inläggen är ju ofentliga och man vet inte vem som kan ta illa upp.
Senast ändrad 21 mars 2013 10:49
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Låter helt fantastiskt! Blir det ett datorspel eller "analogt/akustiskt" sällskapsspel?

Edit: Jag har ett bra bidrag här. Det var inte jag själv, utan en kompis som hyrde ut. Så ur hyresgästens perspektiv:

"Din kompis storebrors kompis hyr ut en klädkammare på 2,5 kvm i Huvudsta. Fri tillgång till badrum, kök och vardagsrum. 3000 kr/mån."

Rymdes en 90-säng utan större problem men inte så jättemycket mer
Senast ändrad 21 mars 2013 14:18
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Sofia Buhrgard skrev:

Haha kul

Jag kan skicka ett bidrag till dig via medelande för de här inläggen är ju ofentliga och man vet inte vem som kan ta illa upp.
Gärna! Jag vet inte hur man ser sina pm här iofs, men det kanske bara är för att jag inte hunnit få nåt hittills ...
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Tobias Axelsson skrev:

Låter helt fantastiskt! Blir det ett datorspel eller "analogt/akustiskt" sällskapsspel?

Edit: Jag har ett bra bidrag här. Det var inte jag själv, utan en kompis som hyrde ut. Så ur hyresgästens perspektiv:

"Din kompis storebrors kompis hyr ut en klädkammare på 2,5 kvm i Huvudsta. Fri tillgång till badrum, kök och vardagsrum. 3000 kr/mån."

Rymdes en 90-säng utan större problem men inte så jättemycket mer

Det blir ett akustiskt sällskapsspel. Eller "brädspel" som vi analoga föredrar att kalla det ;) Även om brädet för nuvarande är bortrationaliserat - just nu är det bara kort, pengar och tärningar.

En klädkammare i Huvudsta platsar alldeles perfekt! Men jag måste fråga: blev den uthyrd till det priset?
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Harald Enoksson skrev:

Det blir ett akustiskt sällskapsspel. Eller "brädspel" som vi analoga föredrar att kalla det ;) Även om brädet för nuvarande är bortrationaliserat - just nu är det bara kort, pengar och tärningar.

En klädkammare i Huvudsta platsar alldeles perfekt! Men jag måste fråga: blev den uthyrd till det priset?

Det blev den, flera månader.
Jag ser fram emot att hyra den i spelet när det är färdigt!
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Tobias Axelsson skrev:

Det blev den, flera månader.
Jag ser fram emot att hyra den i spelet när det är färdigt!

Hehe, man kanske skulle hyra ut sin klädkammare! Sambon tycker den är så bra att "gömma saker i när man ska ha fest" men det ena kanske inte utesluter det andra på dagens bostadsmarknad :/
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Jag tar med mig en prototyp till "Alphaspel" i Solberga i Stockholm idag, för den som händelsevis råkar vara i krokarna. Adressen är Kristallvägen 84a. Det kostar inget att sitta där och spela, utöver det man lägger på socker i olika former. Jag är där mellan kl 13 och 17. Håll utkik efter "Nisses golv", "Svartkontrakt" och "Snuskgubbar på Blocket" så hittar ni mig ;)
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Vi utomsocknes kanske kan få ta del av en bild i stället
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Tobias Axelsson skrev:

Vi utomsocknes kanske kan få ta del av en bild i stället

Det är inte så mycket att ta bild på - mest kort (med samma texter som ovan), tärningar och låtsaspengar. Men, nu när jag tänker på det så vore det fint med en spelplan med en stockholmskarta, så att den geografiska spridningen av allas bostäder får en viss signifikans (inte helt orimligt). Om jag hinner idag så gör jag en sån prototyp, och blir den nåt att se på så får du en bild
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Jag har nu 48 bostäder av de 60 jag tänkte nöja mig med. Har skördat på alla möjliga sociala medier, t.ex. #förstaboendeisthlm
Det vore tråkigt att hitta på fiktiva bostäder så här på slutet, så fyll gärna på med mer från bekantskapskretsen Jag vet inte hur man ser ifall man får pm på det här forumet men om jag inte svarar här så går det också att mejla till harald kanelbulle tokyo.com
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Harald Enoksson skrev:

Det är inte så mycket att ta bild på - mest kort (med samma texter som ovan), tärningar och låtsaspengar. Men, nu när jag tänker på det så vore det fint med en spelplan med en stockholmskarta, så att den geografiska spridningen av allas bostäder får en viss signifikans (inte helt orimligt). Om jag hinner idag så gör jag en sån prototyp, och blir den nåt att se på så får du en bild

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ser man på!

Spelet går att beskåda och spela och kanske köpa på lördag 20 april i Sickla: http://www.spelmarknad.org/
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Harald Enoksson skrev:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ser man på!

Spelet går att beskåda och spela och kanske köpa på lördag 20 april i Sickla: http://www.spelmarknad.org/

Vilken strålande idé!

> Allmänt
Berätta om ditt sunkiga första boende (i Stockholm)

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.