Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

GBG vs. STHLM - Stadsdel för stadsdel

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Nu är jag lite juvenil, men, vad är städernas motsvarigheter och hur kan man lägga det som grund för framtida byggen?

För mig är:

Inom Vallgraven - Gamla Stan
Majorna, Masthugget - Södermalm
Högsbo, Frölunda - Hägersten
Örgryte - Lidingö
Vasastan - Östermalm
Linnéstan - Norrmalm
Haga - Kungsholmen

Mölndal - Solna
Partille - Södertälje
Kungsbacka - Djursholm, Kista

Iron Square - Medis
GTA - Plattan
Andra Långgatan - Folkungagatan
Karl Johansgatan - Hornsgatan

Vad Tycks och vad behöver ändras?
Matthias H.
668 Inlägg
Hehehe den här diskussionen är väl på flashback?
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Tycker nog området kring Avenyn skulle motsvara Norrmalm bättre än Linné. Känns som att mycket ingrepp skett, många 60-talskåkar och ett väldigt kommersiellt område i allmänhet.

Haga har nog ingen motsvarighet, i så fall Christiania
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Olof Antonson skrev:

Tycker nog området kring Avenyn skulle motsvara Norrmalm bättre än Linné. Känns som att mycket ingrepp skett, många 60-talskåkar och ett väldigt kommersiellt område i allmänhet.

Haga har nog ingen motsvarighet, i så fall Christiania

Öster om Avenyn kan la ses som Norrmalm, tlllsammans med Johanneberg.

Landala/Guldheden är nog mer av Kungsholmen/Essingarna.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Vill bara inflika med att jag tycker att Stockholm är en underbart härlig stad.
Profilbild
Jan Jörnmark
30 Inlägg
En sak som Gbg saknar är riktigt livaktiga självständiga kommuner som ligger riktigt centrumnära. Stockholm har Solna och Nacka, och det där sättet som Kista ligger inklämt mellan Solna, Sollentuna och Sundbyberg har skapat en sällsynt vital situation i den norra delen av stadsområdet.

Något liknande har vi inte i Gbg. Det är en enorm skillnad på Mölndal/Partille och Solna/Sollentuna.
Matthias H.
668 Inlägg
Matthias H.
668 Inlägg
Jo så är det Jan. Stockholms län har en enorm befolkningsökning och det bidrar ju en del, under flera årtionden nu har det varit så. Men så är det ju det här med statliga verk och myndigheter som är min käpphäst. Där kommunerna runt om i Stockholms län men även Uppsala har en enormt bred arbetsmarknad där karriärmöjligheterna är väldeliga. Jag hävdar med en dåres envishet att om dessa verk och myndigheter hade fördelats mer rättvist sedan 1950-talet och framåt mellan Stockholms- och Göteborgsregionen så hade inte Stockholm vuxit i den takt det gjort under flera decennier. Sen har ju som en följd utav denna politiskt inslagna väg en stor del av näringslivets huvudkontor, treasuryfunktioner och liknande också flyttats dit för att lättare kunna bedriva lobbying etc. Så sent som på 70-talet fanns det ju fortfarande ett par banker med huvudkontor kvar i Göteborg. Suck. Det har blivit en spiraleffekt för Stockholmsregionen vilket naturligtvis har inneburit att den regionen också tagit lejonparten av infrastruktursatsningar tillbaks i tiden, i alla fall spårbundna sådana. Som sagt, en spiral.

Sen hjälper det Solna t ex en hel del att dom får en ny jätteanläggning med nationalarena mm. Här i Göteborg får ju det skakas fram pengar till sådant. Egentligen borde ju fotbollsförbundet flyttats till Göteborg någon gång på 90-talet då IFK totaldominerat fotbollen så länge. Nu är det väl lite mer tveksamt hehehe.

Hursomhelst, det är inte lätt för Göteborgsregionen att konkurrera med Stockholmsregionen när förutsättningar blivit så skilt givna.

Annars tycker jag också att staden Stockholm är mycket fin, för min del är den dock nästan för fin, det lite ruffiga som Göteborg har haft tidigare i alla fall finns inte alls känsla av i Stockholm. Och lite grand är det det ruffiga, konstraster mellan fult och fint som ger känslan av en (stor)stad.
Senast ändrad 30 december 2009 13:13
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Ibland kommer jag på mig själv med att inte riktigt veta om jag fortfarande är i Göteborg; det är en sorts internationell känsla som infinner sig, och jag skulle kunna vara i vilken gammal sovjetstat som helst.

Det är något visst med Göteborg: livet där är inte så glamoröst, snarare hårt och plågsamt. Kontrasterna är stora - här finns vackert och fult i en salig blandning. Det finns en nerv. Det som är mest spännande är att så mycket behöver göras, samtidigt som en stor del av befolkningen anser att det är bra som det är.

Jag tycker om Stockholm för att det är kompakt med sammanhängande kvarter. Men jag får en känsla av att vi kan vara lite mer fria i Göteborg, vi har liksom inte lika mycket museal prägel på staden (skadan är redan skedd här). Vi skulle kunna bygga höghus centralt (oexploaterad mark), medan Stockholmarnas dito skulle få förpassas till ytterkanterna för "att inte störa skalan" och den historiska bebyggelsen.
Matthias H.
668 Inlägg
Olof Antonson skrev:

Ibland kommer jag på mig själv med att inte riktigt veta om jag fortfarande är i Göteborg; det är en sorts internationell känsla som infinner sig, och jag skulle kunna vara i vilken gammal sovjetstat som helst.

Det är något visst med Göteborg: livet där är inte så glamoröst, snarare hårt och plågsamt. Kontrasterna är stora - här finns vackert och fult i en salig blandning. Det finns en nerv. Det som är mest spännande är att så mycket behöver göras, samtidigt som en stor del av befolkningen anser att det är bra som det är.

Jag tycker om Stockholm för att det är kompakt med sammanhängande kvarter. Men jag får en känsla av att vi kan vara lite mer fria i Göteborg, vi har liksom inte lika mycket museal prägel på staden (skadan är redan skedd här). Vi skulle kunna bygga höghus centralt (oexploaterad mark), medan Stockholmarnas dito skulle få förpassas till ytterkanterna för "att inte störa skalan" och den historiska bebyggelsen.

Spot on Olof. En bra sammanfattning.

Här är några exempel; Man åker ner för Ånäsvägen från Redbergsplatsen mot Gamlestaden, det är riktigt coolt ända bort till Bellevue.

Eller ut mot Mölndal så kommer Lyckholmskvarteren och sen innan Ica Maxi en stor ödetomt med riktig wastelandkänsla.

Det finns fler exempel på hur coolt Göteborg är på sina håll och det är väl därför man står ut med allt dumt som (inte) görs...

Förresten är det inte så coolt att använda just ordet coolt men jag är inte så cool så jag gör det ändå.
Senast ändrad 30 december 2009 16:55
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Nu har de ju jämnat Kvillebäcken med marken, men det spär väl bara på den där efter-bomben-känslan som finns här på många ställen. Mad Max möter Sim City.
De kanske kan spela in Terminator 5 där (om det blir nån)?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Matthias H. skrev:

Annars tycker jag också att staden Stockholm är mycket fin, för min del är den dock nästan för fin, det lite ruffiga som Göteborg har haft tidigare i alla fall finns inte alls känsla av i Stockholm. Och lite grand är det det ruffiga, konstraster mellan fult och fint som ger känslan av en (stor)stad.

Jovisst, det jag älskar med Göteborg är att till och med finkvarteren har tegelfasad, t.ex. Johannebergsg, Geijersg, m.fl.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Ja, och en del av husen har komplexa mönster av olika sorters tegel.

Ett undangömt exempel finns på Västgötagatan, i ett kvarter inträngt mellan Heden och Gamla Ullevi.

Och på andra sidan gatan härskar en brutal orangebrun skapelse från 80-talet (se länk)

http://kartor.eniro.se/m/MO8Ry
Senast ändrad 31 december 2009 01:44
Mats .
36 Inlägg
, Gick med: April 2009
Jag upplever Stockholm som alltför välpolerat och, jag kommer inte på nåt bättre ord, skitnödigt. Göteborg har en betydligt mer välkomnande "come as you are"-attityd. Stockholm är fantastiskt vackert, och det är lite det som är problemet...

On topic: Jag förstår inte alls jämförelsen Örgryte - Lidingö. Örgryte ligger i princip mitt i stan medan Lidingö är en inte särskilt urban kranskommun vilket gör att karaktären på områdena är helt olika. Vasastan - Östermalm köper jag inte riktigt, tycker Linné är mer Östermalm.

Järntorget - Medborgarplatsen är väl en rätt bra jämförelse.

Ursäkta min ignorans men vad är GTA?
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Mats G skrev:

Jag upplever Stockholm som alltför välpolerat och, jag kommer inte på nåt bättre ord, skitnödigt. Göteborg har en betydligt mer välkomnande "come as you are"-attityd. Stockholm är fantastiskt vackert, och det är lite det som är problemet...

On topic: Jag förstår inte alls jämförelsen Örgryte - Lidingö. Örgryte ligger i princip mitt i stan medan Lidingö är en inte särskilt urban kranskommun vilket gör att karaktären på områdena är helt olika. Vasastan - Östermalm köper jag inte riktigt, tycker Linné är mer Östermalm.

Järntorget - Medborgarplatsen är väl en rätt bra jämförelse.

Ursäkta min ignorans men vad är GTA?

När jag åkte in i Örgryte med en Stockholmare pointade hon först ut Örgryte som GBG's Danderyd, men ändrade sig till Lidingö när hon såg välpolerade miljonprogram sticka upp. Detta är det centrala delarna av Göteborg:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

.

GTA = Gustav Adolfs Torg
Joachim Jensen
55 Inlägg
Backaplan, Kville och Wieselgren är mer centralt än Kyrkbyns villamattor tycker jag
Mats .
36 Inlägg
, Gick med: April 2009
Emanuel Alfredsson skrev:

När jag åkte in i Örgryte med en Stockholmare pointade hon först ut Örgryte som GBG's Danderyd, men ändrade sig till Lidingö när hon såg välpolerade miljonprogram sticka upp. Detta är det centrala delarna av Göteborg:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

.

GTA = Gustav Adolfs Torg

Hehe, tack för att du så exakt klargjort vad som räknas som centrala delar av Göteborg Själv tycker jag väl att t.ex. Olskroken är minst lika centralt som Majorna eller Kungsladugård men det är ju svårt att argumentera mot din tjocka svarta gräns

Jag kan förstå varför man jämför Örgryte med Lidingö med tanke på inkomstsituationen, villastadskaraktären osv. Vad jag menade var bara att Örgryte ligger långt mer centralt än vad Lidingö gör och då blir det en skillnad. Örgryte är som bekant en del av Göteborgs Stad medan Lidingö är en egen kommun och tämligen isolerad från Stockholms Stad.

GAT borde det bli va?
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Mats G skrev:

GAT borde det bli va?

Ett populärt TV-spel ändrar förutsättningarna för uttalet, iaf för våran generation. GAT blir gärna GTA då.

Lite OT, men appropå TV-Spel.
Skulle det inte vara schysst om Neversoft/Activision gjorde ett Tony Hawk-spel som utspelade sig i GBG/STHLM/MLM via Eniro/Hitta/Google-servrarna så att miljön man spelar i skulle vara så autentiskt som möjligt, fast med smärre konfigurationer och att man kunde ladda ner olika statsdelar via DLC?

Givetvis med Yimbytänket i sikte. Tänker på Masthuggsområdet, som skulle funka som Manhattanbanan på THUG1.
Senast ändrad 1 januari 2010 21:48
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Jovisst, sätta upp lite Danny Way-ramper och launcha över hela Masthuggsterrasen.
Per Högberg
13 Inlägg
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
GBG vs. STHLM - Stadsdel för stadsdel

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.