Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Exempel på kvartersstad i Göteborg

Niklas S
203 Inlägg
Vore kul om vi kunde hjälpas åt att lista det stadsdelar som vi anser vara kvartersstad i Göteborg.

Är dessa stadsdelar attraktiva att bo i? De av dessa stadsdelar som är attraktiva att bo i: varför? De av dessa som inte är attraktiva att bo i: varför inte?

Hur långt når vi med stadsplanering och arkitektur för att områden ska anses vara attraktiva att bo i är väl egentligen den fråga jag är intresserad av och hoppas få svar på genom denna lista. Eller om det finns oattraktiv kvarters- och blandstad överhuvudtaget?
Olle Jansson
155 Inlägg
Helt spontant med reservationer för eventuella fel:

Kvillebäcken
Brämaregården
Eriksberg
Majorna
Stigberget
Kungsladugård
Ängården
Masthugget
Linnéstaden
Vasastan
Haga
Innerstan
Lorensberg
Stampen
Lunden
Redbergslid
Munkebäck
Gamlestaden
Senast ändrad 23 september 2009 22:52
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Mycket spännande tråd! En fråga dock: Letar vi efter

1. typologin "kvartersstad": dvs. sammanbyggda gathus i slutna kvarter och öppet gatunät

eller

2. blandstad (som iofs vanligtvis återfinns i typologin "kvartersstad")?

Jag skulle föreslå att vi börjar med att listar kvartersstadsområden och sedan kollar deras attraktivitet.
Känner till ungefär hälften av dom du (Olle) listar. Måste ut och åka spårvagn till resterande =)

Är samtliga attraktiva? Det kanske är en känslig fråga att besvara med tanke på risken för stigmatisering av de som är mindre attraktivt.

I alla fall, med min begränsade kännedom och med mina preferensramar är de av dessa jag känner till i mina ögon attraktiva.

Kanske bör förtydliga vilka jag känner till någorlunda: Kvillebäcken, Brämaregården, Eriksberg, Majorna, Masthugget(gamla), Linnestaden, Vasataden, Haga, Innerstaden, Lunden, och Kålltorp.

Vi är nog alla ganska överens om attraktiviteten i den här typen av bebyggelse. Men vore kul med lite rannsakan och utifrån stadsdelarna finna negativa aspekter/brister i dom (eller förbättringspotential kanske är rätt ord).

I de eventuella fall där den här typen av bebyggelse inte känns attraktiv beror det på bebyggelsen eller andra orsaker såsom avstånd till innerstad, fördomar, bristande underhåll av fastigheter/infrastruktur etc. ?

Min tes är i alla fall att icke-attraktivitet till stor del beror på bristande underhåll (usch för den trasiga gatlyktan på min gata).
203 Inlägg
@Johannes. Ja vad menar jag egentligen. Tänkte nog bägge.... det som känns stad... tror jag måste redo ut begreppen för mig själv. Vi kan väl ta en vidare definition till att börja med och sen i listan göra distinktionen?
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Snabb bedömning, komplettera gärna:

Kvartersstad:

Kvillebäcken (mycket)
Brämaregården (mycket)
Eriksberg (lite)
Majorna (mycket)
Stigberget (mycket)
Kungsladugård (mycket)
Änggården (lite)
Övre Masthugget (mycket)
Linnéstaden (mycket)
Vasastan (mycket)
Haga (mycket)
Innerstan (mycket)
Lorensberg (mycket)
Stampen (mycket)
Lunden (medel)
Redbergslid (mycket)
Munkebäck (lite)
Gamlestaden (mycket)
Olskroken (mycket)
Bagaregården (lite)

Blandstad (funktionell mix):

Kvillebäcken (lite)
Brämaregården (medel)
Eriksberg (medel)
Majorna (medel)
Stigberget (mycket)
Kungsladugård (medel)
Änggården (lite)
Övre Masthugget (lite)
Linnéstaden (mycket)
Vasastan (mycket)
Haga (mycket)
Innerstan (mycket)
Lorensberg (mycket)
Stampen (mycket)
Lunden (medel)
Redbergslid (lite)
Munkebäck (lite)
Gamlestaden (medel)
Olskroken (medel)
Bagaregården (lite)
@Johannes

Jag skulle vilja lägga till Bellevue (medel) på listan med blandstadsområden.
Arvid Fransson
1 Inlägg
Glöm inte heller Jakobsdal, och vad som finns kvar av Gårda.
Senast ändrad 24 september 2009 18:44
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Följande stadsdelar träffar alltså enligt Johannes bedömning in betyget "mycket" på både kvartersstruktur och blandning:

Stigberget
Linnéstaden
Vasastan
Haga
Innerstan
Lorensberg
Stampen

Personligen skulle jag nog säga att samtliga av mina favoritstadsdelar innefattas i listan som utgör de stadsdelar som är mycket kvartersstrukturella och har mycket funktionsblandning. Och för mig själv är samtliga listade mycket attraktiva stadsdelar. Ett ganska bra betyg för tät blandstad i kvartersstruktur, alltså Det skulle vara kul att komplementera med en tredje lista, "Attraktionskraft". Vilka parametrar som skulle bestämma den variabeln kan man ju fundera över, men ett par förslag är folkgenomströmning (per fot eller cykel, inte per bil eftersom det i min mening inte är ett tecken på attraktiv stad), söktryck på bostäder och förmåga att behålla sina boende. Om man tar till exempel de parametrarna, vilken lista skulle man då få över de mest attraktiva stadsdelarna? Min gissning är att den listan antagligen skulle överlappa den ovanstående listan ganska mycket!
Niklas S
203 Inlägg
Som en vidareutveckling på Hannes inlägg.

"Walkability"-värden för stadsdelar från listan med mycket kvartersstruktur och blandning:

1. Lorensberg: 82/100 Very walkable
2. Linnestaden & innerstaden får samma värde: 80/100 Very walkable (osäker på vad innerstaden avser för område och sidan verkar bara ta nåt på måfå) Inte heller Linnestaden pekar rätt på kartan. Olivedal gick att söka på och det får 63/100 Somewhat walkable och halkar ned ett par positioner.
3. Vasastan 78/100: Very walkable
4. Haga 75/100: Very walkable
5. Stigberget: 51/100 Somewhat walkable
6. Stampen 46/100: Car-dependent

Som jämförelse har Biskopsgården 17/100 och är Car-dependent.

En annan jämförelse är Kvillestaden som får 80/100 Very walkable och således skulle platsa som nr 2 på listan. (även om den inte visar kvillestaden när man söker på kvillestaden hehehe, visar samma som innerstaden och linnestaden typ)

Siffrorna kommer härifrån: http://www.walkscore.com

Det tycks vara 2 udda fåglar i sammanhanget? Åsikter?

Senast ändrad 6 augusti 2010 14:56
Niklas S
203 Inlägg
Jag tror "walkability" förklarar en stor del av attraktiviteten för ett område. Kvartersstruktur och blandning sammanfaller väl med walkability. Slutsats: Bygg i kvartersstruktur och med blandning
Olle Jansson
155 Inlägg
Testade det där programmet på några områden jag bott i och även om jag förstår själva poängen så är det nog inte vidare lämpat för de flesta svenska städer, då det är en massa saker som inte är inlagda på kartan. Utanför centrum i all fall. Kvilletorget är exempelvis car dependent.
Niklas S
203 Inlägg
Olle Jansson skrev:

Testade det där programmet på några områden jag bott i och även om jag förstår själva poängen så är det nog inte vidare lämpat för de flesta svenska städer, då det är en massa saker som inte är inlagda på kartan. Utanför centrum i all fall. Kvilletorget är exempelvis car dependent.

Fast det har helt klart potential om man bara får till mer komplett indata. Håller med om att det blir missvisande för bland annat Kvilletorget som är långt ifrån car dependent (egen erfarenhet). Verkar saknas data för kollektivtrafik exempelvis.
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Var finns Hisingestadsdelarna i listan? Är Hisingen kasst rättigenom?
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Såg att Kvillestaden, Brämaregården och Eriksberg var med på listan Ursäkta föregående inlägg!
Matthias H.
668 Inlägg

Intressant tillbyggnad i Gamlestaden.
Dom (SBK) säger sig ta hänsyn till Lilienbergs ursprungsplan men inte fullt ut. Vad säger ni andra, ser detta bra ut? Jag är tveksam, varför ska dom inte fullfölja Lilienbergs ursprungsplan? Han var en större stadsplanerare än hela nuvarande SBK ihop. Han tänkte nog ut det som skulle se bäst ut tror jag.

[admin-edit: Använd länkknappen när ni lägger in länkar]
Senast ändrad 9 september 2010 08:04
Jens Ekengren
80 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Snabb bedömning, komplettera gärna:

Kvartersstad:

Kvillebäcken (mycket)
Brämaregården (mycket)
...

Blandstad (funktionell mix):

Kvillebäcken (lite)
Brämaregården (medel)
...

Det vore kul att placera in dem i en figur med, säg, kvartersstruktur på ena axeln och funktionell mix på den andra. Om man vill spetsa till det ytterligare kan man ha "walkability" eller något annat (antal i bostadskö/totalt antal lägenheter) på en z-axel.
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Varför inte också de stadsdelar som vi vill se som tät kvartersstad som ex:
Almedal
Frihamnen
Gullbergsstrand
Gullbergsvass
Marieholm
Ringön

> Allmänt
Exempel på kvartersstad i Göteborg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.