Känner till ungefär hälften av dom du (Olle) listar. Måste ut och åka spårvagn till resterande =)
Är samtliga attraktiva? Det kanske är en känslig fråga att besvara med tanke på risken för stigmatisering av de som är mindre attraktivt.
I alla fall, med min begränsade kännedom och med mina preferensramar är de av dessa jag känner till i mina ögon attraktiva.
Kanske bör förtydliga vilka jag känner till någorlunda: Kvillebäcken, Brämaregården, Eriksberg, Majorna, Masthugget(gamla), Linnestaden, Vasataden, Haga, Innerstaden, Lunden, och Kålltorp.
Vi är nog alla ganska överens om attraktiviteten i den här typen av bebyggelse. Men vore kul med lite rannsakan och utifrån stadsdelarna finna negativa aspekter/brister i dom (eller förbättringspotential kanske är rätt ord).
I de eventuella fall där den här typen av bebyggelse inte känns attraktiv beror det på bebyggelsen eller andra orsaker såsom avstånd till innerstad, fördomar, bristande underhåll av fastigheter/infrastruktur etc. ?
Min tes är i alla fall att icke-attraktivitet till stor del beror på bristande underhåll (usch för den trasiga gatlyktan på min gata).