Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Yimbys forum - Kan det förbättras?

Petter A.
111 Inlägg
Hej

Först skulle jag bara vilja tacka för hemsidan. Det är en fröjd att läsa artiklarna och skönt att se att det finns sådant intresse för arkitektur.

Går det inte att minska ner antalet forumdelar för enklare navigation på forumet?
Senast ändrad 3 april 2009 14:22
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Hej Petter och välkommen! Kul att du gillar sidan

Det blir nog inte lättare att navigera för att man minskar antalet forumdelar, allt eftersom folk kommenterar och lägger upp trådar så växer forumet och det behövs ett antal olika rubriker för att man ska kunna navigera. Det finns en sökfunktion som gör det lättare att hitta och du kan välja att bevaka vissa trådar. När du loggar in ser du de senaste svaren i dina bevakade trådar på första-sidan.

Det är original-yimby Anders Gardebring som konstruerat sidan och forumet, jag skickar vidare din fråga till honom.
När vi endå är på ämnet passar jag på att fråga om det finns planer/möjlighet till en "global" sökfunktion (bara på själva yimby-siten altså, men som även letar i artiklar/kommentarer utanför just forumet (kanske tom med möjlighet att söka i alla yimby-städers siter)? Titt som tätt dyker nåt upp i huvudet som man läst någonstans och vill läsa igen men allteftersom informationsmängden blivit ganska omfattande blir det svårare att komma ihåg ifall det var i ett forumsinlägg, kommentar, eller artikel (och ibland om på "egen" eller annan yimby-stads site). En funktionsblandad sök altså

Sen vet jag inte om det är mina sökord som är för kassa eller om det är något som inte är riktigt som det ska med sökfunktionen för tillfället, men tex sökordet "göteborg" ger bara träff på en tråd.
Martin C
114 Inlägg
Sökfunktionen är inte vad den borde. Det kan förbättras tycker jag.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Jag hade gärna sett att det även fanns RSS-flöden (separata) för nya foruminlägg och bloggkommentarer. Om jag inte råkat missa något, så tror jag att det bara finns RSS-flöde för blogginläggen:

http://gbg.yimby.se/rss/
Niklas S
203 Inlägg
Martin C skrev:

Sökfunktionen är inte vad den borde. Det kan förbättras tycker jag.

Vet inte hur pass bra/dåligt sökfunktionen fungerar i dagsläget. En liten workaround som jag brukar använda är google.se och i sökfältet där skriva "site: gbg.yimby.se SÖKORDET". Men det blir som uppenbart är något krångligare.

Går det föresten inte att implementera en Google-sökruta direkt här i Yimby med site förinställt? Kanske kunde vara nåt i så fall.
Mattias Bolander
478 Inlägg
Andra saker:
1) Automatisk inloggning fungerar inte för mig... Fungerar den för nån? Jag tror jag testat både IE och FF på två olika datorer.
2) Toppbannern med scrollande Göteborgsbilder drar väldigt mycket kräm (hos processorn, även relativt bra sådan), så det kan ibland gå trögt att ladda och scrolla på sidan. Bannerbildscrollandet hackar.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Hade önskat en delete-funktion där man kunde ta bort misslyckade, off topic eller förvirrande inlägg på egen hand.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Återuppväcker en gammal tråd. Stockholm, Uppsala och Malmö går redan i samma system, och snart rullar även Göteborg in i samma system som de övriga siterna. Det skapar lite bättre förutsättningar just för sökning över alla siterna
626 Inlägg
Innebär det att man kommer kunna kommentera över hela YIMBY utan att ha multipla registreringar? Det hade varit värt i så fall. Det hade också varit fint om fler generella krönikor hade publicerats över alla nätverk. Det verkar lite random vilka krönikor som hamnar vart.

En feature-request för övrigt är att forumsystemet får link-recognition så att man kan copy/pastea in länkar och slippa gå via knappen. Behåll knappen för all del för de som vill custa namnet på länken, men oftast är det ju bara hänvisningar som inte behöver vettiga namn ändå.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Japp. Samma login överallt. Det kommer funka som det redan fungerar med malmö/sthlm/uppsala där det är samma login redan idag.
Bra idé med länkar.
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Nu går allt i samma system!
302 Inlägg
Hmm, jag är lite skeptisk. Min användning på sidan går till som så att jag kollar igenom själva bloggen efter nya kommentarer och liknande för att därefter ta mig in på forumet och kolla "Senast uppdaterade" där jag brukar läsa igenom allt. Fram till idag har detta gått helt okej (någon funktion för att se "Senaste kommentarer" hade varit toppen). Nu däremot kommer även allt som inte handlar om Stockholm upp i "Senast uppdaterade" också och dessa är jag inte lika intresserad av, varför en hel del tid går åt till att ta reda på vilka som handlar om vilken stad. Kan det stå på något sätt i vilken forumdel (vilken stad) trådarna hör hemma, för att enklare kunna sålla?

En småsak är också att när man skriver en egen kommentar, så kommer den tråden upp som oläst under "senast uppdaterade"...

I det stora hela antar jag att hopslagningen mest gör gott..
Senast ändrad 25 februari 2013 00:06
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Martin Ek skrev:

Hmm, jag är lite skeptisk. Min användning på sidan går till som så att jag kollar igenom själva bloggen efter nya kommentarer och liknande för att därefter ta mig in på forumet och kolla "Senast uppdaterade" där jag brukar läsa igenom allt. Fram till idag har detta gått helt okej (någon funktion för att se "Senaste kommentarer" hade varit toppen). Nu däremot kommer även allt som inte handlar om Stockholm upp i "Senast uppdaterade" också och dessa är jag inte lika intresserad av, varför en hel del tid går åt till att ta reda på vilka som handlar om vilken stad. Kan det stå på något sätt i vilken forumdel (vilken stad) trådarna hör hemma, för att enklare kunna sålla?

En småsak är också att när man skriver en egen kommentar, så kommer den tråden upp som oläst under "senast uppdaterade"...

I det stora hela antar jag att hopslagningen mest gör gott..

Finns nog lite att skruva på. Tack för input!
Att din egen kommer upp under senast uppdaterade i forumen är dock inget nytt beteende, men kanske något som kan ändras på.

Senast ändrad 25 februari 2013 00:22
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Skulle man kunna färgkoda de olika städerna med en prick någonstans i trådtitelraden?

Edit: Det finns ju en pratbubbla till vänster om titel, kan den färgas kanske, eller sätta en bokstav under den i raden så att man snabbt ser stad (S, G, M osv)
Senast ändrad 25 februari 2013 08:54
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Marcus Bokvist skrev:

Skulle man kunna färgkoda de olika städerna med en prick någonstans i trådtitelraden?

Edit: Det finns ju en pratbubbla till vänster om titel, kan den färgas kanske, eller sätta en bokstav under den i raden så att man snabbt ser stad (S, G, M osv)

Saken är ju att alla forum inte är stadskategoriserade och i dessa fall så är det inte möjligt att göra så mycket. Men vissa *är* stadskategoriserade och där kan man göra en del.
615 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Saken är ju att alla forum inte är stadskategoriserade och i dessa fall så är det inte möjligt att göra så mycket. Men vissa *är* stadskategoriserade och där kan man göra en del.

Man kanske skulle kryssa i en ruta, vid trådskapande med stad (och kanske ha en stad som heter allmän) så får varje nyskapad tråd en tillhörighet iaf?
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

En quickfix kan väl vara att lägga till en kolumn med namn på huvudforumet i listan över senast uppdaterat? Då får man de olika städerna samt även Cykling, Järnväg, Övrigt osv.
Sedan blir ju t.ex. en tråd som "Flytta centralstationen" svår att tolka (gäller Göteborg i det här fallet), men det får man ju ta hänsyn till i framtiden när man skapar forumtrådar. Eller om det skapas underforum för infrastruktur under respektive stad.
För maximal effekt behöver i så fall även yttrande-forumen flyttas in under städerna.

Kanske inte så mycket till quickfix längre med alla flyttar och ändringar ;)
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag har klurat lite och det jag kommer att göra är att koppla på en stads-kategorisering till forumen. Denna kategorisering kommer vi sedan att kunna sätta på de forum som är stadsspecifika. (Yttranden, forumen under städerna osv). Sedan kommer man i högerspalten endast att se de forum som saknar stadskoppling samt för den stad man är inne i på. I forumsöken får man välja om man vill ha alla städer eller bara sin stad (+ alltid då de som inte är stadskopplade).

> Allmänt
Yimbys forum - Kan det förbättras?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.