Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Skapa "samband" med hjälp av bokal?

Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Den här idén är mest inspirerad av "sambandet Bagarmossen-Skarpnäck", men gäller även andra "samband", över Järvafältet etc, så jag lägger den i "allmänt"

Man tänker sig från vissa håll att de gröna kilarna håller isär förorterna, att de fungerar som barriärer och isolerar dem. Gör dem till satelliter gentemot stadskärnan snarare än grannstadsdelar.

Jag delar i stort den verklighetsuppfattningen, men kan inte heller sluta öronen för de som värnar grönkilarna, som säger sig kasta frisbee och plocka svamp där varje dag, och hånskrattar åt idén att det gröna skulle vara en barriär mot förorten intill, och menar tvärtom att just det gröna lockar över dem till grannförorten i tid och otid.

Vilken sida som har rätt har jag inte sett nån objektiv utredning på öht.

Men i vilket fall fyller ju den gröna kilen ofta en ekologisk, artbevarande funktion.

Samtidigt så behöver förorterna/stadsdelarna varandras befolkningsunderlag för sina näringsverksamheter, arbetstillfällen m.m. Vi måste bort från en stad där man sätter sig på tunnelbanan mot stadskärnan så fort något, vad det nu är, fattas i ens eget förortscentrum.

Den gröna spridningskorridoren måste på nåt vis korsas av en spridningskorridor för människor (en "röd kil", som jag gillar att kalla det).

Kunde man kanske få till något sånt med en strategiskt belägen "bokal" mitt mellan de två orterna? Ett tvåplanshus som är byggt så mossigt det bara går för att inte göra en skalbagge förnär och som i bottenplanet har verksamheter av ett slag som lockar till sig folk från båda stadsdelarna, och som i överplanet har bostäder för att på så vis göra "sambandet" tryggare på natten. Huset ska vara synligt från båda stadsdelarna (och kan därför behöva vara högre än två plan om den gröna kilen består av skog med höga träd) och stadsdelarna ska i sin tur vara "lockande synliga" från båda sidor, så att man flanerar vidare efter bokalen, som när man planlöst lallar nedför Götgatan en slapp lördagseftermiddag.

Förstår ni vad jag menar? Verkar det vettigt? Finns det nåt exempel? Är det för tidigt att nominera "sambandsbokal" som årets nyord?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Många av förorterna är ju inåtvända med centrum i mitten och bostäder utåt. Och ibland är det långa bostadslängor som i norr Kärrtorp, förmodligen i syfta att få folk på bättre tankar än att ta sig över till grannskapsenheten norrut (Björkhagen).

Sedan ska man ha klart för sig att de flesta gröna områden inte är några gröna kilar enligt naturskyddsföreningen.

Jag delar synpunkten med bokaler. Man ska helt enkel låta bli att trappa ner områdena mot grönområdena. Istället ska de trappas upp. Tydliga stråk (dvs inte skogsstigar) ska ledas ut ur området och in i nästa område. I de fall där grönområdet har ett berättigande kan det vara ett sätt. Annars tycker jag man ska göra som Ola Anderssom skriver i sin bok, nämligen att bygga stadsstråk som binder samman förorterna.
104 Inlägg
Det är klart att det finns grönområden som inte fyller en korridorsfunktion, och därmed kan stadstråksbebyggas, men den här diskussionen handlar om gröna kilar som fyller en sån funktion.

Idén med "bokal" skulle kunna kallas för en "klivstenslösning".

Om man tar din idé med "upptrappning" och kombinerar den med en "grön midja" så skulle kunna vi kunna kalla det för en "magnetbrolösning". Jag gillar det bättre. Jag tror det är lättare att sälja, och att upprätthålla i längden, och kanske också mer ekonomiskt med avseende på vatten, avlopp, el och sånt.

Jag är ingen grafiker, men:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Om nån har skillz nog att göra en mer grafiskt aptitlig illustration av konceptet så kan jag använda den i våra diskussioner

> Allmänt
Skapa "samband" med hjälp av bokal?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.