Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Bygga ihop Norrköping och Linköping - behöver din hjälp!

Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Hej!

Jag ska flytta till Norrköping nästa år och tänkte kandidera till kommunfullmäktige för mp, och ha en personalvalskampanj på en plattform av att i sydvästra Norrköpings kommun bygga en ny stadsdel, tänkt att vara centrum i en framtida sammanslagning av Linköping och Norrköping, som jag föreslår ska heta Lolköping.

Se kartan. Tyvärr är mina bildredigeringsskills inte helt tillfredsställande, men ni ser säkert de tre husen, L, O och L, inklämda mellan järnvägen (sthlm-malmö) och sjön Roxen. Jag tänkte att det i framtiden kunde bli en ny SJ-station där, och när tunnelbanesystemet i Lolköping är tillfredsställande kan snabbtågen nöja sig med att stanna i Lolköping C, så går det snabbare för dom som av nån anledning inte vill stanna till i vår vackra, spännande, ungdomliga och innovativa stad.

O:et är tänkt att byggas så att det i framtiden kan husera hela kommunförvaltningen. L:en blir verksamhetslokaler liksom bostäder, kanske hälften/hälften. På vår sida kommungränsen kan stadskvarter bygga ihop LOL:et med närliggande Norsholm, som förstås får förtätas lite, även om det kanske inte är helt orimligt att behålla en hel del som ett helt plötsligt central och extremt attraktivt villaområde. Men resten av den nya stadskärnan ska förstås byggas enligt stadsmässiga och energieffektiva principer, av det slag vi diskuterar i det här forumet. Det blir den närmaste framtiden upp till Linköping hur de vill göra med sin del (börjar strax väster om det vänstra L:et), men självklart ska vi uppmuntra dem att fylla på med spännande kvarter så snart som möjligt.

Jag tänkte också redan nu prata med NSF i Östergötland för att se vad det finns för rödlistade arter i området, så att de områdena redan från början får bli stadspark, med de gröna gångar, bäckar och vad de nu behöver för att må bra och bevaras för framtiden.

I mitten på O:et blir det totalt orörd natur - ett unikt reservat!

Taken på LOL-husen målas i en klar färg så att de syns från himlen - att "sätta orten på kartan" får nu en helt ny innebörd.

Jag kan behöva en hel del hjälp för att öht komma in i Norrköpings KF till att börja med, och tänkte kolla om det finns några östgötar här som är intresserade av att bilda föreningen LOLIMBY. Är ni på?

Jag kommer ner till Lolköping (lika bra att börja benämna det så när man har för avsikt att besöka båda delarna) i början på nästa maj och träffas gärna då.

Det är roligare att säga JA, men roligast att säga LOL!
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Förresten, om det finns någon här i Linköping som blir inspirerad til att arbeta för samma sak i Linköpings kommun, så är jag inte främmande för att samarbeta, tvärtom. Då skulle vi kunna ta varsitt håll och bygga O:et som två halvcirklar, delade på mitten av den där ån som utgör kommungränsen (och som jag inte hittar namnet på). Efter kommunsammanslagningen kan halvcirklarna byggas ihop med inglasade broar. Spännande arkitektur minst sagt! Då finns det även plats att bygga bokstäverna större, så att de syns ännu bättre uppifrån.

Svara här eller via pm.

/LOL
Daniel Andersson
62 Inlägg
Det är ett stort projekt att bygga stad, särskilt i ett svep. Risken är att det blir mer av 'Lolita gård' än Lolköping...

Ett samarbete med Lolland ligger nära till hands.
Senast ändrad 1 april 2012 16:23
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Visst kommer det ta 50 år eller mer innan det verkligen blir en integrerad stadsdel, men varje dag är vi ju tacksamma (eller förargade) över beslut som togs för över 50 år sen (även om vi kanske inte alltid är medvetna om det) så det finns absolut anledning att planera för framtiden, även om vi själva är döda när våra ansträngningar verkligen bär frukt.

Nyckeln tror jag ligger i att välja en "skalbar" lösning, d.v.s. att den är samhällsekonomiskt lönsam redan från början. Och här har vi ett ypperligt pendlingsläge till båda köpingarna, med Östgötapendeln precis vid husen. Gäller bara att bygga en ny pendeltågsstation där (och anvisa marken runt denna så att det utan problem går att bygga en större station den dan SJ-tågen stannar där).

En perfekt lösning för par som jobbar i varsin stad! Jag såg en hästgård (fast utan hästar, som tur var) i området, för ett lägre pris än vår stockholmstvåa. Om min sambo får jobb i Linköping (vilket verkar troligast just nu) så slår vi till på den

Förresten: LOLIMBY ska ju förstås vara partpolitiskt obundet, precis som YIMBY, så om någon har kontakter i de andra partierna där så får ni gärna sälja in idén, så att vi är flera som driver den (också kul för väljare som kanske gillar min idé men inte mitt parti). Det här är ju ingen vänster- eller högerfråga, utan per definition precis i mitten, lol.
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Ett samarbete med Lolland ligger nära till hands.
Jag har varit i kontakt med Lollands kommun, och skickat dem en lösning för norra Rödby, men de behandlade mig som nån slags knäppgök. Och det är helt okej att skoja om det här, det är lite en del av poängen, men det är tråkigt när ett genomarbetat och seriöst förslag får kalla handen direkt bara för att det är roligt. Som om det inte gick att förena humor med andra världen. Men det är ju precis tvärtom.

Iofs så måste jag erkänna i efterhand att de byggnaderna inte riktigt hade lika bra samhällsekonomiskt underlag - det hade kunnat bli vita elefanter av det. Men så är inte fallet här - det är stort behov av bostäder i båda kommunerna.

Lite som om man skulle bygga ett femvåningshus med lägenheter precis bredvid Knivsta station - de skulle knappast stå tomma någon längre tid.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Östsvenska handelskammaren hade en liknande idé häromåret, fast baktanken med det var att man skulle bygga en ny flygplats som i så fall skulle ersätta de båda tätortsnära flygplatserna i Linköping och Norrköping. Jag vet inte hur miljöpartiet ställer sig till det med tanke på flygets miljöpåverkan.

En möjlig lösning skulle naturligtvis vara att förlänga det västra L:et så att det blir tillräckligt långt för att man ska kunna anlägga landningsbanan på taket. Då talar vi om 2500 meter. Fördelen med den lösningen är att man kan ha en rymlig terminal i våningarna under banan. När Eurostar invigde sin nya station i det nyrenoverade St Pancras skröt de med att de hade världens längsta champagnebar inne på stationen. Med den här flygplatslösningen skulle Östergötland kunna slå London rejält på fingrarna. Fatta 2,5 kilometer champagnebar! Inse vilken attraktionskraft det skulle ha på det internationella storkapitalet.
Just jag (liksom mitt parti om jag får gissa) vill inte se några fler flygplatser (tills tekniken gör det försvarbart) Men jag bestämmer ju inte över projektet bara för att jag driver idén; LOL-centrumet och området runtomkring lär ju bli fullt av köttrestauranger, stadsjeepar och koluppvärmda radhusöknar eftersom samhället ser ut så, och varje sån fråga får tas för sig. Blir det i kommunfullmäktige en fråga om att kohandla med de andra partierna "vi går med på det här om ni går med på en flygplats" så får nog LOLköping vänta en mandatperiod.

Jag är desto mer positiv till en 2,5 km lång champagnebar Men självklart inte i kommunens regi, utan det skulle vara om någon privat entreprenör ser bäring i projektet och vill satsa pengarna. Men klart är att O-huset, med den helt avskärmade innergården, måste få minst ett våningsplan (förslagsvis det högsta) som är tillgängligt för allmänheten, så att det märkliga inneslutna naturreservatet kan beskådas. Kanske ska man t.o.m. gör O:et högre än L:en för utsiktens skull?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Utmärkt initiativ. På samma vis som Rovaniemi lagt beslag på jultomten bör Lolköping kvickt profilera sig som LOL-katternas givna globala centrum. I can has statue?
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Hehe, vill inte omgärda förslaget med alltför mycket trams på det här planet ...

Men om man skulle vilja (säger inte att jag skulle) så kunde en framtida stadsslogan vara: You can has
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Gav mg ett fint garv
Mattias Stenberg
30 Inlägg
Som ansvarig för samhällsbyggnadsfrågor i Norrköping har jag bara en sak att säga: LOL

Alf .
288 Inlägg
Detta brukar vara uppe med jämna mellanrum när det gäller Falun-Borlänge med 1 mils mellanrum mellan tätorterna och en sammanlagd tätorts befolkning på 79025inv. Det finns artiklar med namn som Dalastad eller liknande där dom vill bygga ihop städerna. Kommunernas sammanlagda befolkning är 105612 och de har i genomsnitt växt med 388invånare varje år de senaste 10 åren. Detta är inget aprilskämt utan verkar vara ganska allvarligt menat.
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Ja, bortom aprilskämten stämmer det att diskussioner om att bygga samman orter förs på en del håll. Faktiskt har jag tidigare läst något om att Norrköping och Linköping borde byggas ihop. Samma gäller Sigtuna/Märsta och tydligen även Falun/Borlänge. Trams, säger jag! Snacka om utspridning! Nej låt städerna vara städer med sin egen känsla och karaktär med en tydlig gräns mot landsbygden och naturen däremellan.
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Håller med Ragnar. Dumt att bygga samma Norrköping-Linköping. Om befolkningen i dessa båda städer stiger över femton miljoner tillsammans är det dock naturligt att bygga samman dem (de ligger 40 kilometer ifrån varandra).

Andra sammanslagningar som kan motiveras är givetvis Stockholms innerstad med Råsunda, Sumpan, Kransen/Aspudden samt Göteborg-Mölndal.

Men annars finns det knappast några bra exempel. Att exempelvis bygga samman Malmö med Lund med sammanhängande tät kvartersstad skulle kräva ytterligare runt en miljon invånare .
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Alf . skrev:

Detta brukar vara uppe med jämna mellanrum när det gäller Falun-Borlänge med 1 mils mellanrum mellan tätorterna och en sammanlagd tätorts befolkning på 79025inv. Det finns artiklar med namn som Dalastad eller liknande där dom vill bygga ihop städerna. Kommunernas sammanlagda befolkning är 105612 och de har i genomsnitt växt med 388invånare varje år de senaste 10 åren. Detta är inget aprilskämt utan verkar vara ganska allvarligt menat.

Av dessa två "städer" är det ju bara Falun som kan anses vara en riktig stad. Borlänge är mer som sprawl, där den tidigare stadskärnan ersatts av domuslador och där Kupolen de två sista decennierna bidragit till att suga ut det rudiment av stadsliv som kan tänkas ha funnits där tidigare. Men att bygga samma dessa orter till en gemensam innebär givetvis bara mer sprawl. Istället borde man satsa på att stärka Borlänges kärna (riva kupolen?) och bygga ut Faluns stadskärna.
288 Inlägg
Det har varit dålig tillväxt i Falun-Borlänge och det stämmer väl att Falun kan anses vara mer riktig stad på ett sätt. Men Falun har varit en av Sveriges största städer och är idag inte ens Dalarnas största.

Håller delvis med om Kupolen och Domuslador men Kupolen ligger väldigt centralt och har nog varit en mycket viktig satsning för att dra till sig folk ifrån övriga Dalarna till Borlänge med bland annat handel (Dalarnas handelstad nr 1) och för tillfället är ett Ikea under uppbyggnad i Borlänge. Borlänge ligger också mer centralt i Dalarna än Falun och har endel stora industrier exempelvis SSAB. Dessutom har dom krånglat till sig stora delar av Trafikverket och en lyckad satsning på den stora festivalen Peace and Love(kultur). Plus att en ganska stor Moske ska byggas.

Medans Falun har Dalarnas sjukhus och andra förvaltningar, lite gammalt och dammigt där, fast med en del fina trähus. Falun försöker också att få mer offentliga satsningar och Dalarnas högskola och Dalarnas polis ska centreras mer dit.

Vill dom ha en någorlunda stor mindrestad i Dalarna borde de satsa allt på Borlänge.

Så på det sättet är Borlänge mer riktig stad.
Eller Svensk eller modern eller nåt.

Om man talar tät kvartersstad så kanske man kan bygga ett kvarter vart 20 år i Borlänge om ens det skulle gå.
Senast ändrad 10 juli 2012 07:33

> Allmänt
Bygga ihop Norrköping och Linköping - behöver din hjälp!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.