Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Hej!
Jag ska flytta till Norrköping nästa år och tänkte kandidera till kommunfullmäktige för mp, och ha en personalvalskampanj på en plattform av att i sydvästra Norrköpings kommun bygga en ny stadsdel, tänkt att vara centrum i en framtida sammanslagning av Linköping och Norrköping, som jag föreslår ska heta Lolköping.
Se kartan. Tyvärr är mina bildredigeringsskills inte helt tillfredsställande, men ni ser säkert de tre husen, L, O och L, inklämda mellan järnvägen (sthlm-malmö) och sjön Roxen. Jag tänkte att det i framtiden kunde bli en ny SJ-station där, och när tunnelbanesystemet i Lolköping är tillfredsställande kan snabbtågen nöja sig med att stanna i Lolköping C, så går det snabbare för dom som av nån anledning inte vill stanna till i vår vackra, spännande, ungdomliga och innovativa stad.
O:et är tänkt att byggas så att det i framtiden kan husera hela kommunförvaltningen. L:en blir verksamhetslokaler liksom bostäder, kanske hälften/hälften. På vår sida kommungränsen kan stadskvarter bygga ihop LOL:et med närliggande Norsholm, som förstås får förtätas lite, även om det kanske inte är helt orimligt att behålla en hel del som ett helt plötsligt central och extremt attraktivt villaområde. Men resten av den nya stadskärnan ska förstås byggas enligt stadsmässiga och energieffektiva principer, av det slag vi diskuterar i det här forumet. Det blir den närmaste framtiden upp till Linköping hur de vill göra med sin del (börjar strax väster om det vänstra L:et), men självklart ska vi uppmuntra dem att fylla på med spännande kvarter så snart som möjligt.
Jag tänkte också redan nu prata med NSF i Östergötland för att se vad det finns för rödlistade arter i området, så att de områdena redan från början får bli stadspark, med de gröna gångar, bäckar och vad de nu behöver för att må bra och bevaras för framtiden.
I mitten på O:et blir det totalt orörd natur - ett unikt reservat!
Taken på LOL-husen målas i en klar färg så att de syns från himlen - att "sätta orten på kartan" får nu en helt ny innebörd.
Jag kan behöva en hel del hjälp för att öht komma in i Norrköpings KF till att börja med, och tänkte kolla om det finns några östgötar här som är intresserade av att bilda föreningen LOLIMBY. Är ni på?
Jag kommer ner till Lolköping (lika bra att börja benämna det så när man har för avsikt att besöka båda delarna) i början på nästa maj och träffas gärna då.
Det är roligare att säga JA, men roligast att säga LOL!