Man förstår att det blir protester när det föreslås nya byggnader mellan vatten och befintliga byggnader som som dessutom ligger i sydslänt.
Om man ska se det krasst. På vilket sätt bidrar dessa byggnader till det befintliga området bortsett från att de skymmer? Ger de fler butikslokaler? Ger de många bostäder? Ger de ny omväxlande arkitektur?
I planprogrammet står det "Antalet lägenheter ökar i ett område med bra kommunikationer, tillgång till förskolor och skolor samt inte minst ett fantastiskt boende nära naturen."
Detta är problematiskt. Det ger inget som inte finns idag. Och om man planerar ett område för att det ska ligga "nära naturen" kommer man få nya Nimbyproblem den dagen området byggs ut. Får då flyttas gränsen till natur allt längre bort och dessa initiala kvalitéer försvinner. Ordet "naturnära" borde helt utgå ur stadsplanering.
Med tanke på att området ligger 400 meter från en bytesstation borde marken kunnat utnyttjas bra mycket effektivare.
Så nej. Förslaget får inte mitt stöd. Det måste arbetas om med bättre markutnyttjande och fler lokaler. Vi måste vara rädd om de få bytesstationer vi har i kollektivtrafikssystemet (Sundbyberg, Alvik, Centralen, Slussen, Årstaberg, Liljeholmen, Gullmarsplan och Farsta strand). Med dagens senfärdighet lär de tyvärr inte bli fler på många decennier. Dessa bytesstationer har potential och bör utarbetas som urbana noder. Inte som gles ytslösande förortsmatta.
Gissningsvis skulle det ändå vara protester trots att förslaget arbetades om till att bli mer urbant. Men det skulle framförallt ge att trivsammare område på sikt.
__________________
När får vi se Lindhagen II?