Daniel:
För jäkligt att det fortfarande pågår, man blir deppig!
Starý Most föll nog in i kategorin stad om än en mindre sådan. Inte för att det på något sätt är avgörande men Starý Most är nog den enda stad med ett spårvägsnät som rivits/flyttas(?). Känner någon till en större stad (oavsett kollektrafik) så är jag nyfiken!?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Allt som finns kvar av
Starý Most är den flyttade kyrkan som idag ligger isolerad för sig själv utslängd på en platt åker istället för att vara en naturlig del av identiteten mitt i stan.
Meningslöst att gnälla över modernismens misslyckanden men de är så många, så uppenbara och enligt min mening förutsägbara sociala katastrofer att man häpnar över både politikernas och arkitekternas förväntningar, och det gäller verkligen inte bara i forna östra Europa.
Tittar man på fortsättningsfilmerna om Starý-, som sen bara blev "Most" (nedan) så är det där, liksom på så många andra platser totalt obegripligt för mig hur folk ska kunna trivas i "new towns" utan ett spår av historia!? De redan från början enkla och billiga elementhusen kom snabbt att åldras och se skabbiga ut och även om det finns grader i helvetet så gäller det även våra hus byggda vid samma tiden även om de kvalitétsmässigt är något bättre än de kommunistiska.
Något förenklat kan man säga att det var ju en himla tur för modernisterna att så mycket förstördes i andra världskriget så att den nya byggnadsstilen -oavsett politisk ideologi- kunde massproduceras som den enda sanna och godtagbara arkitekturen. -Hur skulle det kunna lyckas så fantastiskt bra som utlovats?
Det håller inte att bara skylla på kommunisterna eller behovet av rekordmånga nya lgh vare sig det gäller Köln, Dresen, Most eller Stockholm. Alla hade iaf
samma vision av den nya staden som utan någon som helst erfarenhet utlovades som den absolut bästa under åren ca 1930-1980! -Och har man lärt sig något när man idag fortsätter att bygga enformiga nyfunkislameller?
Arkitektoniskt heter svaret enligt mig och lyckligtvis många andra: "Blandstad" med olika byggherrar som i sin tur bygger i blandade stilar och som vågar ta upp kampen mot enformheten!
Starý Most del 2/3:
http://www.youtube.com/watch?v=1I1TFyJ3F3E&featur..
Starý Most del 3/3:
http://www.youtube.com/watch?v=MrfTG7aRouk&featur..
Senast ändrad 12 december 2011 06:08