Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Utplånandet av Starý Most = en förbrytelse

Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Starý Most vars kolbrytning som syns nedtill krävde(!?) att hela den gamla staden utom kyrkan (som flyttades) revs 1964-1982. Ett mycket populärt utflykstmål för den som ville känna Pragatomsfären fast i mindre skala komplett med "stora torget", spårväg, 1500-tals torn och gamla gränder.
Det "nya Most" som bara ligger ett stenkast från det försvunna är liksom rivningen ett kommunistiskt superprojekt dvs en modernistisk 60-tals förort med stora likheter med svenska. Idag har Most landets högsta arbetslöshet och mest sociala problem som kriminalitet, låg utbildningsnivå etc. -vad kan det bero på?

Förutom att kolbrytningen i sig är ett på alla sätt miljövidrig vansinne så är sådana här historieraderingar en förbrytelse!

Oförglömlig 6-minuters film med Starý Most till "the controlled demoliation" börjar ca 4 minuter in Obs starka scener!:
http://www.youtube.com/watch?v=lFOwPrpY-Vs&featur..

Bildserie från Starý Most: http://www.21hans.estranky.cz/clanky/stary-most/s..

(-Ett bidrag till flera av Yimbys utmärkta artiklar om ung. "stadens identitet" etc....)
Daniel Andersson
62 Inlägg
Det är tyvärr inte enbart i det forna öst byar och städer offras på kolets altare. Det sker i nutid t.ex. i orter som Etzweiler och Manheim i Nordrhein-Westfalen.
Senast ändrad 9 december 2011 23:25
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Daniel:

För jäkligt att det fortfarande pågår, man blir deppig!

Starý Most föll nog in i kategorin stad om än en mindre sådan. Inte för att det på något sätt är avgörande men Starý Most är nog den enda stad med ett spårvägsnät som rivits/flyttas(?). Känner någon till en större stad (oavsett kollektrafik) så är jag nyfiken!?

Allt som finns kvar av Starý Most är den flyttade kyrkan som idag ligger isolerad för sig själv utslängd på en platt åker istället för att vara en naturlig del av identiteten mitt i stan.

Meningslöst att gnälla över modernismens misslyckanden men de är så många, så uppenbara och enligt min mening förutsägbara sociala katastrofer att man häpnar över både politikernas och arkitekternas förväntningar, och det gäller verkligen inte bara i forna östra Europa.

Tittar man på fortsättningsfilmerna om Starý-, som sen bara blev "Most" (nedan) så är det där, liksom på så många andra platser totalt obegripligt för mig hur folk ska kunna trivas i "new towns" utan ett spår av historia!? De redan från början enkla och billiga elementhusen kom snabbt att åldras och se skabbiga ut och även om det finns grader i helvetet så gäller det även våra hus byggda vid samma tiden även om de kvalitétsmässigt är något bättre än de kommunistiska.

Något förenklat kan man säga att det var ju en himla tur för modernisterna att så mycket förstördes i andra världskriget så att den nya byggnadsstilen -oavsett politisk ideologi- kunde massproduceras som den enda sanna och godtagbara arkitekturen. -Hur skulle det kunna lyckas så fantastiskt bra som utlovats?

Det håller inte att bara skylla på kommunisterna eller behovet av rekordmånga nya lgh vare sig det gäller Köln, Dresen, Most eller Stockholm. Alla hade iaf samma vision av den nya staden som utan någon som helst erfarenhet utlovades som den absolut bästa under åren ca 1930-1980! -Och har man lärt sig något när man idag fortsätter att bygga enformiga nyfunkislameller?

Arkitektoniskt heter svaret enligt mig och lyckligtvis många andra: "Blandstad" med olika byggherrar som i sin tur bygger i blandade stilar och som vågar ta upp kampen mot enformheten!

Starý Most del 2/3: http://www.youtube.com/watch?v=1I1TFyJ3F3E&featur..
Starý Most del 3/3: http://www.youtube.com/watch?v=MrfTG7aRouk&featur..
Senast ändrad 12 december 2011 06:08
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Nu fungerar de senaste tillagda videolänkarna!
Senast ändrad 12 december 2011 06:12
Anders Norén
408 Inlägg
Orten har alltid hetat Most (Brüx på tyska), vilket betyder bro, och Starý Most betyder helt enkelt Gamla Most, till skillnad från det nya Most. Ur ett historiskt perspektiv är det vanligt att städer flyttats av en eller annan anledning. I Sverige är landhöjningen, i kombination med ökade fartygsstorlekar, den vanligaste orsaken vilket till exempel resulterat i orterna Gammelstad (Luleå) och Gamleby (Västervik) och Gamla Uppsala. Nere på kontinenten har igenslamning av hamnar p.g.a. flodsediment haft samma effekt.

Om några årtionden kommer man i Sverige att kunna tala om gamla Kiruna.
Trodde först det handlade om den historiska bron Stari Most i Mostar, Bosnien, som förstördes i kriget på 90-talet, vilket många betraktar som en förbrytelse. Intressanta fakta och bilder, man undrar om kolet verkligen är värt mer än turistinkomsterna i all framtid?
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Anders:

Jovisst men rivandet av medeltidia samhällen (Starý Most) faller inte riktigt i någon slags "naturlig" kategori som dina exempel utan var istället en följd av en övertro på den kortsiktiga kolbrytning inkl noll miljöhänsyn = detta skulle inte kunna ske i Sverige men så har Kiruna inga historiska byggnader av samma kaliber som de som fanns i Starý Most heller.

Man kan skylla Starý Mosts öde på kommunisterna men trots att muren föll för 22 år sedan så fortsätter miljövansinnheterna i både västra och östra Tyskland fortfarande

Herbert:

Kolet är redan oekonomiskt men som du säger skulle turistintäkterna kunnat fortsätta dra in inkomster till stan. Jag säger som om delar av Dresen: -återuppbygg Starý Most och ge befolkningen där en historisk grunda att stå på så tror jag det kommer hända saker med Mosts nuvarande dåliga rykte, arbetslöshet och sociala problem i den sönderfallande nya Lego-staden. Ryssarna borde betala för det också!
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag fick fysiskt ont i magen av att titta på den första filmen.. Fy fan
Johan Eriksson
342 Inlägg
Du är inte den enda Anders!

I del 3 så körs filmen med rivningarna baklänges för att slutligen hamna i en minimal 1a med kokvrå. Jag förstår inte språket men kan ändå höra vad som sägs inbillar jag mig då det är exakt samma dravel som om Klara, typ:

"Fru Larsson kanske tycker det är idylliskt charmigt med sin gamla inbodda lägenhet men betänk vilka oanade möjligheter som erbjuds henne i modernt stort kök med god plats för hela familjen och alla de nya bekvämligheterna: en stor spis med fyra plattor och ugn, kylskåp och frys med gott om plats att förvara hemmets alla läckerheter. En husmors dröm...." etc osv...

Även om jag minns en hel del av rivningarna på 70-talet, tex när hela nuv Gallerian var en jättegrop och hur det fortsatte ända till 1981 här och var i södra Klara, norra Jakob och Johannes, så skulle det vara betydligt värre att ha upplevt hela den oavbrutna 30-åriga rivningsvågen 1951-1981, och dessutom vara medveten om vad som var möjligt/realistiskt/historiskt mycket värdefullt att spara...!
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Vi får helt enkelt vara glada över att gamla stan i alla fall klarade sig och hoppas att vi har lärt oss en läxa i alla fall i Stockholm. Tyvärr verkar ju "läxan" som många lärt sig vara att förändring i syfte att återställa en del av de sår som modernismens härjningar gav upphov till är samma sak som att återupprepa modernismens härjningar. Där har vi en viktig roll att fylla, att visa på hur vi kan skapa en bättre stad genom bra planering, bra arkitektur och genom att fylla i tomrummen (både fysiskt, kulturellt och funktionellt).

> Allmänt
Utplånandet av Starý Most = en förbrytelse

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.