Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Cykeln dess brister och utveckling mot framgång

D-jo D
3 Inlägg
Hej!

Jag studerar inom ämnet för stadsplanering och har funderar mycket över nya trafiklösningar som är hållbara.
Cykeln är en helt genial uppfinning som inte kräver drivmedel, tyst, hälsofrämjande samt att den ger samma frihet som bilen har men kollektivtrafiken saknar.
Ett problem är att det är tämligen obekvämt speciellt under vintertid och i blandtrafik där konkurrens om utrymmet är stort.

I norden är vi dock väldigt duktiga på att cykla trots klimatet men för att det skulle bli ett konkurrenskraftigt färdmedel måste det bli bekvämare tänker jag.
Därav funderade jag kring exempelvis ett antal huvudcykelbanor som byggs trafikseparerat med avfarter på strategiska punkter i staden. Ungefär som en typ av cykel-motorleder, jag tänker mig dessa antingen förlagda i tunnlar eller ovan mark med väderskydd ev uppvärmt en aning vintertid.

Tänk er själva att transportera sig gratis med frihet att också göra detta när man vill utan att det är särskilt obekvämt!
I jämförelse är biltunnlar sannerligen innefektiva och ytkrävande.
Cyklar behöver inte i närheten av den dimensionen av avfarter som bilar kräver etc.

Detta är något jag funderat mycket kring och skulle gärna diskutera!

Ha det bra sålänge!
Senast ändrad 4 november 2011 18:19
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Bra idé i teorin, men i praktiken så blir nog dessa cykeltunnlar rätt sunkiga och otrivsamma. Helt genomförd trafikseparering brukar också medföra ramper, och artificiella nivåskillnader tenderar inte att favoriseras av cyklister som hellre fortsätter att trängas med bilisterna om alternativet är branta backar och omvägar.