När jag var liten älskade jag att bygga städer i sandlådan.
När jag var 6 år tog min morsa mig till Italien, en av utflykterna var till Ravenna där jag blev oerhört fascinerad av de romerska mosaikerna i de många kyrkorna och gravkapell i staden. Där började min förälskelse i Romarriket och detta ledde till fascination för klassisk (främst romersk) arkitektur och stadsbyggnad.
Från detta blev jag intresserad av stadskartor, och ägnade mycket tid att rita stadskartor. Min bästa kompis och jag hade var sitt fantasikungarike, som gjorde att vi båda lade mycket tid åt både stadsplanering och statsfrågor. Jag älskade att rita kartor över de olika städerna i mitt rike, gillade också att rita hur olika hus såg ut. Detta medförde att jag började läsa arkitekturhistoria och konsthistoria.
Jag och morsan hade också en sorts tävling i resande mellan oss (när jag blivit så gammal så att jag kunde betala resan själv) som gjorde att det blev mycket resor, och eftersom ingen av oss var intresserad av naturresor eller sportresor, blev det nästan uteslutande resor till städer. Många av dessa resor gjorde att jag blev väldigt imponerad över hur andra hade organiserat och smyckat sina städer, både med anlagda parker, arkitektur, konst och stadsliv.
Jag fann mig ofta önska att Stockholm hade lite mer av detta, jag fann mig också ofta önska att Stockholm hade lite mer av dessa favoritstäders generella känsla av stil... stadens finish, kan man säga.
Sen har jag också den inställningen att skönhet inte bara är till för de besuttna, skönhet bör vara till alla. Därför bör ett hus med låga hyror t.ex. ha en vacker muralmålning i trappuppgången, konstnärligt utformade balustrader, anlagda miniparker på innergårdar osv.
När man ser på miljonprogramområdena med denna aspekt blir man sorgsen, samma sak när det gäller mycket av nybyggnaden i det som skall bli stad i utvecklingsområdena.
Gärdets enorma hundpissoar har jag alltid upplevt som ett gigantiskt sår i stadsväven.. också hur Valhallavägens boulevard bara slutar i inget. Stockholm har många fina områden, men staden har fler gräsliga anti-mänskliga tomma brutala miljöer.
Ingen i min familj/släkt har eller har haft något av detta intresse, men min mormor och morfar och pappa var konstnärligt utövande.
Stockholm behöver det där lilla extra, den där finishingen som idag saknas.