Utskrift från uppsala.yimby.se
....

Orgelpipan 6 - Citybanans Entré, Vasagatan (Klara)

Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Anders Norén
408 Inlägg
Vad har platta tak för fördelar utöver att de är lättare att rita?
Anders Norén skrev:

Vad har platta tak för fördelar utöver att de är lättare att rita?

Öh? Är inte det tämligen uppenbart? -De går att använda.

som du ser på bilden är det park och terass längst upp på huset, något jag önskar att det var på alla Stockholms tak.
Anders Norén
408 Inlägg
V. Hedenlbad skrev:

Öh? Är inte det tämligen uppenbart? -De går att använda.

som du ser på bilden är det park och terass längst upp på huset, något jag önskar att det var på alla Stockholms tak.

Grejen är att klossen, f'låt, kåken skulle se både slankare och lägre ut om den översta våningen fasades av eller om huset rentav byggdes på med ytterligare en våning, avfasad. Jämför med omkringliggande byggnader. Vistelseytorna på taket skulle minska, men inte särskilt mycket eftersom kvarteret ändå är helt överbyggt (till skillnad från ett kringbyggt kvarter). Byggnader med platta tak ser rumphuggna och klumpiga ut.
Mycket, mycket bättre nu. Tack gode gud att det inte blev den där rostiga klumpeklossen. Så ska den ju gnällas ner till fem våningar förstås...
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Som jag skrivit på en del andra platser:
Klart bättre än förra förslaget IMO, och milsvida bättre än dagens byggnad. Förutom att jag på denna otroligt centrala plats vill ha högre (höj den lägsta delen så den är lika mycket högre än innanvarande högsta biten är högre än innanvarande lägsta biten) så är det konstigt hur man misslyckats med att dela upp byggnaden i mindre volymer. Ja, olika höjd och lite gränser, men samma fasad. Variera i färg eller material!
Patric Nilsson
510 Inlägg
Fick ett vykort fr. Barcelona i veckan, med denna byggnad... Något sånt här, med lämplig förändring i gatuplanet, skulle jag gärna se på denna plats. (Torre Agbar, Barcelona: http://www.torreagbar.com/home.asp)

Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

Keep dreaming...

I am, I am...
Huset är helt okej, men jag tror att det är ett stort misstag att bara skapa en rulltrapp-uppgång och inte en större yta för allmänheten. Med tanke på människoflödet verkar det ju dessutom vara ekonomiskt vansinne att bygga kontor/hotell istället för kafféer och liknande i övriga bottenplan. Tycker gott att det kunde vara 3-4 våningar köpcentrum/varuhus ovanför en våning som är i huvudsak stationsyta. Man kanske kan locka dit SOGO eller Mitsukoshi

Höjd, som debatten mest handlat om, är trots allt ganska ointressant i jämförelse med funktion.
Senast ändrad 28 april 2013 23:11

Orgelpipan 6 - Citybanans Entré, Vasagatan (Klara)

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.