Utskrift från uppsala.yimby.se
....

SR Klotet: Bilstaden vinner över promenadstaden

Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Sveriges Radio Klotet: Bilstaden vinner över promenadstadenNumer talas det om blandstaden eller promenadstaden där man ska klara sig utan bil. Men Per Lundin, som är teknikhistoriker på KTH visar i en ny bok att de politiska besluten går på tvärs mot retoriken.

– Vi fortsätter att bygga efter bilen i väldigt stor utsträckning. Vi satsar till exempel i Stockholm enorma resurser på trafikleder och vi bygger in bilen genom att tillgodose parkeringsplatser, för närvarande en parkeringsplats per lägenhet, säger Per Lundin.

...

Men det nya stadsbyggnadsborgarrådet i Stockholm, moderaten Regina Kevius, håller inte med. Det finns plats för bilar i en promenadstad, bara de placeras i underjordiska garage eller överdeckade vägar.

– Min vision är att människor trivs i Stockholm och de som vill ha bil har möjlighet till en garageplats och de som vill promenera och nyttja kollektivtrafiken har möjlighet att göra det och att vi inte har speciellt mycket motorvägar rakt igenom city, säger Regina Kevius.


Mina kommentarer: En p-plats per lägenhet kostar 0,2-0,4 miljoner per plats om de byggs som underjordiska garage.
http://sv.wikipedia.org/wiki/parkeringsnorm

Visst låter det bra att man "har möjlighet till en garageplats" men det är i själva verket tvärtom. Regina Kevius har nämligen bestämt att människor inte ska ha möjlighet till en nybyggd lägenhet utan p-plats. Såna lägenheter har Regina Kevius förbjudit. Det är obligatoriskt med en p-plats per lägenhet, annars får man inte bygglov.

Tillägg:
Även Roland Rydin (m, Göteborg) och Jan Valeskog (s) tänker i termer av att obligatoriska p-platser är lika med valfrihet:

DN: Miljömedvetna Ulla skulle gärna flytta– Eftersom den stora miljöpotentialen finns på fastighetssidan blir det nästan löjeväckande att förbjuda bilar. Folk ska naturligtvis få leva ett normalt liv om de vill, säger Jan Valeskog.

GP Debatt: Vi ska riva upp vänsterns p-politikFram till dess gör vänsterpartierna undantag från gällande norm och pressar ner antalet parkeringsplatser per nybyggd bostad.

Men det handlar som sagt inte om att förbjuda bilar som Jan Valeskog säger utan tvärtom om att förbjuda lägenheter utan p-plats. Och lyssnar man på Roland Rydin så låter det som att politikerna begränsar parkeringen när de i själva verket sätter minimikrav på antalet p-platser.
Senast ändrad 1 december 2010 12:19
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Erik Sandblom skrev:

Regina Kevius har nämligen bestämt att människor inte ska ha möjlighet till en nybyggd lägenhet utan p-plats. Såna lägenheter har Regina Kevius förbjudit. Det är obligatoriskt med en p-plats per lägenhet, annars får man inte bygglov.


Var har du fått denna info?
__________________
http://news.chictribute.com/#post103

Senast ändrad 1 december 2010 15:07
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Patric Nilsson skrev:

Erik Sandblom skrev:

Regina Kevius har nämligen bestämt att människor inte ska ha möjlighet till en nybyggd lägenhet utan p-plats. Såna lägenheter har Regina Kevius förbjudit. Det är obligatoriskt med en p-plats per lägenhet, annars får man inte bygglov.


Var har du fått denna info?


I Klotets artikel som länkas ovan. Yimby har också skrivit om det.
Moderaterna vänder om p-normen

Läs även wikipedia om parkeringsnorm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/parkeringsnorm
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Det är förvisso en inte helt korrekt uppgift. Standardnormen är 1.0 men den förhandlas ofta ner. Inom Stockholms innerstad är det väldigt sällan det byggs med 1,0, snarare brukar det ligga på 0,7-0,8. Det är fortfarande för högt förstås.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Erik Sandblom skrev:

Patric Nilsson skrev:

Erik Sandblom skrev:

Regina Kevius har nämligen bestämt att människor inte ska ha möjlighet till en nybyggd lägenhet utan p-plats. Såna lägenheter har Regina Kevius förbjudit. Det är obligatoriskt med en p-plats per lägenhet, annars får man inte bygglov.


Var har du fått denna info?


I Klotets artikel som länkas ovan. Yimby har också skrivit om det.
Moderaterna vänder om p-normen

Läs även wikipedia om parkeringsnorm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/parkeringsnorm


Jo, men du skrev att Regina Kevius var den som bestämt detta, inte M i allmänhet, det var det jag inte kände till.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Anders Gardebring skrev:

Det är förvisso en inte helt korrekt uppgift. Standardnormen är 1.0 men den förhandlas ofta ner. Inom Stockholms innerstad är det väldigt sällan det byggs med 1,0, snarare brukar det ligga på 0,7-0,8. Det är fortfarande för högt förstås.


Man kan ju tycka att M som i allmänhet är för marknadskrafter i denna fråga inte borde hålla fast vid en föråldrad reglering.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Patric Nilsson skrev:

Erik Sandblom skrev:

Patric Nilsson skrev:

Erik Sandblom skrev:

Regina Kevius har nämligen bestämt att människor inte ska ha möjlighet till en nybyggd lägenhet utan p-plats. Såna lägenheter har Regina Kevius förbjudit. Det är obligatoriskt med en p-plats per lägenhet, annars får man inte bygglov.


Var har du fått denna info?


I Klotets artikel som länkas ovan. Yimby har också skrivit om det.
Moderaterna vänder om p-normen

Läs även wikipedia om parkeringsnorm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/parkeringsnorm


Jo, men du skrev att Regina Kevius var den som bestämt detta, inte M i allmänhet, det var det jag inte kände till.


Regina Kevius är stadsbyggnadsborgarråd så det är hon som bestämmer. Visserligen måste hon ha partiet med sig, men hon engagerar sig för att försvara och se till att parkeringsnormen efterlevs.

Jag håller med dig om att det är en föråldrad reglering. Den gör att de skattemedel som går till kollektivtrafik inte används lika effektivt, eftersom parkeringsnormen gör det svårare för kollektivtrafiken att konkurrera med bilismen.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Erik Sandblom skrev:

Patric Nilsson skrev:

Erik Sandblom skrev:

Patric Nilsson skrev:


Var har du fått denna info?


I Klotets artikel som länkas ovan. Yimby har också skrivit om det.
Moderaterna vänder om p-normen

Läs även wikipedia om parkeringsnorm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/parkeringsnorm


Jo, men du skrev att Regina Kevius var den som bestämt detta, inte M i allmänhet, det var det jag inte kände till.


Regina Kevius är stadsbyggnadsborgarråd så det är hon som bestämmer. Visserligen måste hon ha partiet med sig, men hon engagerar sig för att försvara och se till att parkeringsnormen efterlevs.

Jag håller med dig om att det är en föråldrad reglering. Den gör att de skattemedel som går till kollektivtrafik inte används lika effektivt, eftersom parkeringsnormen gör det svårare för kollektivtrafiken att konkurrera med bilismen.


Kevius är ju förgrundspersonen i stadsbyggnadsfrågor, men alla utspel och beslut måste förstås förankras hos både det egna partiet och i viss mån även inom alliansen. Var Kevius själv står i parkeringsfrågan är förstås svårt att säga eftersom personliga frågor och partiets ståndpunkter inte alltid går att särskilja. Det är ju dock på det stora hela irrelevant, det är den förda politiken som ska bedömas. Och där är ju helt klart p-normen ett väldigt stort problem om man vill bygga "promenadstad".
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 15 december 2010 06:57

SR Klotet: Bilstaden vinner över promenadstaden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.