Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Måste man ha eget hus när man får barn?

Sida 1 av 4
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Nimbyister använder gärna barn som slagträ mot nya stadskvarter. Man betraktar villa- och radhusförorter som en barnvänlig idyll, och stadskvarter som anpassade för ensamstående ungvuxna med enorm aptit för caffe latte.

Finns det något argument som en gång för alla tar kål på myten om att barn bara kan må bra om de växer upp i trädgårdsstäder?
62 Inlägg
Villaområden/radhusområden kan ju inte vara trygga när alla föräldrar vill ha ut blomlådor på gatorna för att telningarna ska kunna röra sig där . Detta är konstigt dels med tanke på den planering som försigår (hos tekniska sektorn med gator, inte planeringssektorn). I planerna brukar ofta vara specificerat bredd på gator (och avstånd mellan korsningar osv) men det är inte ofta teknisk förvaltning får gehör för sina kunskaper.

Iofs sker väldigt få olyckor längs dessa gator så,
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Själv bodde jag i tät stadsmiljö fram till jag var 7 år och jag lever än ;)
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Den här diskussionen gick för ett tag sig på Yimby Gbg. Det mest övertygande argument som fördes fram för villor för barnfamiljer var att med dagens planeringspraxis är det enda sättet att få många kvadratmeter någorlunda billigt. Fast det är ju snarast ett uttryck för dagens kraftiga subventioner av infrastruktur, och därmed kraftiga subventioner för villor (som behöver mycket infrastruktur), och knappast ett argument för byggsättet i sig.

Det bästa argumentet mot villor för barnfamiljer som jag hittills har hört framfördes på 70-talet av Inga-Lisa Sangregorio som hade sålt villan i Täby för att flytta till Kungsholmen just för barnens skull. Hon arbetade nämligen på Kungsholmen, och att föräldrarna bor nära arbetet ger dem mycket tid för barnen. Då kunde barnen rentav titta in till henne på jobbet om de behövde något.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
En fördel är att barnen kan ta sig till fritidsaktiviteter på egen hand eftersom de aldrig behöver korsa några farliga vägar. En nackdel är att det är lite farligare att cykla i innerstan eftersom det ofta inte finns separerade cykelbanor. Jag fick inte cykla utan vuxet sällskap i stan när jag var liten. Men från elva-tolv års ålder går det ju bra att cykla om man håller sig till mindre gator och cykelbanor.

Kollektivtrafik är förmodligen det säkraste sättet för barn att ta sig fram: noll risk för olyckor och alltid många vuxna som har uppsikt över barnen.
Vad gäller cykling är lösningen naturligtvis att bygga cykelbanor, inte att tvinga ut alla utanför stan.
62 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Vad gäller cykling är lösningen naturligtvis att bygga cykelbanor, inte att tvinga ut alla utanför stan.

Vet inte om jag håller med om att cykelbanor är någon höjdare i dagens samhälle. Bilar står på dessa, personer går där osv. Inte direkt något toppförslag, men kanske det minst dåliga idag?
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Henrik Cederlund skrev:

Vet inte om jag håller med om att cykelbanor är någon höjdare i dagens samhälle. Bilar står på dessa, personer går där osv. Inte direkt något toppförslag, men kanske det minst dåliga idag?

Den som bryter mot trafikregler ska lagföras. Cykelbanor är utmärkt och nödvändigt i städer och fungerar utmärkt på andra håll i världen (t.ex. Köpenhamn).
Mats Åhrman
290 Inlägg
jag som inbiten cyklist i Stockholm föredrar dom cykelbanorna som är upphöjda från gatan, så länge gångarna respekterar dom är dom utmärkta!

kollar vi på odengatan där dom går utanför parkerade bilar längs vasagatan så föredrar jag mycket mer delen efter sveavägen mot valhallavägen som inte har några för då håller alla koll! annars skapar dom en falsk trygghet och blir nog farligare.

dom nya banorna på norra delen av valhallavägen är riktigt trevliga!
Mats Åhrman skrev:

jag som inbiten cyklist i Stockholm föredrar dom cykelbanorna som är upphöjda från gatan, så länge gångarna respekterar dom är dom utmärkta!

kollar vi på odengatan där dom går utanför parkerade bilar längs vasagatan så föredrar jag mycket mer delen efter sveavägen mot valhallavägen som inte har några för då håller alla koll! annars skapar dom en falsk trygghet och blir nog farligare.

dom nya banorna på norra delen av valhallavägen är riktigt trevliga!

Först ett svar till er båda, det är inte förbjudet att vara gående på en cykelbana (hur tokigt det än låter).

Har inte så stora erfarenheter av att cykla i Stockholm, men det man sett av andra städer (Köpenhamn och Barcelona främst) så har dessa lyckats betydligt bättre. Samma sak med "studentstäderna" Lund och Umeå.

Finns mycket intressant som berör just cyklar i städer. Sen är det (som vanligt) intressant att diskutera planeringsparadigm för "villa/radhusområden", dvs alla vill ha blomlådor på "sina" gator, trots att den största delen av trafiken är intern (dvs boende i området). Vad har hänt med att prata med sina grannar?

Blev lite osammanhängande men hoppas att det gick fram ändå.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
du har rätt och det är ett problem, det är därför dom riktigt avskilda cykelbanorna är bäst! (både från trafik och "gångare") annars cyklar jag faktiskt hellre i trafiken.
63 Inlägg
Jag kan inte prata för andra men personligen så ser jag det som barnvänligare att bo i stad än i villaförort.

1. Om man har eget hus så kommer man behöva spendera mycket tid och mycket pengar på att exempelvis hålla den yttre miljön fin. Det kan handla om att byta ytterplankor på huset var 10:e år eller måla om var 5-10:e år eller att se till att trädgården är fin varje dag/vecka. Detta är tid jag hellre spenderar med mina barn(när jag skaffar) med att exempelvis gå på museum, stadsvandra, etc.

2. Om man bor i tät kvartersstad så finns oftast innergårdar och om man har en aktiv Brf eller hyresgästsammanhållning så kan man anlägga gräsplätt och mycket mycket annat. Fördelen är att det blir en avgränsad och skyddad plats där barnen och deras eventuella vänner i samma fastighet (tänk på att det kan finnas 50+ lägenheter som har rätt till innergården)kan leka fritt men under uppsikt och skyddade från trafik.

Det beror helt på vad man är för typ av person och vad man har för förhoppningar för sina barn antar jag men jag vet i alla fall att jag vill att mina barn är sociala, världsvana och har god allmänbildning och jag tror att det blir enklare att lära barn om historia (exempelvis Stockholms historia) om man kan berätta om olika områden när man är där.
Senast ändrad 11 december 2009 15:23
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Den här diskussionen gick för ett tag sig på Yimby Gbg. Det mest övertygande argument som fördes fram för villor för barnfamiljer var att med dagens planeringspraxis är det enda sättet att få många kvadratmeter någorlunda billigt. Fast det är ju snarast ett uttryck för dagens kraftiga subventioner av infrastruktur, och därmed kraftiga subventioner för villor (som behöver mycket infrastruktur), och knappast ett argument för byggsättet i sig.

Om man är en barnfamilj som vill ha mycket boyta för pengarna, och dessutom bo naturnära, så kan jag rekommendera miljonprogramsförorterna.

Jag har flera "etniskt svenska" vänner som bor där och trivs, enda problemet är väl egentligen att det finns fördomar mot "svenskar" som väljer att bo i miljonprogrammet.
232 Inlägg
I miljonprogrammet finns det tyvärr nästan bara 2-or och 3-or. Jag tror att de flesta barnfamiljer vill ha lite större än så. Huvudargumentet för föräldrar att bo i stad borde som nämnts tidigare vara att slippa pendlingen och därmed få mer tid för barnen.

Hammarby Sjöstad är exempel på en ny stadsdel som på kort tid har blivit väldigt populär bland barnfamiljer. Receptet där är bla. blandade lägenhetsstorlekar, många grönområden och lekplatser, lekplatser även på innergårdarna. Genomfartstrafiken samlad till vissa stråk, i övrigt återvändsgränder och gator för lokal trafik. Jag tror att de halvöppna innergårdarna gör det mer spännande för barn också.
155 Inlägg
Skrev ett inlägg om detta på gbg.yimby för en tid sedan. Det och därpå följande diskussion kan måhända vara av intresse.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Jag bor i villa, visserligen i ett tätt kvarter med flerbostadshus, parhus, villor och kombihus blandat,och väldigt nära centrum, jobb och station, men ändå en villa. I princip tycker jag inte att villa är ett måste, men när jag och min man fick barn ville vi ha ett ändrat boende. Det var dock inte en fråga om att det är snällare mot barn att bo i villa, utan om att vi inte hade vare sig balkong eller innergård och kände oss väldigt begränsade i att inte komma ut från lägenheten med barnvagnar och allt, men framför allt kvällstid när barnet gått och lagt sig kändes lägenheten som en burk. Så vi letade, och letade och försökte byta lägenheten, eller hitta en större lägenhet med balkong, terass eller åtminstone en utegård värd att vistas på, men till slut gav vi upp och köpte hus. Vi ser fördelar och nackdelar med huset jämfört med att bo i stan, men på det stora hela tror jag att det är stan som vinner.
Profilbild
Mattias Woldu
63 Inlägg
@Linda: Så ni kanske försöker flytta till stan när era barn blir äldre?

@All: Om man inte har varken innergård eller andra mindre grönytor att vistas på så kan jag förstå att man flyttar till radhus, dock så skulle jag hellre flytta till hus med innergård.
Anders Norén
408 Inlägg
Mattias Woldu skrev:

@Linda: Så ni kanske försöker flytta till stan när era barn blir äldre?

@All: Om man inte har varken innergård eller andra mindre grönytor att vistas på så kan jag förstå att man flyttar till radhus, dock så skulle jag hellre flytta till hus med innergård.

Villa- eller radhusboende behöver inte betyda avlägsen villaförort. Här i Lund finns väldigt centralt belägna (äldre) villaområden.

Anders
973 Inlägg
Det finns villaområden i Stockholm med mycket goda förbindelser med innerstaden (Enskede, Alvik, Djursholm etc) men de kostar därefter. Det är bara ett fåtal som har råd att bo där.

Senast ändrad 18 december 2009 18:55
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det går liksom inte att komma ifrån att villor kräver mycket mer mark än andra byggsätt, och att det följaktligen blir väldigt lite personer per yta, och väldigt långa avstånd.

Stadens syfte är närhet till folk som har något att göra med. Gångavstånd helst. I en småstad funkar detta med villor, däremot inte i en storstad. I en storstad måste man bygga tätt för att slippa pendling. Och pendling kommer inte att fungera när oljetillgångarna minskar och priserna går upp.

Och dessutom vill ju vi i Yimby ha myllrande täta städer.
Sida 1 av 4

> Allmänt
Måste man ha eget hus när man får barn?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.