Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Måste man ha eget hus när man får barn?

Sida 4 av 4
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
http://go.tv4.se/go/e/col_1_6;siteId=198/http://w..

TV4-serien "Solsidan" är helt klart intressant ur ett Yimby-perspektiv. Den handlar om villalivet, som ställer till med problem för folk trots att de har pengar, familj och god hälsa.

Jag är uppvuxen i villa, och det har gått bra tack vare att båda mina föräldrar har erfarenhet från bygg- och fastighetsbranschen. Men det finns uppenbarligen många människor som inte har det, men som ändå dras med eget hus.
Alf .
288 Inlägg
Solsidan är rolig med segway och rika snubbar med villa och gräsmatta och med en sand-låda tycker man lätt att det inte finns något bättre för ett litet barn, men det är inte säkert att det går bra för det.
Senast ändrad 7 april 2010 23:13
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Har ni sett detta?

SvD: Barnen tar över innerstaden
På trettio år har barnen som bor innanför tullarna ökat med 154 procent, visar siffror som Stockholms stad tagit fram för SvD:s räkning. Medelinkomsten är betydligt högre i innerstan än ytterstan.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Idén med villaförorter verkar vara anknuten till materialistgenerationen; 30- 40- och 50-talisterna. I den generationen är det antalet kvadratmeter boyta och tomtyta, antalet hästkrafter i bilmotorn och antalet prylar som gör skillnad på folk och folk. De 70- och 80-talister som skaffar barn idag söker status i upplevelser och kontakter i stället.

Senast ändrad 8 september 2010 20:06
Martin Ek
302 Inlägg
Ur SvDs artikel: "Barn som växer upp i stan utsätts inte för samma mix av olika socioekonomiska och etniska grupper", vilket alla de barn med rika föräldrar som växer upp i t.ex. äppelviken gör??

Vad tycker ni? Är villaförort eller innerstad bäst om man vill motverka segregation?
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
idag väljer ju många radhus/hus eftersom det ofta blir billigare än en lägenhet med samma storlek inne i stan. Nästan alla jag känner som har gått över till huset har varit "ekonomiska utvandrare"
973 Inlägg
Martin Ek skrev:

Ur SvDs artikel: "Barn som växer upp i stan utsätts inte för samma mix av olika socioekonomiska och etniska grupper", vilket alla de barn med rika föräldrar som växer upp i t.ex. äppelviken gör??

Vad tycker ni? Är villaförort eller innerstad bäst om man vill motverka segregation?

Det där är en ganska vulgär förenkling från SvD. Över 80% av Stockholms läns bostäder ligger utanför tullarna, och skillnaden mellan olika områden är enorm.

Och som politiker och tjänsteman bör man inte bry sig om vad som är bäst för den enskilda familjen, utan vad som är bäst för allmänheten.
302 Inlägg
Martin Ek skrev:

Vill på intet sätt smutskasta SvD och förtydligar att mitt citat är från när SvD talat med "Pia Björklid, professor i pedagogik vid Stockholms universitet, som bland annat forskat om barns när miljöer"
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Om man vill motverka segregation bör man ha antingen låga inkomstskillnader/förmögenhetsskillnader eller stor prisvariation på bostäderna. Inkomstskillnaderna och förmögenhetsskillnaderna i landet ändras ju inte av att du flyttar, så frågan är vilket område som har störst prisvariation på bostäder.

Jag skulle gissa på förorten.

De flesta människor vill dock bo segregerat...
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Jag skulle gissa på förorten.

Varje förort är ganska segregerad i sig själv. Enda skillnaden jämfört med innerstan är att det är färre människor och glesare.

Men givetvis har Mats Åhrman rätt här ovan. Enda möjligheten att få en stor lägenhet billigt är att bo i periferin där subventionerna är som störst. Subventionerna av infrastrukturen nämligen.

Som jag har påpekat några gånger kom Göteborgs stadsbyggnadskontor på 70-talet fram till att en kvm lägenhetsyta i periferin är dubbelt så dyr totalt sett som en kvadratmeter lägenhet i centrum, beroende på det dåliga utnyttjandet av infrastrukturen i periferin. Men den kostnaden får ju skattebetalarna stå för.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Det är sant. Man kan se ganska intressanta saker på valmyndighetens sajt. Det finns utpräglat röda och blåa distrikt inom samma lilla förort.

> Allmänt
Måste man ha eget hus när man får barn?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.