Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Måste man ha eget hus när man får barn?

Sida 3 av 4
Martin Ek
302 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

All infrastruktur blir dyrare om staden är gles. Ta t.ex. kollektivtrafiken som gick med vinst fram till 40-talet men som nu, sen staden glesats ut, måste subventioneras till 50%. Det får vi alla betala. Samma sak gäller vatten och avlopp, och vägar. De flesta vägar är trots allt kommunala och dem betalar ingen bilskatt.

Det där är ju klockrena argument, som jag gärna vill använda mig av själv, men var är källan?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Min källa till det mesta är urgammal, från 1978 - en utredning från Göteborgs stadsbyggnadskontor som heter Utbyggnadsekonomisk utredning som finns redovisad i småskriften Staden och ekonomin från Stadsförnyelsekommittéerna som låg under dåvarande Bostadsdepartementet.

Var jag hörde att Stockholms Spårvägar gick med vinst in på 40-talet minns jag inte, SL vet nog besked. Att den idag subventioneras med 50 procent har jag hört från Jan Strömdahl som sitter (satt?) i dess styrelse.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
För dagens situation är det lätt att kontrollera. SLs årsredovisningar finns här: http://sl.se/Templates/PageListing.aspx?id=4164
Senaste årsredovisningen är från 2008: http://sl.se/Upload/rapporter/uploads/SLs_arsredo..

På sidan 36 står det att biljettintäkterna var 5099 miljoner och att bidraget var 5685 miljoner. Biljetterna täckte alltså 5099/(5099+5685) = 47,3%

Senast ändrad 10 januari 2010 19:14
Martin Danell
232 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Ta t.ex. kollektivtrafiken som gick med vinst fram till 40-talet men som nu, sen staden glesats ut, måste subventioneras till 50%.

Håller med i princip, men det var nog i och för sig lättare att få kollektivtrafiken att gå med vinst förr när vanligt folk inte hade råd att hålla sig med bil.
82 Inlägg
Martin Danell skrev:

Håller med i princip, men det var nog i och för sig lättare att få kollektivtrafiken att gå med vinst förr när vanligt folk inte hade råd att hålla sig med bil.

Tja, men så har sveriges städer glesats ut ordentligt de senaste 50 åren, så det är nog inte bara bilinnehavet som är relevant, utan hur attraktivt kollektivtrafiken är i jämförelse.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Jag läste en insändare i DN som tyckte att folk bor i för stora lägenheter och att 20 kvadrat per person + 20 kvadrat gemensamt räcker. Resten skulle ”klimatbeskattas”. Det betyder att ett hushåll med 3 personer skulle ha cirka 60 kvadrat + 20 kvadrat kök och toa, alltså en 80kvadrats bostad.
Jag håller med om att bestämma att "villor inte är bra" känns rätt unket.

Det behövs alternativ till villor och som skrivits så är Townhouses en bra kompromiss, om man också bygger stora lägenheter i flerfamiljshus i samma prisklass eller lägre än villor så skulle en villa mycket väl kunna bli ett andra eller tredje hands val för många familjer.

Jan Wiklund skrev.
”Den här diskussionen gick för ett tag sig på Yimby Gbg. Det mest övertygande argument som fördes fram för villor för barnfamiljer var att med dagens planeringspraxis är det enda sättet att få många kvadratmeter någorlunda billigt.”

Det borde vara möjligt att införa ”storlägenhetsbonus” så att det blir billigare att bygga 110-170kvadrat (lägenheterna får gärna ha två våningar) i nybyggda flerbostadshus.
Jämför med moderaternas skyskrapebonus.
"- Därför vill vi införa något som vi kallar för "skyskrapebonus". Det innebär att staden bjuder på tomträttsavgälden över en viss våning. I dag betalar byggherren för den totala bostadsarean. Om vi till exempel säger att allt över 15 våningar ger skyskrapebonus så betalar den som bygger ett 30-våningshus bara halv tomthyra."

Sen har vi det här med tätheten det behöver nödvändigtvis inte vara innerstad precis utanför dörren för att sådana här stora lägenheter skulle göra staden/området betydligt tätare.

Storlägenhets och skyskrapebonusen får gärna kallas miljöbonus.
Senast ändrad 19 januari 2010 10:28
Martin Danell
232 Inlägg
Linda: Jovisst. Både den utglesade staden och bilismen bidrar sannolikt till att det är svårt att få lönsamhet i kollektivtrafiken i ytterstaden.
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Alf: Eftersom kommunen tjänar på att det byggs centralt (mindre utsträckt infrastruktur) borde den verkligen bjuda på "centralbonus" för företag som bygger där.

Men tyvärr verkar det vara olika kommunala kassor, och som bekant drivs olika kommunala enheter numera som särskilda företag som konkurrerar med varandra. New Public Management kallas det. Det kommer inte att bli lätt att tvinga den ena kommunala förvaltningen att ta ansvar för vad som är bra för den andra. Politikerna har ju dessutom i huvudsak avstått från att ta något ansvar för beslut på den här nivån, det är för besvärligt.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ja bor och vill bo i lägenhet på stan. Men jag har inga problem med att förstå fördelarna med villa.

Man har egen tomt där man kan göra vad man vill utan att grannarna, SBK, skönhetsrådet och andra lägger sig i. Man kan bygga lekstuga, studsmatta eller något annat. Ungarna kan leka i trädgården samtidigt som man övervakar dem från hemmet (Mycket praktiskt när man har barn som tar upp all tid). Man kan bygga grillplats. Man kan odla blommor. Man kan bygga fontän och ha swimmingpool. Ja man kan göra allt möjligt i en trädgård. Individuell frihet rankas högt av många.

Dessa fördelar väger tungt för många i åtminstone någon fas i livet. Även om jag föredrar lägenhet i stan och ser nackdelarna med Urban Sprawl så tror jag inte på att bygga en stad som bara drar till sig vissa grupper av människor i vissa åldrar. Om Stockholm ska kunna vara ett väl fungerande samhälle med en flexibel arbetsmarknad så måste staden dra till sig människor i livets alla faser.

Vad jag vill säga är att jag inte tror på förnekelse av fördelarna med villa. Istället måste vi finna ett sätt att få villamänniskor att flytta till tätare samhällen. Då har vi en socialt, ekologiskt och kulturellt framgångsrikt stad.

Har ni några förslag på hur man kan skaffa sig villans fördelar i en levande blandad miljö?
Senast ändrad 23 januari 2010 09:38
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

Har ni några förslag på hur man kan skaffa sig villans fördelar i en levande blandad miljö?

Man blandar helt enkelt in townhouses och "urbana villor" (senaste Kaspar Sahlinvinnarna) i stadskvarteren.
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
I Köpenhamn har man ju lyckat någorlunda att integrera villabebyggelse och radhusbebyggelse i innerstadsstrukturen. Där är det också betydligt tätare än i de Stockholmska villamattorna.

Senast ändrad 22 januari 2010 22:35
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Japp.

Här har vi bilder på tidigare försök att integrera villans fördelar (som tomt och frihet att påverka hus och mark). Vilken är eran favorit?

Alt 1. Lärkstaden

Området omges av centrala levande gator. Inne i området har man tysta bakgator. Många av husen har getts bakgård. Köparna av husen har i vissa fall varit med och påverkat husen/lägenheterna från tidig fas.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Alt. 2. Midsommarkransen

Här har man blandat vilt mellan olika stilar under hundra års tid. Det här området är Birkastans motsats på så sätt att den inte är planerad under kort tid utan har utvecklats mer kaosartat under lång tid. Här finns villor blandat med kvarterstad.

Alt 3. Gröndal A

I Gröndal har man staplat radhus på höjden. Längst ned finns några lokaler för verksamhet.

Alt 4. Gröndal B
Här har man stadsgata med levande lokaler på vånging 1-2. Trädgård på våning 3 (taket) och bostäder från våning 4 och uppåt (Stjärnpunkthusen).

Alt 5. Äldre förort i Paris
Tajta villor och småhus. Här och där finns kollektivtrafik och affärer. Vad jag vet har vi inte motsvarande större områden i Stockholm. Men kanske i framtiden?

Senast ändrad 25 januari 2010 02:12
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Alt 6. Urbana Villor - Malmö
Familjerna har själva planerat lägenheterna. Varje lägenhet har stor balkong och möjlighet att därifrån ta sig ned till markplan.

Citat Byggvärlden:

UrbanaVillor byggdes enligt det tyska konceptet byggemenskap, där en grupp människor går samman och själva skapar och finansierar det flerbostadshus som de ska flytta in i. Arkitekterna fungerade alltså även som byggherre. Dessutom ledde de själva byggprojektet.

Anders Norén
408 Inlägg

Alt 1. Birkastan
Området omges av centrala levande gator. Inne i området har man tysta bakgator. Många av husen har getts bakgård. Köparna av husen har i vissa fall varit med och påverkat husen/lägenheterna från tidig fas.

Det där är Lärkstaden. Birkastan är den del av Vasastan som ligger norr om S:t Eriksgatan (och namnet kommer väl av Birkagatan som går rakt genom området).

Anders
Som Johannes visar finns mängder av sätt att lösa det för folk som både vill ha en egen trädgård men ändå vill bo i stan. Hoppas vi får se fler nya områden av den här typen i Stockholm.

I Malmö finns ju Västra Hamnen som är ett utmärkt exempel på ett område med butiksstråk och stadskaraktär, men ändå mängder av tätt byggda enfamiljshus med egen liten trädgård.
433 Inlägg
Anders Norén skrev:

Alt 1. Birkastan

Det där är Lärkstaden. Birkastan är den del av Vasastan som ligger norr om S:t Eriksgatan (och namnet kommer väl av Birkagatan som går rakt genom området).

Anders

Ah tack! Jag ska ända det...
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Martin Danell skrev:

Som Johannes visar finns mängder av sätt att lösa det för folk som både vill ha en egen trädgård men ändå vill bo i stan. Hoppas vi får se fler nya områden av den här typen i Stockholm.

I Malmö finns ju Västra Hamnen som är ett utmärkt exempel på ett område med butiksstråk och stadskaraktär, men ändå mängder av tätt byggda enfamiljshus med egen liten trädgård.

Jag tror att nyckeln är gränslandet ute/inne kombinerat med yta. Det behöver inte nödvändigtvis finnas plats för att odla, utan bara en möjlighet att komma ut vid den årstid då utevistelse är möjligt, utan att för den del behöva lämna hemmet. Men yta som sagt, skall man få till en lägenhet som rymmer två ungar och helst en balkong/terass/uteplats i centrala sthlm så begränsas de flesta av plånboken.
Profilbild
Mattias Woldu
63 Inlägg

Japp.

Här har vi bilder på tidigare försök att integrera villans fördelar (som tomt och frihet att påverka hus och mark). Vilken är eran favorit?

Alt 1. Lärkstaden

Alt. 2. Midsommarkransen

Här har man blandat vilt mellan olika stilar under hundra års tid. Det här området är Birkastans motsats på så sätt att den inte är planerad under kort tid utan har utvecklats mer kaosartat under lång tid. Här finns villor blandat med kvarterstad.

Alt 3. Gröndal A

I Gröndal har man staplat radhus på höjden. Längst ned finns några lokaler för verksamhet.

Alt 4. Gröndal B
Här har man stadsgata med levande lokaler på vånging 1-2. Trädgård på våning 3 (taket) och bostäder från våning 4 och uppåt (Stjärnpunkthusen).

Tajta villor och småhus. Här och där finns kollektivtrafik och affärer. Vad jag vet har vi inte motsvarande större områden i Stockholm. Men kanske i framtiden?

SNÄLLA gör detta till ett blogginlägg med bilderna på dom olika varianter och uttryck en blandstad kan ha samt en liten förklarande text för varje område. Jag skulle vilja länka till Facebook.
Profilbild
Mattias Woldu
63 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Jag tror att nyckeln är gränslandet ute/inne kombinerat med yta. Det behöver inte nödvändigtvis finnas plats för att odla, utan bara en möjlighet att komma ut vid den årstid då utevistelse är möjligt, utan att för den del behöva lämna hemmet. Men yta som sagt, skall man få till en lägenhet som rymmer två ungar och helst en balkong/terass/uteplats i centrala sthlm så begränsas de flesta av plånboken.

Det behöver ju inte utvecklas just i innerstan. Det finns egentligen inget som hindrar sträckan Liljeholmen - Fruängen från att bli mer stadsmässig(även om det i mitten av den sträckan är det närmaste stadsmässighet man kan komma utanför tullarna). Eftersom det redan finns villabebygelse så kan man förtäta och aktivt bygga gångstråk hela vägen från Västertorp till Liljeholmen. Därefter blir det enklare att genomföra projekt som bostadsbebyggelse ovanpå bron mellan Liljeholmen och Söder. Mellan Fruängen och Västertorp station går det en motorväg vilket gör att en förtätning mellan dessa skulle behöva göras först när det är värt det ekonomiskt.

Det handlar som vanligt nog bara om vilja och invanda normer som sätter käppar för dessa fullt realistiska förslag.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Mattias Woldu skrev:

Japp.

Alt 1. Lärkstaden

Alt. 2. Midsommarkransen

Alt 3. Gröndal A

Alt 4. Gröndal B

SNÄLLA gör detta till ett blogginlägg med bilderna på dom olika varianter och uttryck en blandstad kan ha samt en liten förklarande text för varje område. Jag skulle vilja länka till Facebook.

Det kommer ett blogginlägg när jag får tid att skriva den;)
Sida 3 av 4

> Allmänt
Måste man ha eget hus när man får barn?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.