H G skrev:
Carl-Åke: Den här diskussionen handlar inte om spår, utan om tåg. Det närmaste årtiondet får vi stå ut med de spår som finns.
Om man snabbt kan bygga kompletterande spår i Mälardalen till förhållandevis begränsad kostnad borde det vara intressant.
Kapaciteten i Mälardalen är otillräcklig och kommer att bli otillräcklig trots Citybana och fyra spår.
Västerås - Stockholm behöver minst 75 anslutningar per dag för att hamna i paritet med Malmö - Helsingborg eller för att Stockholm skall kunna försvara sin ställning som Capital of Scandinavia.
Hur höjer vi snabbt kapaciteten i Mälardalen. På kort sikt kanske en utflyttning till Västerås, Örebro skulle ses som en nackdel men jag tror att vi stärker Sthlm/Mälardalsregionen i så hög grad att den kommer att bli betydligt mer intressant som etableringsregion.
Tänk att kryssningsresenärer kan ta en tågtur till Västerås på 16 minuter eller Örebro på en halv timme. Avgång var tionde, tjugonde minut.
En C-uppsats gentemot Handelskammaren Mälardalen indikerar att 600.000 skulle kunna tänka sig flytta ut i reginonen om en tillförlitlig, frekvent, billig infrastruktur fanns. Trängseln idag kostar 2 - 3 miljarder årligen och förseningarna på Mälarbanan 6 miljarder.
Detta utan att restidsvinster, miljövinster etc. tagits hänsyn till.
Financiering av projekt Sthlm - Vås 22 miljarder respektive Sthlm - Örebro 40 miljarder skulle göras via PPP-financiering Private Public Partnership/OPS Offentlig Privat .... Privata initiativ efter att SJ:s monopol upphört.
För att motverka klaimatpåverkan krävs också krafttag för att få privatbilister att övergå till kollektivt resande. Detta jan bland annat uppnås genom strategiskt belägna "Parkera och Res" - möjligheter utlokaliserade i regionen.