Tanken har funnits väldigt länge på att bygga järnväg mellan Uppsala och Enköping. Busslinjen mellan städerna har ett av landets högsta resande och det är minst sagt ett hål i järnvägsnätet. Nu verkar det bli allvar av tankarna! Landstinget i Uppsala län har gått ut med sina mål för mandatperioden och ett av målen är att, snarast möjligt, göra en förstudie av järnväg mellan Enköping och Uppsala. Detta går att läsa på sidan 10 i Uppsalatidningen nr 47, som man kan hitta online här:
http://etidning.uppsalatidningen.se/utiuti/index.... Jag tycker att detta är väldigt intressant!
Jag har funderat en hel del kring detta ett tag nu och haft planer på att starta en tråd här under en längre tid. Nu när denna nyhet kom så kan jag inte vänta längre.
Mina funderingar har varit kring vilken sträckning som är optimal. Jag ser nämligen ett par alternativa dragningar, var och en med sina fördelar och nackdelar. Jag är i stort sett helt okunnig när det handlar om kostnader och huruvida det är praktiskt möjligt att dra mina enligt mina funderingar. Jag vill ändå gärna ha en väldigt öppen diskussion, där jag gärna diskuterar optimala dragningar oavsett kostnad och svårigheter. Samtidigt vill jag också ha en realistisk diskussion där jag hoppas att vi kan komma fram till ett verkligt genomförbart förslag.
Så, grunden för diskussionen i den här tråden är alltså att det skall bli järnväg mellan Uppsala och Enköping. Frågan är vilken.
Den möjligen självklara dragningen, som jag har stött på i flera sammanhang tidigare, är start vid Uppsala centralstation, nordväst genom Luthagen sedan vika av mot sydväst väster om Stenhagen, via Ramstalund och Örsundsbro för att sedan sluta i Enköping. Det är kanske den mest intuitiva, då den är relativt enkel och den följer i stort sett väg 55, som ju är bilvägen mellan städerna. Man uppnår målet att bygga järnväg mellan städerna och ger de två orterna Ramstalund och Örsundsbro järnväg.
Jag vill dock lägga in ett par andra mål i diskussionen och se om det går att få ut mer av projektet. Huruvida det är mål värt att försöka uppnå lämnar jag öppet för diskussion. Detsamma gäller andra mål, som jag gärna är öppen för att diskutera vidare.
1. Järnväg till Sunnersta
2. Järnväg från Enköping till Arlanda
3. Järnväg från Arlanda till Norrtälje
Mina första tankar handlar om att uppfylla punkt ett. Detta skulle gå genom att istället dra järnvägen söderut från Uppsala centralstation, vika av norr om Sävja och sedan gå över ån via Sunnersta och sedan västerut till Ramstalund, Örsundsbro och Enköping. Med detta så skulle södra Uppsala få en station. Södra Uppsala expanderar ju väldigt mycket nu, se tex sida 3 i Uppsalatidningen nr 46 på den här länken
http://etidning.uppsalatidningen.se/utiuti/2014/1.., och en station i den här delen av staden skulle kunna bidra till en högre expansion. Samtidigt ger det möjlighet att ha en genomgående pendellinje hela vägen från Enköping till Gävle.
Möjligheten finns också för att ha en station vid Sävja, men med den planerade stationen vid Bergsbrunna samt det korta avståndet från Sunnersta får mig att tycka att det är överflödigt. Skulle man dock kunna skapa snabba byten till stationen vid Bergsbrunna så kortar man resvägen något för de som skulle kunna tänkas byta för resa vidare mot Stockholm.
Något som starkt talar emot denna dragning är ju såklart Årike Fyris, som ju förmodligen gör en dragning i ytläge omöjlig. Speciellt om det blir världsarv.
För punkt två så skulle den här södra dragningen vara ett bra mellanting, då man skulle kunna dela spåren öster om Sunnersta och låta ett gå åt sydost, antingen på helt nya spår mot Arlanda, eller - förutsatt att det byggts ut till fyrspår mellan Uppsala och Stockholm - koppla på dessa spår mot Arlanda. På så sätt skulle man kunna få en helt ok järnvägssträckning från Enköping till Arlanda. Jämfört med idag, när man måste åka hela vägen in till Stockholm och ut igen, så blir det betydligt kortare resväg samtidigt som man slipper byten. Det är dock inte den kortaste dragningen mellan Enköping och Arlanda, vilket borde vara att dra spår från Bålsta eller Bro via Sigtuna eller Märsta.
När det gäller punkt tre så tog jag egentligen mest med den för att det skulle passa bra att koppla ihop det med en eventuell ny järnväg till Arlanda. Är det bättre att dra en ny järnväg från Bro, via Märsta, till Arlanda, så att man kan dra den vidare relativt rakt österut, via Rimbo till Norrtälje?
Vad säger ni andra? Bör man dra den intuitiva nordliga dragningen av järnvägen mellan Enköping och Uppsala, eller den sydliga dragningen som eventuellt öppnar upp för fler måluppfyllelser?
Senast ändrad 21 november 2014 23:33