Håller helt med, lite olika kommentarer angående Hammarbyhöjden som visar på problemen vi står inför (kan inte heller hålla mig on topic...).
Hammarbyhöjden byggdes med smalhus på en tid då staden krävde ett exploateringstal på
högst 0.33 i nya områden (intressant nog var staten för sniken för det, så i områden där de ägde marken, som Johanneshov byggdes det med ungefär det dubbla). Idag har jag sett siffran 0.5 för Hammarbyhöjden (efter nybyggen antar jag). Man bör ju dock tänka på att samma exploateringstal innebar minst dubbelt så många invånare på 40-talet. Det är ju den ökade boendestandarden som är den verkliga marktjuven i Stockholm, och som automatiskt har inneburit en ständig utglesning av alla områden (och varför man alltid därför måste kompromissa mer och mer med grönområden och solljus).
När Hammarbyhöjden byggdes hade Stockholm ett bilinnehav på ungefär 0.02 bilar/invånare (1938), troligtvis betydligt lägre bland de som bodde i smalhus i Hammarbyhöjden. P-tal på 0.66 eller 1 bil/lägenhet, var nog ganska främmande för planerarna. Svårt att tro att, det går att ytterligare exploatera ett område som Hammarbyhöjden utan att kraftigt marknadsanpassa parkering för både nuvarande och nya invånare, vilket ju naturligtvis inte ökar aptiten på förtätning bland de som bor där... Kombinationen av 1) parkeringstal på 0.66 som kraftigt höjer pris, samt minskar exploateringstal, 2) parkering under marknadspris (på nivån, innan exploatering), omöjliggör nog vettig förtätning, och pressar upp priset för nya byggnader (med underjordiska garage) väldigt högt. Det är ju naturligtvis svårt att därför sälja förtätning till invånare, när det de-facto innebär en stor försämring (för bilägare). När moderaterna pratar om 100000 nya lägenheter i söderort (
http://www.dn.se/sthlm/har-byggs-stans-nya-bostad.. så går det nog inte att kombinera utan en ökad marknadsanpassning av parkeringsmark, något blir intressant att se hur det utvecklar sig.
Att det skulle finnas något stor brist på gatukapacitet jämfört med parkeringsplatser i ett område som Hammarbyhöjden har jag dock svårt att tro. Det mindre gatorna har väll trots allt en trafik på kanske 100/bilar om dagen (även om det snabbt kan ändras när man bygger nya områden och gatorna då plötsligt får genomgångstrafik, vilket väll just kräver eliminering av gatuparkering, visar på vikten av stadsplaner med framförhållning). Har kört en del i området, dock aldrig i rusningstid.
Håller helt med om att Yimby måste tänka mera kring att också kräva mer samhällsinfrastuktur.
När jag har tillgång till Photoshop på jobbet, har jag också tänkt att visa på något exempel på den nya områdesplanen för Hammarbyhöjden.
Alexander, finns ganska bra statistik i länken i andra inlägget.