Christian S skrev:
Det här är mycket intressant. Har du utgått från planer för årstafältet som redan kommit långt och fyllt på? Detta är ju absolut ett sätt att gå ned på detaljnivå från den mer utopiska lindhagenplan 2.0 och tala i mer konkreta planer.
Planerna utgår ifrån Årstafältet och Årstastråket där jag lagt till en gata mellan Valla och Årsta C. Detta kan, om man vill förlängas till en bro över till Södermalm och kopplas samman med Grindsgatan/Swedenborgsgatan.
Vad kan man göra för att detaljera den här planen? Räkna fram antal potentiella bostäder för olika typer av tomtnyttjande? Arbetsplatser? Dvs vad kan man fortsätta på för att visa vad riktig stadsbyggnad kan ge stockholm, för att ta bort det tabu som den verkar ha i stockholm.
Det är så överblickbart att man skulle kunna rita in enskilda hus och räkna med mängden våningsyta givet att man räknar på i snitt 6 eller 7 våningar.
Jag tror man i första hand ska koncentrera sig på just de sammanhang som syns bra i kartan. Jag tror man i första hand ska satsa på finmaskig fastighetsindelning. Detta utesluter inte höga hus, men i illustrationerna ser det ut som grovmaskig fastighetsindelning. Dels ger sådant strukturer som är svåra att förändra över tid, dels ger det inte någon god varition horisontellt. I fotgängarfart kan det då bli monotont.
Vad gäller högre bebyggelse tror jag det kan funka fint intill Älvsjö station
Sockenvägen har ju byggts bort efter årsta, den gick efter sandfjärdsgatan och sista biten till årstaberg ser ut att nu vara banvall åt tvärbanan. Några få hus i vägen på den gamla sträckningen, men det ser ut som man skulle kunna ta fram den och återansluta den till årstabergsvägen.
Håller fullständigt med dig. Det var ren idioti att lägga om gatorna. Syftet var säkerligen att åstadkomma ett lugnt bostadsområde ovanpå Södra länken. Man byggde vidare på SCAFT. Problemet är väl att jag utgått ifrån de liggande planerna för Årstafältet och där ligger det ett kvarter ivägen för att kunna dra fram denna gata men det kanske inte har kommit så långt i planeringen att det går att ändra på.
EDIT: Det är nog svårt att dra fram Sandsfjärdsgatan till Årstaberg. Det finns två punkthus ivägen. Däremot skulle man kunna utnyttja den gata på Årstafältet som sammanfaller mest med gamla Årstalänken.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Senast ändrad 9 juni 2014 11:55