Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Götalandsstråket - Stadens revansch

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ni kan inte ha missat fiaskot med Årstastråket, där en relativt skaplig plan där boulevard ingick ersattes av en rad lamellhus. Det är tydligt att staden gör grova avsteg ifrån översiktsplanen som syftar till en mer sammanhängande stad och levande stadsmiljöer i hela kommunen.

Därför tänkte jag lansera Götalandsstråket. Tanken med Götalandsstråket är att utgå ifrån Göta landsväg och utnyttja dessa ungefärliga stråckning till att anlägga ett helt nytt stadsmässigt stråk från Gullmarsplan till Älvsjö. I denna planering ingår de ursprungliga planerna för Årstastråket. Eftersom Göta landsväg korsar Årstafältet mitt i delas Årstafältet upp i olika delar av park och kvarter.

För att ett stråk ska fungera som ett stadsmässigt stråk krävs att det omgärdas av en kritisk mängd stadsmassa på var sida. Därför omfattar stråket hela området till Huddingevägen i öster och järnvägen i väster.

Götalandsstråket är en tillämpning av översiktsplanen.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
När får vi se Lindhagen II?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Det här är mycket intressant. Har du utgått från planer för årstafältet som redan kommit långt och fyllt på? Detta är ju absolut ett sätt att gå ned på detaljnivå från den mer utopiska lindhagenplan 2.0 och tala i mer konkreta planer.

Vad kan man göra för att detaljera den här planen? Räkna fram antal potentiella bostäder för olika typer av tomtnyttjande? Arbetsplatser? Dvs vad kan man fortsätta på för att visa vad riktig stadsbyggnad kan ge stockholm, för att ta bort det tabu som den verkar ha i stockholm.

Yimby vill ju gärna undvika mer än stadsplan, och låta byggherrar bestämma vad de använder tomterna till. Men illustrationer i gatuplanet på vad slutresultatet kan se ut som är ju mindre abstrakt. Jag är helt såld på något som kan byggas i de här dimensionerna: http:​/​/​www.​skyscrapercity.​com/​showpost.​php?​p=​114589797.​.​
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Sockenvägen har ju byggts bort efter årsta, den gick efter sandfjärdsgatan och sista biten till årstaberg ser ut att nu vara banvall åt tvärbanan. Några få hus i vägen på den gamla sträckningen, men det ser ut som man skulle kunna ta fram den och återansluta den till årstabergsvägen.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Christian S skrev:

Det här är mycket intressant. Har du utgått från planer för årstafältet som redan kommit långt och fyllt på? Detta är ju absolut ett sätt att gå ned på detaljnivå från den mer utopiska lindhagenplan 2.0 och tala i mer konkreta planer.


Planerna utgår ifrån Årstafältet och Årstastråket där jag lagt till en gata mellan Valla och Årsta C. Detta kan, om man vill förlängas till en bro över till Södermalm och kopplas samman med Grindsgatan/Swedenborgsgatan.

Vad kan man göra för att detaljera den här planen? Räkna fram antal potentiella bostäder för olika typer av tomtnyttjande? Arbetsplatser? Dvs vad kan man fortsätta på för att visa vad riktig stadsbyggnad kan ge stockholm, för att ta bort det tabu som den verkar ha i stockholm.


Det är så överblickbart att man skulle kunna rita in enskilda hus och räkna med mängden våningsyta givet att man räknar på i snitt 6 eller 7 våningar.

Yimby vill ju gärna undvika mer än stadsplan, och låta byggherrar bestämma vad de använder tomterna till. Men illustrationer i gatuplanet på vad slutresultatet kan se ut som är ju mindre abstrakt. Jag är helt såld på något som kan byggas i de här dimensionerna: http:​/​/​www.​skyscrapercity.​com/​showpost.​php?​p=​114589797.​.​


Jag tror man i första hand ska koncentrera sig på just de sammanhang som syns bra i kartan. Jag tror man i första hand ska satsa på finmaskig fastighetsindelning. Detta utesluter inte höga hus, men i illustrationerna ser det ut som grovmaskig fastighetsindelning. Dels ger sådant strukturer som är svåra att förändra över tid, dels ger det inte någon god varition horisontellt. I fotgängarfart kan det då bli monotont.

Vad gäller högre bebyggelse tror jag det kan funka fint intill Älvsjö station

Sockenvägen har ju byggts bort efter årsta, den gick efter sandfjärdsgatan och sista biten till årstaberg ser ut att nu vara banvall åt tvärbanan. Några få hus i vägen på den gamla sträckningen, men det ser ut som man skulle kunna ta fram den och återansluta den till årstabergsvägen.


Håller fullständigt med dig. Det var ren idioti att lägga om gatorna. Syftet var säkerligen att åstadkomma ett lugnt bostadsområde ovanpå Södra länken. Man byggde vidare på SCAFT. Problemet är väl att jag utgått ifrån de liggande planerna för Årstafältet och där ligger det ett kvarter ivägen för att kunna dra fram denna gata men det kanske inte har kommit så långt i planeringen att det går att ändra på.

EDIT: Det är nog svårt att dra fram Sandsfjärdsgatan till Årstaberg. Det finns två punkthus ivägen. Däremot skulle man kunna utnyttja den gata på Årstafältet som sammanfaller mest med gamla Årstalänken.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 9 juni 2014 11:55
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Niklas Öhrström skrev:

EDIT: Det är nog svårt att dra fram Sandsfjärdsgatan till Årstaberg. Det finns två punkthus ivägen. Däremot skulle man kunna utnyttja den gata på Årstafältet som sammanfaller mest med gamla Årstalänken.


Jo, de två husen är nog de som är mest i vägen och svårt att ta bort. Men avståndet mellan dessa hus är inte väldigt kort. Kanske måste biltrafiken avledas, men gående och ett buss/cykelfält skulle kunna gå rakt på. Min förhoppning är att husen i framtiden får ett tryck på att byggas upp med annan placering om några decennium.

Sedan finns ett 'teknikhus' rakt ovanpå mynningen av södra länken. Detta står också ivägen för ett rakt stråk. Dessa räknar jag med att man alltid kan flytta. Matbutiken på sandfjärdsgatan som ger den en kurva ser inte bevarandevärd ut, och sämre än något efter vägen, men det finns nog yimby-vurmare för den.

Men nu måste jag kolla på detta som twittrades ut för 6 minuter sedan:
http:​/​/​www.​svt.​se/​nyheter/​regionalt/​abc/​yimby-​fiasko-​f.​.​
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Christian S skrev:

Jo, de två husen är nog de som är mest i vägen och svårt att ta bort. Men avståndet mellan dessa hus är inte väldigt kort. Kanske måste biltrafiken avledas, men gående och ett buss/cykelfält skulle kunna gå rakt på.


Vi testar. Gatan mellan husen blir gånggata eller kanske gångfartsgata. Har ävenn öppnat fler möjliga parallella passager mellan Sockenvägen och Västberga. Det blir lite som Ströget alltså. Har även lagt in en utbyggnad av tvärbanan där sträckad linje betyder tunnel.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
När får vi se Lindhagen II?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Hur har du tänkt med industriområdet på östra sidan av huddingevägen? Jag var ute och cyklade i området igår för att ladda lite kunskap om jag eventuellt besöker samrådet för årstastråket ikväll. Detta industriområde har verksamheter som bör luta sig på billiga lokaler, typ kakelbutik, grossiståterförsäljning. Jag tror marknadspriserna gör att fastighetsägarna vill ta hem pengarna och konvertera dem till något annat om exploateringen runt dem ökar.

Huddingevägen upp från södra länken diskuterades tidigare om årstafältet. Är den nedsänkt här eller kommer den upp i blandtrafik med spårväg? Undrar om man skulle kunna tänka sig ett flertal mynningar istället för en koncentrerad motorväg.

Jag har alltid gillat dragningen där spårvägen går öster upp mot bägerstavägen och mot globen, då tunnelbanan kommer gå under slakthusområdet när blå kommer dit, och det frigör tunnelbanans banvall. Jag tror jag möts av ointresse för man inte tror på exploateringsmöjligheter för villatomter den sträckan.

I nordväst efter årstabergsvägen tycker jag det kan byggas också. Det är nära mina trakter. Något som bygger ihop årsta med nybodahöjden och midsommarkransen. Essingeleden är ju dock ett problem för stadsbyggande.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Christian S skrev:

Hur har du tänkt med industriområdet på östra sidan av huddingevägen? Jag var ute och cyklade i området igår för att ladda lite kunskap om jag eventuellt besöker samrådet för årstastråket ikväll. Detta industriområde har verksamheter som bör luta sig på billiga lokaler, typ kakelbutik, grossiståterförsäljning. Jag tror marknadspriserna gör att fastighetsägarna vill ta hem pengarna och konvertera dem till något annat om exploateringen runt dem ökar.


Typ som idag fast omringad av kvartersstruktur och med genomgående gator. Här blir det just tvärgator till ett viktigt stråk som ger fler kunder men ändå att hyrorna inte måste skena.

Huddingevägen upp från södra länken diskuterades tidigare om årstafältet. Är den nedsänkt här eller kommer den upp i blandtrafik med spårväg? Undrar om man skulle kunna tänka sig ett flertal mynningar istället för en koncentrerad motorväg.


Uppfarten är flyttad något söderut, där vägen smalnar av. Här blir det en tydlig avfart mot Åbyvägen som kanske kan nyttjas mer än idag.

Jag har alltid gillat dragningen där spårvägen går öster upp mot bägerstavägen och mot globen, då tunnelbanan kommer gå under slakthusområdet när blå kommer dit, och det frigör tunnelbanans banvall. Jag tror jag möts av ointresse för man inte tror på exploateringsmöjligheter för villatomter den sträckan.


Jag funderade också på om man skulle kunna nyttja den möjligheten och sedan låta den gå ihop med Palmfeltsvägen. Men i planen har jag haft som princip att inte lägga plan för befintliga bostadområden och där finns typ inga obebyggda tomter. Men man kan iof markera Bägerstavägen som jag gjort med Götalandsvägen.

I nordväst efter årstabergsvägen tycker jag det kan byggas också. Det är nära mina trakter. Något som bygger ihop årsta med nybodahöjden och midsommarkransen. Essingeleden är ju dock ett problem för stadsbyggande.


Håller med. Skulle gärna få ihop ett stråk som binder samman med Liljeholmen och Kransen/Aspudden men försöker göra det hela hanterbart genom att inte låta planen bli alltför står, men att hålla sådana planer öppna för framtiden.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Bör man inte också försöka förstå ´varför det gick som det gick med Årstastråket så att det inte händer här med?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Då kan det vara bra att veta att det är samrådsmöte ikväll tisdag.

http:​/​/​insynsbk.​stockholm.​se/​Byggochplantjansten/​Pagae.​.​

Samrådsmöte 2014-06-10 19:00 - 20:30
Hörsalen, Tekniska Nämndhuset, Fleminggatan 4,
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag kunde tyvärr inte närvara. Har dock filat på en uppdatering med bättre koppling mot Slakthusområdet.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
När får vi se Lindhagen II?
Erik Saler
162 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Juni 2011
Försökte skicka som ett meddelande men verkar inte gå för mig att skicka till dig Niklas. Hur som. Har du din bild som PSD-fil och skulle det vara möjligt att få en kopia på den för att kunna testa några möjliga förändringar (utan att få det att se alldeles för hemskt ut)?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Vänsterpartiet går ut ganska hårt politiskt om trådbuss, med denna rätt läsvärda rapport.

http:​/​/​storstockholm.​vansterpartiet.​se/​files/​20​14/​0​6/​V.​.​

Jag kan inte så mycket om moderna trådbussar, inte haft chansen att åka någon. Spontant känns det rätt bra med 130 platser på en ledad trådbuss och mindre bullrig framfart. För att det verkligen ska bli bra krävs nog signalprioritering, fast allt detta är ju en ganska bra närmande i etapper till spårväg.

Om någon vill detaljdiskutera trådbuss och rapporten så kanske vi ska skapa en tråd för det. Men jag tycker det nog kan vara en komponent i kollektivtrafiken för området i fråga som är värd att tänka på.
Senast ändrad 11 juni 2014 13:36
Erik Saler
162 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Juni 2011
Gjorde en snabb skiss ändå.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Kopplar samman Åbyvägen mer med Johanneshovsvägen.
Lägger till ett kvartersdjup mellan parken och Östbergavägen. Tar bort andra kvarter i parken för att skapa en enda stor sammanhållen yta.
Kvarteret som jag la till vid korsningen Sockenvägen och 225:an är för sopstationen. Vet inte om samma yta var menat att ha samma funktion i Niklas skiss eller inte.

En av tankarna bakom var att man lättare skulle kunna få in ytterligare en tvärbane-spårväg eller stombusslinje förbi här då. Från Telefonplan till Kärrtorp via Solberga, Åbyvägen, Årstafältet, Sockenplan, och Skogskyrkogården
Senast ändrad 11 juni 2014 14:18
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Snyggt! Gillar speciellt kopplingen med Åbyvägen. Frågan är hur pass mycket detta avviker från Årstafältsplanerna.

Gissningsvis är det lättare att få igenom då Årstafältet blir mer sammanhängande men man missar själva Götalandsstråket aka Göta landssväg. Men det kanske inte gör så mycket om man gör ett tydligt gångstråk genom parken.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Erik Saler
162 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Juni 2011
Vad tror du om en något bräddad gata för Åmänningevägen som leder till en bro över till Sös/Ringvägen så att 3:an kan förlängas och ha sin ändhållplats vid slutet av Åmänningevägen?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Årstaskogen blir med hög sannorlikhet naturreservat inom kort. Detta gör nog eventuella broar till väldigt teoretiska konstruktioner. Det är synd.

Tunnelbana skulle vara motiverat med den här exploateringen, men det drar iväg från trådens ämne, och känns väl heller inte som det är så troligt att det blir av.

När jag ändå är glädjedödare, på lantmäteriets karta är hela gamla göta landsväg fornminnesmärkt, den delen på årstafältet alltså. Årstafältets planer är ju anpassade för att inte röra den.
Erik Saler
162 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Juni 2011
Den kommer antagligen bli, men är inte än, broar är ju den typ av korsning igenom ett naturreservat som har minst påverkan, går antagligen att om man har den politiska viljan att få igenom att det finns ett utrymme för just en bro mellan dessa platser för att hjälpa stadsdelarna bli mer sammankopplade.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
En kollektivtrafikbro som kan graderas upp till spårvagn, samt med GC tror jag på mellan Åmänningevägen och Sachsgatan (tydliggör Sachsgatans koppling till Hallandsgatan). Tillåter man bilar är det däremot svårare att få igenom och kanske inte nödvändigtvis önskvärt. Eftersom innerstaden utvidgas kan 3:an fortsätta en bit. Varför inte in på Åbyvägen och därefter vidare till Västberga, Kransen och Aspudden...
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Sida 1 av 2
12>

 > Infrastruktur
Götalandsstråket - Stadens revansch

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.