I Trelleborg pågår just nu en debatt hur infarten till stadens hamn ska ordnas. För närvarande pågår en utbyggnad av hamnen. Arbetet med hamnutbyggnaden samt planer för kommande vägar kan man ta del av på hamnens hemsida:
http://www.trelleborgshamn.se/
Om övriga läsare kan tycka att ämnet verkar väldigt lokalt, tänk då på att en stor del av de internationella lastbilstransporterna i Sverige har sin start/slutpunkt i landet just i Trelleborgs färjeläge och hamn. Vi talar om långt över tusen lastbilar per dag varav de flesta ska norrut mot Göteborg/Jönköping/Mälardalen och till Trelleborg därifrån. Därför valde jag att lägga detta ämnet i det här forumet, för läser man förstudien för nya E6 så ska lastbilstrafiken enligt kommunens ÖP dras i en "ringväg" som kommer att innebära sex kilometers omväg jämfört med dagens sträcka. Detta på åkermark vi har all anledning att behöva både nu och framgent. Vad denna ökade vägsträcka får för konsekvens för vår strävan att minska trafikarbetet och energiåtgången är lätt att räkna ut.
Därtill kommer att innanför "Ringleden" ska utglesade områden byggas, vilket kommunen redan tagit höjd för i sin ÖP. Och som även Förbifart Stockholm ska bidra med när projektet en gång står färdigbyggt. En utglesad, död stad där stora ytor evigt döms ut till impediment.
Som väl är finns det emellertid motkrafter:
En ny kampanj, Nystart Trelleborg,
http://nystarttrelleborg.nu/
Istället för att leda hamntrafiken på en vägförlängning används ett industriområde nära nuvarande E6. Dit kan även färjeklarering och incheckning flyttas. Vägen till färjorna blir då en ren transportväg, skild fån övriga gatunätet och man kan öppna upp stora delar av nuvarande hamn och E6 för bostadsbebyggelse.
(Sedan elfte september har nya säkerhetsbestämmelser gjort att hamnarnas färjelägen blivit till en inhägnad zon, så man får tyvärr inte lov att gå ut på kajerna som förr. Som det är idag är hamnen en "stad-i-staden", obehöriga äga ej tillträde. Kan vara värt att tänka på för den som får positiva associationer till ordet "hamnstad" med hur det faktiskt ser ut i hamnarna idag).
Här finns ganska viktiga beröringspunkter med Förbifart Stockholm, för precis som i det senare fallet har man från kommunens (och i det här fallet även hamnens) sida inte beaktat alla lösningar eller för den delen tagit höjd för framtiden (snart byggs Fehmarntunneln som är tänkt att användas av godstrafik mellan Sverige och kontinenten, många av RoRo-färjorna som rederierna håller med är runt trettio år gamla och inte alls säkert att de kommer att ersättas: Passagerarrederierna överlag har haft flera förlustår som
Stena Lines och
Viking Lines. Trots dessa faktorer verkar kommunen tro på att det är givet att trafikutvecklingen kommer att vara som hittils).
Det som begränsar i Trelleborgs fall till skillnad från Stockholm är att en "ringled" beräknas kosta flera hundra miljoner, vilket staten genom Trafikverket är tveksam till att skjuta in. Även Länsstyrelsen i Skåne har sågat planerna just för vägförlängningens och kostnadens skull. Så ännu finns det tid att begränsa kommunens planer.(För summering av vad olika remissinstanser tycker om kommunens nya ÖP, se
sammanställningen här)
För den som vill följa en av de engagerade kan kolla in Richard Lehmanns hemsida som ofta uppdaterar om projektet, han är även en av de drivande bakom Nystart Trelleborg.
Ditt Parlament, en blogg om hamn-och stadsutvecklingen
Det här bör vara exempel att lyfta fram på den här sidan, för här tror jag det finns mycket vi kan låta oss inspireras av. Helt enkelt för att detta är ett stadsbyggnadsprojekt i typisk YIMBY-anda.