Krister Malmqvist skrev:
Verkar vara svårt för privatpersoner i England att få igenom relativt små förändringar på sina hus/tomter medan bolag som önskar göra stora projekt släpps igenom trots protester. Samma situation råder i Sverige. Jag tror att myndigheterna känner sig mer osäkra när Skanska eller Peab kommer med en färdig plan än när Herr Olsson önskar bygga till lite på sin fastighet.
Hmmm som jag minns de avsnitt jag såg så fick privatpersonerna som ville ändra på saker oftast igenom sina ansökningar, medans det var stora byggen som stoppades (större förändring = större protester).
SPOILERS
Vad jag mins t.ex. var det en familj som ville ändra på ett hus plan som var skyddat (k-märkt typ) som inte fick ändra.
Dom som ville ha solpaneler fick det.
Snubben som ville ha en carport för sina stora bilar/traktorer fick det.
Dom som ville bygga ut sitt hus fick det, även om grannen var orolig att hennes solljus skulle bli lidande.
Paret som ville bygga ett litet område fick igenom det.
Han som ville bygga upp en pub fick igenom det... och så vidare.
Paret som ville bygga ett modernt hus efter dom rivit ett gammalt hus på samma plats fick det.
Kommer inte ihåg hur det gick för henne som ville ändra på sitt k-märkta hus garageinfart. tror hon fick avslag.
Och jag minns inte om det var för den här serien någon ville bygga på nån "parkmark" (privatägd parkmark iirc) med nått supermodern hus och han fick avslag.