Med inspiration av
förslagen för bebyggelse vid Klippan intill Oscarsleden.
Ett större grepp kring detta område med idéer om vad man kan göra av leden och den trassliga strukturen runt kring Klippan och Jaegerdorffsplatsen.
En utmaning...
Det är inte helt enkelt göra yimbystad av ett sånt stråk.
Men tänk om vi kan använda stråket som leden utgör till något nytt (och samtidigt ha kvar ledens trafikfunktion)?
Jag tänker på en sorts
High Line (som väl den NewYorkska högbanan som omvandlats till promenadstråk heter)
Åsberg har tidigare haft förslag på en sorts HL på samma led, fast uppe vid
Masthuggskajen.
Det här handlar främst om området som visas i figuren nedan.
* "En våning" ovanpå leden anläggs helt enkelt en avlång park och gång/cykelstråk. Den skulle kunna gå bortifrån Rödastensmotet och en dryg kilometer upp till Kusttorgsmotet. Den södra/västra änden kan ha anslutning av cykel/gångvägar från Älvsborgsbron. I andra änden kan vår "High Line" lätt anslutas till den över leden korsande Taubegatan - där leden redan ligger nedsänkt.
* Mellan leden och KarlJohansgatan byggs nya hus som med ett "gatunät" som ansluter till det i landshövdingekvarteren på andra sidan KJ-gatan.
* På/avfarter till leden är ett visst dilemma, men har egentligen ingen påverkan alls på en High Line. Iallafall, anledningen till att de är så utrymmeskrävande är antagligen att tunga lastbilar ska kunna köra till och från Stenaterminalen. Här har jag funderat på en rondell (blått i figuren) i höjd med Jaegerdorffsplatsen, dvs precis där leden idag går upphöjt. Från rondellen görs avfart mot älvsidan av leden, avfarten kan gå i högt läge och sedan svänga ner mot Stenaterminalen.
Av-Påfarterna på stadssidan av leden, som idag skapar en utbredd trafikapparat i markplan på Jaegerdorffsplatsen, föreslås helt enkelt tas bort. Det ger även mer ytrymme till husen jag ritat in där. Avfarten ersätts med nämnda avfart från rondellen, medan påfarten kan ersättas av nuvarande påfart uppe vid Kusttorget.
På-Avfarterna på älvsidan kan däremot vara kvar där de går idag.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Senast ändrad 17 februari 2013 02:59