Hej! Är ny här på yimby men följer med spänning bloggen från Malmö där jag bor. Har tidigare bott i Göteborg och alltid undrat varför stan plötsligt tar slut på andra sidan Göta Älvs-bron, är därför kul att se att det finns andra - till och med beslutsfattare - som funderar på detta.
Tänkte återknyta till frågan om fartygstrafiken i älven eftersom det var längesen sist jag hörde någon diskutera detta. Är det för att man har kommit fram till att det inte var ett så stort problem som man trodde? Hursomhelst så har jag gått och grubblat på en lösning, som mycket väl kan vara väldigt naiv.
Idéen bygger på anläggandet av en "no sprawl zone" på Hisingen där det idag bara ligger ödetomter, industrier och volymhandel, dvs Frihamnen-Backaplan-Ringön. Att det saknas ett helhetsperspektiv på planläggningen av dessa områden har man ju sett inte minst med porslinsfabriken

, så varför inte sluta behandla dessa områden var och en för sig och rita en ordentlig stadsplan för hela skiten? Och det är här fartygstrafiken kommer in. Vore det möjligt/önskvärt att helt enkelt gräva en ny kanal på Hisingen, för att omgärda denna nya stadsdel och låta fartygstrafiken passera runt den, snarare än att slussas genom klaffbroar? Den rimligaste sträckningen skulle väl vara Lundbyhamnen, längs med Lundbyleden, och sedan ut i älven igen vid Tingstad/Marieholm, med separata GC- och spårvägstunnlar vid nuvarande Hjalmar Brantingsmotet och eventuellt någonting för bilisterna också.
Ny central ö i Göteborg.
En annan, något vansinnigare, men ganska rolig tanke skulle vara att skapa en fartygstunnel i Ramberget, för att på så vis också innesluta Brämaregården och Backaplan i denna zon. Någonting i den här stilen, kanske?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Fartygstunnel i Kroatien
Kanalen skulle då gå in vid Lindholmspiren och fortsätta över det som idag är parkeringsplatser och gamla industrihus. Sedan in i mörkret och runt den nya staden i en elegant krok. Det vore en tjusig maritim entré till Göteborg, tycker jag! (Dock lär man väl vara tvungen att riva stora delar av bebyggelsen i Kvillebäcken - inget stort plus i kanten direkt.)
Som sagt, det här är säkert helt vanskligt, men jag var tvungen att få ur mig det. Den stora fördelen som jag ser det är att man får ett tydligt avgränsat geografiskt område att hantera när man ritar den nya innerstaden, samt att omdirigeringen av fartygstrafiken möjliggör en oömmare hantering av älven när det gäller framtida anläggning av GC-broar, konstgjorda öar, och allt möjligt kul man kan tänka sig.
Risken är väl att man bara skapar nya barriärer...

Vad säger ni?
Mvh,
/M
Senast ändrad 27 januari 2013 22:47