Utskrift från uppsala.yimby.se
....

No sprawl zone?

Max Bolotin
25 Inlägg
Hej! Är ny här på yimby men följer med spänning bloggen från Malmö där jag bor. Har tidigare bott i Göteborg och alltid undrat varför stan plötsligt tar slut på andra sidan Göta Älvs-bron, är därför kul att se att det finns andra - till och med beslutsfattare - som funderar på detta.

Tänkte återknyta till frågan om fartygstrafiken i älven eftersom det var längesen sist jag hörde någon diskutera detta. Är det för att man har kommit fram till att det inte var ett så stort problem som man trodde? Hursomhelst så har jag gått och grubblat på en lösning, som mycket väl kan vara väldigt naiv.

Idéen bygger på anläggandet av en "no sprawl zone" på Hisingen där det idag bara ligger ödetomter, industrier och volymhandel, dvs Frihamnen-Backaplan-Ringön. Att det saknas ett helhetsperspektiv på planläggningen av dessa områden har man ju sett inte minst med porslinsfabriken , så varför inte sluta behandla dessa områden var och en för sig och rita en ordentlig stadsplan för hela skiten? Och det är här fartygstrafiken kommer in. Vore det möjligt/önskvärt att helt enkelt gräva en ny kanal på Hisingen, för att omgärda denna nya stadsdel och låta fartygstrafiken passera runt den, snarare än att slussas genom klaffbroar? Den rimligaste sträckningen skulle väl vara Lundbyhamnen, längs med Lundbyleden, och sedan ut i älven igen vid Tingstad/Marieholm, med separata GC- och spårvägstunnlar vid nuvarande Hjalmar Brantingsmotet och eventuellt någonting för bilisterna också.

Ny central ö i Göteborg.

En annan, något vansinnigare, men ganska rolig tanke skulle vara att skapa en fartygstunnel i Ramberget, för att på så vis också innesluta Brämaregården och Backaplan i denna zon. Någonting i den här stilen, kanske?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Fartygstunnel i Kroatien

Kanalen skulle då gå in vid Lindholmspiren och fortsätta över det som idag är parkeringsplatser och gamla industrihus. Sedan in i mörkret och runt den nya staden i en elegant krok. Det vore en tjusig maritim entré till Göteborg, tycker jag! (Dock lär man väl vara tvungen att riva stora delar av bebyggelsen i Kvillebäcken - inget stort plus i kanten direkt.)

Som sagt, det här är säkert helt vanskligt, men jag var tvungen att få ur mig det. Den stora fördelen som jag ser det är att man får ett tydligt avgränsat geografiskt område att hantera när man ritar den nya innerstaden, samt att omdirigeringen av fartygstrafiken möjliggör en oömmare hantering av älven när det gäller framtida anläggning av GC-broar, konstgjorda öar, och allt möjligt kul man kan tänka sig.

Risken är väl att man bara skapar nya barriärer... Vad säger ni?

Mvh,
/M
Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Max Bolotin
25 Inlägg
Insåg precis att det faktiskt var såhär det såg ut en gång i tiden, därav namnet "Ringön".

Kanalen grävdes igen på 30- och 50-talen. Har ingen aning om hur bred var, om den var anpassad för större fartyg etc. Men den hade uppenbarligen klaffbroar, och jag måste säga att om det är någonstans man ska bygga lågbroar med klaffar i Centrala Älvstaden idag så är det här och inte mellan Frihamnen och Nordstan.
Max Bolotin
25 Inlägg
Ytterligare en bild, här med konstgjord ö mellan Frihamnen och Nordstan. Visst skulle det blir en läckert symmetrisk och karaktäristisk stadskärna?

Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Tanken att använda stadsplaner för områden som till exempel Frihamnen har diskuterats flitigt här på Yimby. Tanken är precis som du skriver att man ska få en bättre sammanhållning om man lyfter blicken och binder ihop olika områden mer. Samt att exploatörer ska kunna ha bättre framförhållning och veta vad man har att rätta sig efter.

Angående konstjord ö mitt i älven så kommer det nästan garanterat inte gå att genomföra på grund av Vänernsjöfarten, om inte annat. Dessutom byggs ju ny bro där snart. Men visst, det hade varit häftigt, om man ska leka med tanken.
Max Bolotin
25 Inlägg
Hannes Johansson skrev:

Angående konstjord ö mitt i älven så kommer det nästan garanterat inte gå att genomföra på grund av Vänernsjöfarten, om inte annat. Dessutom byggs ju ny bro där snart. Men visst, det hade varit häftigt, om man ska leka med tanken.

Och Vänernsjöfarten skulle alltså inte kunna ledas genom Ringkanalen, om jag förstår dig rätt?
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Om du kan lyfta upp Hjalmar Brantingsgatan lika högt som Göta Älvbron och göra den nya (nygamla) kanalen tillräckligt djup och bred, så antar jag att det vore tekniskt möjligt. Men det skulle bli väldigt dyrt och innebära stora ingrepp, och jag tror precis som du skriver att det snarare skapar nya barriärer som inte väger upp de eventuella fördelar det skulle innebära.
Max Bolotin
25 Inlägg
Hannes Johansson skrev:

Om du kan lyfta upp Hjalmar Brantingsgatan lika högt som Göta Älvbron...

Skulle det inte gå lika bra med låga eller mellanhöga broar, med klaffar? Är som sagt inte särskilt bekant med vilka specifika krav sjöfarten ställer på genomfartsleden, men som jag förstått det så har det varit på tal med låga klaffbroar som tänkbar ersättning för Göta Älvbron, och då borde det väl fungera även här?

I flera av förslagen jag har läst om Frihamnen har också lågbroar haft en framträdande roll. Om det är meningen att alla dessa ska vara klaffbroar eller inte vet jag inte, men det optimala vore ju om de inte behövde vara det, särskilt om älven ska kunna bli göteborgarnas nya vardagsrum, som det så fint heter. Jag förstår att det skulle vara dyrt och omständigt att anlägga en ny kanal, och som du säger så är det väl mest en trevlig tanke att leka med. Tänker bara hur man ska göra för att ge Centrala Älvstaden bästa möjliga förutsättningar att växa ihop med innerstan... men får fundera vidare.

EDIT: Tankefel från min sida. Lågbroarna inom själva Frihamnsområdet skulle naturligtvis inte utgöra något hinder för Vänernsjöfarten. Den mellanbro man nu vill uppföra i förlängningen av Stadstjänaregatan måste väl dock vara en klaffbro för att fungera med sjöfarten? Och då borde man väl kunna använda samma teknik i Ringkanalen? Men som sagt, det är en ickefråga om inte annat eftersom beslut redan fattats om ny bro, vilket jag inte visste. Hoppas bara att den trots sin längd och höjd kan fungera som förbindelse mellan de två innerstadsstråken.
Senast ändrad 10 mars 2011 14:08

No sprawl zone?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.