Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Allmänt

Dansa i neon

Mats .
36 Inlägg
, Gick med: April 2009
Jag är något av en sucker för ljus/neonskyltar.

Piccadily Circus:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Times Square:

Såg en artikel i ämnet på Yimby Sthlm för ett tag sen:
http://www.yimby.se/2009/12/centerpartiet-lys-upp..

Skulle vilja se mer ljus och neon i Göteborg, det skulle ge en påtagligare känsla av liv och rörelse även sena timmar på dygnet. Vilka platser skulle passa för detta? Kungsportsplatsen säger jag spontant. Var inte så länge sen det slängdes upp en ljustavla med blinkande reklam på ett hus där, bara att bygga vidare på det. Denna redan naturliga träffpunkt borde naturligtvis vara en plats där företag är intresserade av att synas med flashiga ljusskyltar Även Brunnsparken känns som en sådan plats. Fler förslag?
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Att bygga vidare med mer neon och skärmar på Kungsportsplatsen låter som en bra idé!

Kanske man kan klä in Scandinavium med skyltar, blir ju bra annonsyta för egna evenemang om inte annat. Det ser ju ändå så trist ut nu när Scandinavium inte fick vara orange längre

Bidrar med en egen neonfavorit, Doutonbori i Osaka:

Ett problem för oss i Göteborg kan väl vara att vi inte riktigt har tillräckligt höga hus för något i klass med Glico-mannen...
Mats .
36 Inlägg
Riktigt schysst bild, Tobias

Just Glico-mannen blir nog svårt ja, men annars är ju inte höga hus en förutsättning för neonskyltar, vilket Piccadilly-exemplet visar. Reklam på låga hus kommer närmare människorna - mer attraktivt för företag!
Senast ändrad 15 augusti 2010 14:22
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Inte bra förslag. Reklamen måste dämpas. Finns redan för mycket som kletar ner husfasaderna. Hoppas det blir en kraftig reklamskatt på neonskyltar med reklam.
Mats .
36 Inlägg
Krister Malmqvist skrev:

Inte bra förslag. Reklamen måste dämpas. Finns redan för mycket som kletar ner husfasaderna. Hoppas det blir en kraftig reklamskatt på neonskyltar med reklam.

Tycker snarare att alltför många fasader är sterila och tråkiga.
Sven R
529 Inlägg
Brunnsparken och Kungsportsplaten är gamla stadsrum med låga och vackra hus. Jag skulle hellre se att reklamen fick ta plats i nyare stadsrum med högre hus, där husen ändå inte är några skönhetsupplevelser. Platser som tack vare denna ljusreklam kan etableras som platser i folks medvetande. Skånegatan nämndes. Korsvägen kan utvecklas. Kanske någon plats utmed älvstranden är tänkbar. Eller varför inte Åkareplatsen?
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Husen vid Nordstan är väl i regel inga skönheter precis, det undrar jag om man kan hitta någon alls som tycker. Borde ju dessutom vara ett lämpligt ställe för den typen av annonsering. Ja, mer än det redan är idag, då.
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Ljuslådor (alltså lådor med plastfront belyst bakifrån med lysrör) borde förbjudas inom tätbebyggt område. Vedervärdigt fult! Utan undantag! Alla verksamheter, oxå utan undantag, borde åläggas att montera en neonskylt för att presentera sin verksamhet...typ.
478 Inlägg
Så länge man inte har ljus-reklamskyltarna för nära eller riktade mot bostäder. På nya Gamla Ullevi fanns det vid huvudentrén en stor ljusstark reklamskärm. Jag minns ett par gånger när jag cyklade förbi där i vintermörkret då området helt plötsligt blev upplyst av ett rött starkt sken. "Vad sjuttsingen var det?" tänkte jag först innan jag insåg att det var reklamskärmen på Gamla Ullevi. Jag förstår att de boende i närheten klagade och fick skärmen flyttad till Ullevi. Men som redan nämnts tidigare i tråden så finns det säkert lämpliga placeringar för sådana skyltar.
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Tanken slog mig att slänga upp lite neonskyltar på kortsidorna av kvarteret Kostern. Kanske något för yttrandet om Norra Masthugget ;)
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Tobias Axelsson skrev:

Tanken slog mig att slänga upp lite neonskyltar på kortsidorna av kvarteret Kostern. Kanske något för yttrandet om Norra Masthugget ;)

På tal om kv Kostern; Jag läste en detaljplan för ett område i centrala Borås där just kv Kostern användes som exempel på bra stadsbebyggelse.
Senast ändrad 16 augusti 2010 21:11
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Tobias Axelsson skrev:

Perfekt

Kosterns gavlar e som gjord för neon, äntligen kan man ha schabraken till nått vettigt, jag menar de duger ju knappt att bo i, än mindre att ha i en stad...

Neon e fint...vilken kan va den finaste neonskylten tro?

Vid Sandöbrons (den ga bron över Ångermanälven) södra landfäste ligger Wästerlunds konditori. Deras skylt, från 46 tror jag, måste hamna på tio i topp.

Om man skall säga nått positivt om funkistiden så e det väl ändå neonskyltarna...
466 Inlägg
Jag tittade lite i "Bilden av Göteborg", och det finns en del bilder från cirka 1940-1960 med fantastiska skyltar och upplysta gator. Den svängda gatan i Arkaden ser riktigt läcker ut en kväll på 60-talet.

Vi har mycket sentida vulgärbrutalistisk fularkitektur i Göteborg. Att sätta upp lite mer ljus på olika sätt (skyltar, fasadbelysning etc.) vore att göra staden en stor tjänst. Det är det minsta man kan göra med tanke på alla de vackra hus som revs för att lämna plats för dessa abominabla ddr-komplex. Om ändå blott för att lindra smärtan över att tvingas se dem.
Senast ändrad 17 augusti 2010 12:37
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Håller med till fullo Olof...
Körde in i stan vid halv två-tiden på natten härom veckan och slogs av hur mörkt Gbg är så dags. Det nya Skanska-huset är t.ex. helt nedsläckt på kvällen/natten. Göteborg ser tyvärr dött ut efter mörkrets inbrott, även fast man vet att det finns ett pulserande nattliv där i skuggorna...
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Samtidigt är mörker en bristvara i dagens samhälle.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Det kan vara svårt att se stjärnhimlen.

> Allmänt
Dansa i neon

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Jane blir opera
25 Oktober 03:16 av Alfred McCormick
Uthyrningsdel
22 Oktober 13:49 av Lola Ewint
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.