Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Cykling

Cyklister lever längre

Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009

Köpenhamns kommun körde en kampanj i våras. Du er mere sikker på cyklen end i sofaen

Och påståendet är väl grundat i vetenskapen. En dansk studie på 30 000 vuxna visar att de som cyklar till jobbet har 39% lägre dödlighet än andra som liknar dem på andra sätt. Studien publicerades 2002. Eller omvänt: Personer som åker bil till jobbet löper 70 procents större risk att drabbas av hjärtinfarkt, något som är en vanlig dödsorsak. I åldersgrupperna 45-64 och 65-74 ligger hjärt- kärlsjukdomar tvåa på listan av sånt folk dör av, efter tumörer.

Ugeskrift for Læger: Dødelighed associeret med fysisk aktivitet i fritiden, på arbejdet, sport og cykling til arbejde
The men and women who rode a bicycle to work had a 39% lower risk of mortality after multivariate adjustment including leisure time physical activity.

Sydsvenskan: Bilpendlare riskerar hjärtinfarkt

Socialstyrelsen: Dödsorsaker 2004


Senast ändrad 3 juni 2010 18:20
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Hade dom sedan hållit sig till de mest elementära trafikreglerna också så hade dom säkert levt ännu längre!
__________________
Micke
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Nu kommer en litteraturstudie som också visar att cyklister lever längre. Om en bilist i Nederländerna varje dag byter bilen mot cykling för korta resor så lever man längre. Hälsoeffekterna är mycket större än olycksriskerna eller problem med att andas in avgaser.

Do The Health Benefits Of Cycling Outweigh The Risks?
For the individuals who shift from car to bicycle, we estimated that beneficial effects of increased physical activity are substantially larger (3 – 14 months gained) than the potential mortality effect of increased inhaled air pollution doses (0.8 – 40 days lost) and the increase in traffic accidents (5 – 9 days lost).

Environmental Health Perspectives (EHP) is a monthly journal of peer-reviewed research and news published by the U.S. National Institute of Environmental Health Sciences, National Institutes of Health, Department of Health and Human Services.
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Michael Hjorstierna skrev:

Hade dom sedan hållit sig till de mest elementära trafikreglerna också så hade dom säkert levt ännu längre!


Nja, budskapet är att olycksrisken inte är så betydelsefull jämfört med hälsoeffekten.

Jag önskar att man pratade mindre om trafiksäkerhet och mer om trivsel och folkvimmel på gatorna, mer om det Yimby handlar om. De få gånger jag skadat mig i trafiken har det varit mest mitt eget fel, och jag tror det är så för många andra också. Gatornas funktion som genomfartsleder har traditionellt varit överskattad. Nu ser man dem tack och lov även som destinationer.
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Jag har skrivit en artikel tillsammans med Klas Elm, som är vd för branschorganisationen Svensk Cykling. Den har publicerats i två tidningar i Norrland, på Yimby Stockholm och på Ecoprofile:

Yimby: Undvik död, olyckor och elände - Cykla!

 > Infrastruktur
 > Cykling
Cyklister lever längre

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.