Utskrift från uppsala.yimby.se
....

Kvillestan

Sida 1 av 4
Niklas S
203 Inlägg
En del saker sker i området. Fler saker kommer att ske i och med nya Backaplan.

Så, hur kan kvillestan förbättras och vilken roll kommer/bör kvillestan få i förhållande till nya Backaplan?

Spåna kring Kvillestan och dess profilering!
Olle Jansson
155 Inlägg
Tja, några spridda tankar på ditt tema:

+ Undrar om den avslutande etappen av Porslinsfabriken inte skulle kunna göras bättre, även om det kanske inte är fullt så irriterande som den första delen.

+ Vet inte riktigt hur det går med det hela, men tycker att det är trist att den framtida moskén mer ser ut som en busscentralen i en liten svensk stad än något annat.

+ Den rivna tomten vid Café Ättestupan skulle kunna bebyggas med ett trevligt kontorshus anpassat till kvarterets gatumönster.

+ Låta villabebyggelse och andra mindre hus fortsätta bre ut sig från Hjalmar Brantingsgatan mot Övre Hallegatan i den mån det är möjligt.

+ En rakare väg från Myntgatan ner mot Lindholmsallén (vilket tydligen är en möjlighet).

+ Den vanskötta parkmarken vid Hisingsgatans ände borde kunna användas på något bättre sätt.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Olle har bra punkter där. Herkulesgatan borde kunna bli ett tydligt stråk genom Kville, kanske kan man bebygga längs Porslinsfabriken så att det inte blir en helt död sida. Andra sidan har ju liv.

Kan även tänka mig spårväg längs Hisingsgatan/Myntgatan från Vågmästarn/Östra Kvillebäcken ner till Lindholmsallén.

Sen så vill jag ta bort plåten från fasaderna så klart
Mikael Andersson
200 Inlägg
Lindholmsmotet borde byggas om till en planskild korsning så att cyklister till/från Myntgatan/Herkulesgatan mot antingen Vågmästareplatsen eller Hjalmar Brantingsplatsen och andra mer utspridda delar kan cykla genom Lindholmsmotet utan att behöva invänta grön gubbe vid ett övergångsställe (som det är idag).

När Gång- och cykelbron över Göta Älv är en realitet DÅ kommer dagens situation för cyklister vid Lindholmsmotet att aktualiseras att Lindholmsmotet måste byggas om till planskild korsning så att cyklister ej skall behöva invänta grön gubbe utan ha fri passage.
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

Lindholmsmotet borde byggas om till en planskild korsning så att cyklister till/från Myntgatan/Herkulesgatan mot antingen Vågmästareplatsen eller Hjalmar Brantingsplatsen och andra mer utspridda delar kan cykla genom Lindholmsmotet utan att behöva invänta grön gubbe vid ett övergångsställe (som det är idag).

När Gång- och cykelbron över Göta Älv är en realitet DÅ kommer dagens situation för cyklister vid Lindholmsmotet att aktualiseras att Lindholmsmotet måste byggas om till planskild korsning så att cyklister ej skall behöva invänta grön gubbe utan ha fri passage.

Håller med helt hållet

Jag tycker också att en helrenovering av Hisingsgatan och Kvillestan borde vara på plats. Rusta upp fasader samt bygga på 1-2 våningar samtidigt som man renoverar invändigt. Inget plåt, Ingen bråt!
Hisingsgatan är riktigt trevlig men känns inte helt säker på grund av dåligt ljus och fula fasader. Enkla problem som kan finansieras genom att man bygger till någon våning, eller är jag för naiv?
Niklas S
203 Inlägg
Finns massor av bra idéer här bland yimbyisterna. Toppen!

Håller med i det mesta som sagts av er. Tänkte iaf spåna på några tankar jag haft själv.

Angående den rivna tomten vid ättestupan. Bygg högt! Blir en bra inramning till kvillestan med höga hus i alla tre hörnen (Porslinsfabriken, husen vid vågmästareplatsen, tomten ättestupan).

Parkeringen bakom Adas längs med bäcken känns överflödig. Bygg med fördel lägenheter där. Kvillebäckscenter med vårdcentral som ligger brevid bör få sig en rejäl makeover och tillbyggnad på höjden. ADAS bör dock bestå =) Gillar den gamla byggnaden och läget på stället.

Lindholmsmotet nånting behöver göras. Passerar där dagligen och det är inte optimalt. Har tidigare funnits en älvsnabbshållplats vid lundbystrand. Med en bättre överfart vid motet bör det bli ett alternativ för resor in till stan åtminstone sommartid. Strosa genom kville ner till stranden och ta färjan över älven. Som det är idag är älvsnabben från lindholmspiren inget alternativ.

Där Hisingsgatan och Herkulesgatan möts finns ett litet grönområde som sträcker sig till Rörstrandsgatan. Bebygg denna yta och avsett en del av lägenheterna åt studenter som läser nere på lindholmen.

I övrigt så gillar jag den gamla blåa kyrkan vid Herkulesgatan. Den skulle bli ett väldigt vackert inslag med lite ny färg med tanke på hur pass flagnat det är där...

Stavstigen/brantbacken uppe på berget. Där finns mer yta att bebygga. Blanda upp villaområdet med lägenhetshus hela vägen mot keillerspark. Ordna sedan spårtaxi från Vågmästareplatsen till Keillers park som det boende samt parkanvändare kan nyttja. Används den lilla grusfotbollsplanen där uppe?
348 Inlägg
Den blå kyrkan är fin ja, med färgbutik i bottenplan

Spontant när man kikar på flygbilder över kville så vill man ju gräva ner lundbyleden och fortsätta bygga kvarter ner till kajen.

Den lilla grusplanen används av skolan för idrottslektioner och av traktens ungar när de vill spela fotboll. Men det är inte så många ungar kvar, när jag var yngre så använde jag den rätt ofta dock. Jag tror att planen från början var ett militärt bygge då luftvärnet huserade på berget.

Adas borde k-märkas på stört.

På tal om Stavstigen och nybyggen så har ju arkitekt Per Bornstein byggt sig en trälåda i kurvan. Något som jag vet att grannarna inte tycker är jättevackert
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=505..
Senast ändrad 28 juli 2009 14:57
Niklas S
203 Inlägg
@Jesper. Är det inte en skyltbutik/verkstad där också?

När jag flyttade till Kville tyckte jag att det skar sig med den verksamheten i kyrkbyggnaden. Nu tycker jag "varför inte". Ändå lite häftig kontrast på något vis, det känns stad på så vis att man trängs och delar yta.

Vi behåller fotbollsplanen och bygger lägenheter resten av vägen mot parken. Hoppas att det flyttar dit barnfamiljer som ger mer underlag till planen. På sikt har vi kanske ännu en Glenn Strömberg från brämaregården! Och ännu mer på sikt har vi en "the new strömberg court där" som motsvarar Zlatans fotbollsplan i Rosengård!
Olle Jansson
155 Inlägg
Håller med om att den stora parkeringen vid Adas på sikt bör kunna bebyggas. När byggandet vid Backaplan har tagit fart och allt mer människor börjar röra sig nära Hjalmar Brantingsplatsen kommer läget mellan gamla fabriksbyggnader och bäcken att bli eftertraktat. Vore bra om huset vid hörnet på andra sidan, så fint fotograferat av Jesper för en tid sedan fick en ordentlig renovering. Det tycks dock pågå någon form av arbete med den övergivna järnhandeln i bottenplan för tillfället.

Sedan vet jag inte vem den där Strömberg som du snackar om är, Herbert Lundgren däremot!
Niklas S
203 Inlägg
@Olle. Då vet jag vem jag ska tråka efter omgång 18 den 9 augusti

Åter till topic. Diskussionerna hittills har varit väldigt hands on. Vad tror ni om profilering? Majorna är en ekostadsdel. Nya backaplan blir (förhoppningsvis) lite downtown känsla. Vad blir kville...en genomfart på väg till norra älvstranden och manhattan på hisingen? Ölhaksmecka? Fikamecka?

Alltså, vad är det som ska göra att människor, fler än de som bor där, känner att Kvillestaden är värt ett besök i samband med besök av nya Backaplan? Eller för den delen vid passage stannar till?

En än mer ökad stadsmässighet kommer säkert automatiskt i och med nya Backaplan men ser vi någon nish som självt kan locka folk till stadsdelen (kvillestaden generar folk till backaplan, snarare än tvärtom).

Blev lite rörigt kanske.
200 Inlägg
@Niklas S, Kville kommer att bli ett göteboskt Mecka med den nya moskén och muslimskt kulturcentrum som byggs ihop med den nya moskén på tomten där det tidigare var en bensinmack i korsningen vid Myntgatan/Herkulesgatan.

Vi får hoppas att Stadsbyggnadskontoret/Trafikkontoret designar ett nytt Lindholmsmot som förutom är planskilt mellan cyklister och bilister också gör bilisternas framfart utmed Lundbyleden tystare än idag vid detta Mot.

Angående tanken att gräva ned Lundbyleden mellan Lindholmsmotet och Hjalmar Brantingsmotet så är det knappast troligt med å tanke på att det kostar för mycket att göra där mitt i dyn (blåleran).
Synd, att Lundbytunneln var för kort redan när den konstruerades fast i avsaknad av berg så fick den bli sådan som den blev.
Niklas S
203 Inlägg
@Mikael. Ett göteboskt mecka. Lät inte så positivt.

Enda farhågan jag haft är att det kommer vara böneutrop som stör mig. Tycker söndagsringningarna från Brämaregårdens kyrka är på gränsen till vad jag klarar med på Söndag om Lördagen innefattat galej. Men det kan väl ändå inte vara tillåtet att göra böneutrop över hela kvillestan?

Vad tror ni andra om Moskéns inverkan på omgivningen? Positiva som negativa? Hur förstärka positiv- och minska negativ inverkan?
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ niklas s: Jag tycker det låter trevligt, fler människor som strömmar dit från olika håll i Göteborg betyder ökad kommersiell intensitet, folkliv etc. Sedan är jag ju ateist så på ett principiellt plan vore det förstås bättre om det var något annat än religion (oavsett inriktning) som lockade, men i övrigt är det ju bara trevligt. Böneutrop brukar inte man inte använda (för att inte reta upp folk) såvitt jag vet, så det blir nog inte aktuellt.
Johannes Åsberg skrev:

@ niklas s: Jag tycker det låter trevligt, fler människor som strömmar dit från olika håll i Göteborg betyder ökad kommersiell intensitet, folkliv etc. Sedan är jag ju ateist så på ett principiellt plan vore det förstås bättre om det var något annat än religion (oavsett inriktning) som lockade, men i övrigt är det ju bara trevligt. Böneutrop brukar inte man inte använda (för att inte reta upp folk) såvitt jag vet, så det blir nog inte aktuellt.

Jag är i grunden positiv till bygget. Är dock inte så insatt i islam och moskébyggen i Sverige (kanske någon som har tillgång till material som redogör för konsekvenser av svenska moskébyggen?). Blev mest orolig över formuleringen göteboskt mecka. Fler människor som strömmar dit är positivt, däremot torde den strömningen inte bli särskilt blandad.

Med risk för att vad som följer kan låta lite "nimbyistiskt". Borde inte moskén byggas på annan plats med hänvisning till att det redan finns två kyrkor i det realtivt lilla kvillestaden (varav en huserar mer än en församling). Om religiös verksamhet centreras till ett ställe så blir ju folkströmningarna inte särskilt blandade. Fotboll-, hockey-, och nöjes besökare åker till Heden. Religiösa människor till Kville. Istället för att det blandas upp enligt fotbollshuliganer och muslimer till området vid Ullevi samt Kristna och Häcken fans till Kville....
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ niklas: Fast nu har ju varje stadsdel minst en (vanligen tom) kyrka. Det bästa vore kanske att omvandla några av dem till moskéer istället, som Mark Isitt föreslog i sitt tolvpunktsprogram

ps. Menar du att Häcken-fans skulle vara ekvivalenta med huliganer? Eller att det bara är Häcken-fans som inte är huliganer? ds.

Senast ändrad 29 juli 2009 12:14
Niklas S
203 Inlägg
@Johannes. Egentligen inget av det. Finns så klart icke-huligana element bland supportrarna till alla klubbar. Däremot är min uppfattning efter ett år i staden att det inte finns häcken huliganer. Dom utmärker sig i alla fall inte i samma utsträckning (kanske har att göra med att klubben knappt har några supportrar alls). I mitt tycke är Häckens matcher ett familjevänligt alternativ i staden.

Att omvandla kyrkor till moskér känns intuitivt främmande då det vore att våldföra sig på vårt religiösa kulturarv (notera att detta är/var min intuitiva åsikt och läs sedan klart). Men om svenska kyrkan är villig att sälja ut sina fastigheter som inte används i verksamheten så ska dom självklart få göra så. Om pengarna för försäljning kan gå till att rusta en mer använd kyrka eller bygga en ny på en plats där det finns underskott så är ju det toppen. Det viktigast är ju ändå att ytan inte står tom och att lokaler används.
93 Inlägg
Håller med tidigare inlägg om att plåtfasaderna är löjligt pinsamma.
Gillar trots allt den röda putsfasaden som de nyligen satt upp på hörnhuset i korsningen jägaregatan/herculesgatan. Mer åt det hållet, eller för den delen trä!
Som kvällsarbetare och boende i området kan jag helt instämma att gatuljusen, framförallt längs myntgatan/hisingsgatan känns väldigt undermålig... igår kväll kändes det nästan som en skräckfilm med blinkande gatlampor och hundar som skällde ikapp

Sen har vi ju de två områden som inte alls känns passande i området:
Gamla dvd-norden/time vid vågmästareplatsen och posten/elföretaget vid madäng/herculesgatans korsning. Den första borde dels kännas mer öppen och mindre som en lagerbyggnad samt vara betydligt högre(och kanske varierande i höjd) så att den skapar någon sorts samklang till de höga tegelhusen vid vågmästareplatsen. Den andra (postbyggnaden) känns helt stängd mot omvärlden och borde väl kunna innehålla både annan verksamhet och se betydligt mer inbjudande ut!

Något man borde kunna ha på fler ställen i området är den utmärkta "miniparken" där hisingsgatan svänger av och huvudleden blir myntgatan.
Sen funderar jag även kring tegelbyggnaderna vid vågmästareplatsen som är perfekta husiparkbyggnader med parkeringar emellan. Fördelen är väl butiker i bottenplanet, men borde det inte gå att förtäta och bygga ihop dessa hus längs med vågmästaregatan för att skapa iaf någon sorts "samklang" mot hjalmar brantingsgatan och dess förvånansvärt bra utbud av lokaler och verksamheter?

Kvilletorget är ännu ett område som känns sjukt passé... mäklarna har bilder på "renoveringen" och "nya kvilletorget 1979" i skyltfönstrena....
Gör det mer levande, kanske med någon sorts låg lokal i mitten? skapa lite mer liv och rörelse kring torget! idag vill jag ju helst skynda förbi...
Om man t.om. huserar "hotell" i bottenplan vid torget så är det ju tydligt att det inte är en attraktiv plats att bedriva verksamhet på?

har visst massa åsikter om området men är inte klar än

Den gamla skolan vid herculesgatan borde om inte bli skola igen husera någon form av öppen verksamhet. Den gamla skolgården agerar ju mer soptipp för övergivna willys-vagnar m.m. än fungerar som en del av området.

Håller givetvis med om att en upprustning kring hjalmarbranting och "ada" behövs och att parkeringarna borde bebyggas, men vill även tillägga att de borde byggas på höjden och då bostäder, läget kommer ju bli superattraktivt!

Sist men inte minst, Det finns en hel del "uppbrutna" kvarter, t.ex. vid "lilla" hisingsgatan och jägaregatan, bygg igen dem för sjutton, en sluten innergård är attraktivare än lite park emellan husen!
Senast ändrad 29 juli 2009 12:35
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Niklas S skrev:

@Johannes. Egentligen inget av det. Finns så klart icke-huligana element bland supportrarna till alla klubbar. Däremot är min uppfattning efter ett år i staden att det inte finns häcken huliganer. Dom utmärker sig i alla fall inte i samma utsträckning (kanske har att göra med att klubben knappt har några supportrar alls). I mitt tycke är Häckens matcher ett familjevänligt alternativ i staden.

Att omvandla kyrkor till moskér känns intuitivt främmande då det vore att våldföra sig på vårt religiösa kulturarv (notera att detta är/var min intuitiva åsikt och läs sedan klart). Men om svenska kyrkan är villig att sälja ut sina fastigheter som inte används i verksamheten så ska dom självklart få göra så. Om pengarna för försäljning kan gå till att rusta en mer använd kyrka eller bygga en ny på en plats där det finns underskott så är ju det toppen. Det viktigast är ju ändå att ytan inte står tom och att lokaler används.

Grejen med kyrkorna i området är att den längs myntgatan/hisingsgatan är svenskakyrkan samt en katolsk församling medans den längs herculesgatan är en metodistförsamling... inte riktigt samma kyrka och inte riktigt samma kassa;-)
Senast ändrad 29 juli 2009 12:38
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ patrik: Jamen då var det ju lite variation iaf. Men det vore ju kul med fler polyteister. Och Humanisterna kanske skulle kunna skaffa en lokal där också...
Johannes: haha jo, men det får väl dröja 20 år tills det läget känns attraktivare än chalmers;-)
Sida 1 av 4

Kvillestan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.