Utskrift från uppsala.yimby.se
....

Området Lindholmen - vad är planen?

Sida 1 av 2
12>
Martin C
114 Inlägg
Hej, första posten kommer här (yay)

Undrar om det finns någon plan för Lindholmen idag? Tittar man på kartan finns enorma ytor att bygga riktig stad på. Att fortsätta riva de gamla byggnaderna norr om allen skulle frigöra än mer ytor. Idag finns där ett fåtal företag (som Storel, Posten osv) som tar upp jätteytor utan att egentligen behöva det. Förflytta dem till industriområden och bebygg med kvartersstad. Lindholmen har stor potential. Se min fina bild under, riv rött och bebygg inom blått anser jag.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Man kan sedan knyta an denna stadsdel med nya Backa-stadsdelen och ett förbättrat Sannegården.
Riktigt höga hus skulle göra sig utmärkt ganska nära vattnet och en ny promenadgata skulle kunna ligga paralellt med allen, förslagsvis på gatan bakom de nya studentbostäderna.
Vad tycker ni?
Senast ändrad 29 december 2008 05:36
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ martin: Hej och välkommen Martin! Jag tycker ditt förslag ser mycket bra ut. Jag förmodar att det är något planerat för området men har inte riktigt koll på det. Olle, det är ju ditt hood, vad vet du om utvecklingsplanerna?
155 Inlägg
Aj, aj - nu skall man alltså vara expert igen.

Jo, det finns en hel del planer för Lindholmen. För att ge det hela en rapsodisk tillbakablick så var tanken vid anläggandet av nya Lindholmen att det skulle bli en pulserande plats där unga ingenjörer ("work hard, play hard")skulle skapa underlag för service genom restaurang och pub-besök i området samtidigt som de arbetade dygnet. Så blev det inte, i den usträckning som de drog vidare till krogar efter arbetet så var det nog mot centrum de drog (eller kanske snarare till någon sovstad). Buss- och biltrafiken till området är mycket intensiv någon timme på för- respektive eftermiddag med i övrigt är det en smula dött med p-platsstäpp nära allén, ditt inringade område.

Politikerna säger sig ha lärt sig av sina misstag och det finns en hel del planer för området. Den övergripande planeringen innehåller en del variation och inte minst skyfflas p-platssteppen i stora delar bort. Planerade byggen inbegriper kontorshuset Kuggen, ett hotell, ett bostadskvarter nära bassängen, utbyggnaden Lindholmspiren 3, ett parkeringshus med mera. Det finns en övergripande sida om detta någonstans i den ogenomträngliga djungel som är Göteborgs hemsida, men jag kan inte hitta det för tillfället.

Det ovannämnda är vid eller nära bassängen och på parkeringen söder om Allén. Norr därom har det nyligen uppförts ett hus för studenter och ytterligare ett kvarter (sammanbyggda lamellhus och två punkthus, för att få öppning mot söder, trots att studenthuset jämte med sin U-form fått ställa upp höga glas för ingången för att skydda de boende från trafikbuller eller vad det nu är...)
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/d..

Överhuvudtaget finns det mycket att sätta tänderna i och jag har faktiskt inte haft tid att göra annat än att skumma igenom det.

Att binda ihop nya Lindholmen upp mot befintlig bebyggelse i mitt hood - Brämaregården (Backa är låååångt bort) - är dock problematiskt med såväl den förbannade järnvägen och Lundbyleden samt en gräsmatta där idioter har som vana att slänga slaktavfall av gris med jämna mellanrum. Erik och Johannes kommer måhända ihåg det eviga rödljuset över Lundbyleden.

Sedan är jag inte så värst insatt i den befintliga bebyggelsen i norra delen av ditt område - där du vill riva. Jag är dock skeptisk till en fullständig förintelse av äldre bebyggelse. I alla fall delar av dessa kan säkert användas lång tid framöver. det är ingen idé att lägga på rivningskontraktets döda hand på dessa ytor innan Lindholmen växt ikapp och dessutom kan det finnas behov av en del lager och billigare lokaler även i framtiden.
Matthias H.
666 Inlägg
Här kommer en förfallromantiker igen, några av de kvarter Martin vill riva vill jag bevara...
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag tycker inte man ska riva innan man vet vad man ska göra, dessutom är det ju fint om man kan undvika totalsanering - jfr kommentarer i tråden om Kvillebäcken - sedan tycker jag precis som Matthias att det är fint med gamla sjaskiga industribyggnader (plus att de stimulerar rejv/svartklubbs-utbudet).

Men det viktigaste för dig Martin var väl inte att riva det som finns där, utan att man ska börja bygga stad, right?

Senast ändrad 17 februari 2013 02:54
Sven R
529 Inlägg
Matthias, förfallsromantik kan ju vara kul... men det är väl inte rätt ord här egentligen? Jag menar, du tycker väl ändå att de gamla lokalerna ska sättas i stånd precis som man har gjort med många av varvens gamla hallar?

För övrigt tycker jag att Ericssons kontorskomplex vid vattnet borde pimpas till. Bygg ett gigantiskt fackverk på taket! Ingen kommer att förstå vilken funktion fackverket har (ingen!) men alla kommer att tycka att det ser genuint ut i den gamla varvsmiljön bland rostiga kranar och dockor.
Matthias H.
666 Inlägg
Sven absolut, husen på t ex Karlavagnsgatan är ju helsköna även om jag misstänker att där förekommer en del verksamhet som kanske är lite suspekt.

Det är ju sådana kvarter som gör Göteborg till en storstad, hade dom inte funnits eller om vi plockar bort alla dom (tex Friggagatan nu) så försvinner en del av det som gör en stad spännande.
Martin C
114 Inlägg
Jag tycker absolut att de rödmarkerade byggnaderna skall rivas, jag tycker som sagt att det skall bli en stad och jag själv skulle inte ha någon lust att bo granne med ett ruttet litet industriområde Tänk er dessa byggnader inanför vallgraven - kul?

Notera att de byggnader som faktiskt går att anpassa till en stad och har lite karaktär som ligger söder om allen och precis till höger om det inringade blå inte är märkta med rött. Det finns ett stort varvshus där som redan är renoverad och ser OK ut (även om jag personligen tycker nytt är finare). Tycker det är konstigt att så central mark inte är stad, och att man vill bevara industri där. Tvärtom tycker jag att det är såna kvarter som gör Göteborg att inte kännas som en storstad, just pga att det är så glest mellan husen och stadsdelarna - gigantiska industriområden och vägområden delar staden och det känns allmänt öde.
Här finns en bild på området, nybygget är studentbostäderna och huset närmre är de jag vill riva. "Plåtladan" höger om studentbostäderna är redan riven. Ytan till höger om ladan var tidigare bebyggd med tegelhus och är nu också rivna (lovande).
http://lh3.ggpht.com/_39dQzEH2uSI/Rm2BNH0dxtI/AAA..

Olle Jansson: Jag tänkte att det kunde bindas ihop genom att bebygga längs med älven upp till nya backaplansområdet. Men tittar jag på kartan är det lite smalt mellan järnvägen och vattnet på sina håll. Men så långt det går kan man ju göra det. Ang. det som planeras att byggas på Lindholmen så verkar det inte stämma överens med det Yimby brukar förespråka. Inga lokaler nedtill och husen gränsar inte mot gatan. En vision för hur Lindholmen ska se ut enligt Yimby kan ju skissas på?
Jesper Hallén
348 Inlägg
Martin C, det man gör och har gjort i många gamla industrilokaler på Linddholmen är ju att man byggt om dem till något annat än industier. Kontor, gym, tv-studio, teater, skolor osv. Så det stämmer ju inte riktigt att det är industrier som vi sparat och som man kommer att bo granne med. Det vore förresten ett slag i solarplexus mot Lindholmen att radera ut och riva hela dess industriella varvsexistens och identitet.
Jag tycker vi har en bra chans att här blanda den nya och gamla bebyggelsen i större utsträckning än vad vi har gjort hittils. Det är dags att starta en ny göteborgsskola som inte totalsanerar och gör om utan förädlar, tätt.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Martin C skrev:

Jag tycker absolut att de rödmarkerade byggnaderna skall rivas, jag tycker som sagt att det skall bli en stad och jag själv skulle inte ha någon lust att bo granne med ett ruttet litet industriområde Tänk er dessa byggnader inanför vallgraven - kul?

Så småningom kommer nog en del av den bebyggelsen att rivas, men de får gärna finnas kvar tills resten av Lindholmen är bebyggt. Dessutom finns det ett par hus som skulle passa bra in i stadsmässig bebyggelse.

Martin C skrev:

Ang. det som planeras att byggas på Lindholmen så verkar det inte stämma överens med det Yimby brukar förespråka. Inga lokaler nedtill och husen gränsar inte mot gatan. En vision för hur Lindholmen ska se ut enligt Yimby kan ju skissas på?

Tyvärr fanns inte YIMBY när större delen av Lindholmen planerades. Men givetvis det vore inte fel att komma med en vision på hur området kan förbättras.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
@ Jesper: I like.

Givetvis, Martin, ska vi inte bevara för bevarandets skull, men om byggnaderna kan brukas på ett positivt sätt behöver man väl inte börja i det området först? Det finns ju ganska mycket tom yta att fylla upp från hamnen upp till (och förbi) Lindholmsallén som faktiskt har en skapligt uppdragen struktur.

Lite uppgooglad infrastrukturinfo..
Det finns planer att på lång sikt göra något åt hamnbanan. Förhoppningsvis gör man den dubbelspårig och sänker ner den i ett tråg. Ett tunnelalternativ har man diskuterat, men det verkar för dyrt. En ny utredning drar igång 2009:
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuella-projekt..

I länken ovan går också att läsa om att "Fortsatt utredningsarbete kommer att delas upp på etapper där sträckan Pölsebo till Eriksbergsmotet och Kville till Marieholm har högst prioritet. Sträckan Eriksbergsmotet till Kville kommer att utredas tillsammans med Vägverket."

Låter bra, tycker jag. Här finns nog tid och möjlighet att starta en tråd och diskutera egna konstruktiva förslag..

I en annan utredning, redan gjord av Vägverket,
http://www.vv.se/filer/210/F%C3%B6rstudie_Lundbyl..
, nämner man om olika alternativ för leden. (ytalternativet och målbilderna tråg, halvtunnel och tunnel)

Nu spekulerar jag:
På kort sikt vill man bli av med de signalreglerade korsningarna på leden, dvs:
-Lindholmsmotet, så att gång- och fordonstrafik (Olle på sin järnhäst) kan ta sig från Kvilletorget till Lindholmallén utan att krocka med en massa snabba och tunga lastbilar
-Korsningen vid Inlandsgatan.

På lång sikt lutar det väl på sin höjd åt målbild tråg även om jag gillar halvtunnelalternativet som en lite dyrare kompromiss.

Man kan nog också förutsätta att Lindholmsallén (i ditt uppritade område, Martin) kommer att fortsätta åt nordost och angöra till den nya Götaälvbron på ett eller annat sätt.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Jesper Hallén skrev:

Martin C, det man gör och har gjort i många gamla industrilokaler på Linddholmen är ju att man byggt om dem till något annat än industier. Kontor, gym, tv-studio, teater, skolor osv. Så det stämmer ju inte riktigt att det är industrier som vi sparat och som man kommer att bo granne med. Det vore förresten ett slag i solarplexus mot Lindholmen att radera ut och riva hela dess industriella varvsexistens och identitet.
Jag tycker vi har en bra chans att här blanda den nya och gamla bebyggelsen i större utsträckning än vad vi har gjort hittils. Det är dags att starta en ny göteborgsskola som inte totalsanerar och gör om utan förädlar, tätt.

Instämmer! Personligen tycker jag att det skulle vara hur läckert som helst med ett par riktigt höghus/skyskrapor bland alla gamla härliga varvsbyggnader i rött tegel.
Martin C
114 Inlägg
Jesper Hallen: De flesta varvshusen finns ju kvar i förslaget. Det är väl 1 eller 2 som ligger inom blått. Jag tycker inte man nödvändigtvis behöver spara alla. Sålänge man kan bygga stad där, fakta kvarstår att det är en väldigt stor yta där det inte finns någonting - precis som på många andra ställen i stan. Är det någonting Göteborg har för mycket av så är det gamla industribyggnader.

Daniel S: Vägen är naturligtvis ett problem för att integrera området med resten av staden men det känns som ett senare bekymmer. Att sänka ner även leden i marken (kontra tunnel) kanske vore en OK lösning?

Mikael Kreutz: Eftersom det inte verkar vara planerat hur det skall se ut så kanske Yimby kan yttra sig innan deras förslag kommer. På så vis kanske det går rätt från början och vi slipper "klaga" i efterhand
Sven R
529 Inlägg
Lutar faktiskt mest åt Martin här. Visserligen är Sorgenfri-processen i Malmö intressant där man försöker omvandla ett gammalt industriområde till levande blandstad med stort inslag av bevarande. Men gammalt sunk är ett problem om man ska bygga nytt och attrahera folk och företag. T.ex så tror jag det är därför som lägenheterna i Porslinsfabriken har varit så svårsålda, det är sunk åt alla håll man ser.

Jag uppskattar visserligen att vi har bevarat många av varvens byggnader. Men tyvärr så tror jag att planerarna har använt bevarandet som ett alibi att bygga en ganska fragmentarisk och anti-urban stad på Norra Älvstranden. Man har anpassat sig för mycket efter befintliga vägar, byggnader, topografi. Att bygga ett anskrämligt p-hus anses helt ok eftersom det ju ändå bara är ett gammalt varv. Husens stil får ofta en ruff karaktär som "passar in". Men hur kul är det, egentligen?
Senast ändrad 30 december 2008 06:32
Martin C
114 Inlägg
Såg ni förslaget de lagt för Lindholmen i GP för någon vecka sedan?
Det blir tätare men någon stadsbebyggelse liknar det inte, inga bostäder heller. Jag tycker vi tar tag i det här området. Går det att lämna yttranden i någon fråga som rör Lindholmen?
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Jag var i Lindholmen senast i Oktober förra året och ska kanske dit igen någon gång i mars. Det verkar vara bra båttrafikering till området på varddagar under rusningstid. Båten jag åkte över med kändes över dimensionerad, men det kanske är bra iom att Lindholmen har och kommer att att öka sin befolkning och verksamhetsplatser rejält framöver.

Det första man möts av är kontorsområdet. Kommer ihåg att det fanns ett café i en utav dem, vilket var väldigt stort i förhållande till i förhållande till de omgivande flödena, men det kanske mest är till för de som jobbar där som tar lunch ungefär samtidigt. Uteserveringen var också den ganska stor, men blockerades av diverse matrial såsom räcke. Man fick då ta en lång omväg för att komma in. Det borde kanske vara lite öppnare och innehålla fler entréer.

De stora parkeringsplatserna som var kraftigt belagda när jag var där, Linholmsallén, de stora torgytorna, gräsmattor mm gör att den plana ytan i området ser väldigt stor ut.

Nåväl, det nya studenthuset har nyligen fått någon restuarang har jag hört. Bra att det finns universitet/kontor/studentlyor/uteserveringar i området. Fast det kan bli lite väl studentgettho av det hela om man fortsätter studentfixera området. Vad som behövs är väl mer bostäder åt vanligt(annat) folk.
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Jag tycker det känns tråkigt att när man faktiskt planerar att bygga fler bostäder, så har man på något sätt misslyckats med att dra lärdom av tidigare misstag, och planerar INTE att reservera de undre våningarna till verksamheter. För att få Lindholmen levande är det ju absolut nödvändigt att bygga fler bostäder, och få dit mer blandad verksamhet, genom att ha dessa i de undre planen. Detta har man ju kunnat konstatera från så många tidigare projekt på Norra Älvstranden. Varför har man inte dragit lärdom av det? Sedan borde det väl vara högst realistiskt att bygga ihop Lindholmen med Sannegården mer, för att förhindra att det som nu är isolerat åt alla håll av berg, järnväg och vatten.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
De verksamheter som finns på Lindholmen lever under lite udda vilkor, dels finns det en mängd restauranger, varav lite drygt hälften är av typen lyxbamba...lite lyxigare men fortfarande bamba, dvs ungefär som personalmatsalar, vilket inte är så konstigt med tanke på att de har ett massivt flöde av kunder under en och en halv timmes tid då alla restauranger (utom en =) är proppfulla med kunder och efter lunch inte en kotte.
Och förutom det så finns det massa banker som delar ut godis, kakor och kaffe i hopp om att någon ska titta förbi och slinka in hos just dem. Hela stället dör helt klockan 6 när de sista sticker hem...så området är i desperat behov av åtminstonde ytterligare fem bostadskvartér för att behålla något liv även när kontoren och universitetet är tömt. Och det är möjligt att det skulle räcka med så lite extra boende för att tända staden där, det bor ju trots allt folk i Sannegårdhamnen och på Slottsberget som skulle kunna tänkas använda Lindholmen som ett centrum. Och i arbetsplatserna finns det också potentiella kunder under lunch och eventuellt efter jobben (även om folk har en tendens att bara vilja hem när de slutat för dagen).

Det mest uppenbara som skulle saknas för de boende är någon sorts mataffär i närområdet, men i övrigt är det fullt möjligt att leva rätt gott därute med tanke på att det är såpass gott med restauranger och kollektivtrafik, tack vare att det är så många som arbetar där. Och restaurangerna skulle må gott de med av att få servera mat under mer än 90 minuter per dag.

I övrigt finns det gott om möjligheter till lokaler i markplan i de nyare kontorsbyggnaderna och jag har en känsla av att det skulle kunna bli och är förberett för en nordstan-liknande galleria i dem om man fick igång ett stadsliv, med affärer i markplan och kontor ovanpå.

På stadskartan i skolådan vid operan så kan man se att de har tänkt ha kontors/universitetsgetto på de kvarvarande obebyggda kajerna i området runt universitetet, något som känns synd iom att det blir just ett getto då. Tanken är att Universitetet och kontoren ska leva i någon sorts symbios givetvis, men i dagens telefon och internettider så tror jag inte att det borde spela någon roll om de man samarbetar med sitter 100 meter bort eller 500 meter, så jag skulle slänga upp minst två tre bostadskvarter nedanför Slottsberget och flytta några av de planerade kontorsbyggnaderna lite längre bort för att få lite folkströmmar i delarna nedanför Slottsberget även efter klockan 6, vilket skulle göra det möjligt för kaféer och småbutiker i universitetskvarteren att leva mer, vilket skulle kunna locka ner folk från Slottsberget att shoppa loss också och kanske tända stadslivet.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Kan någon förklara för mig varför man inte kan blanda upp innehållet mer inom en och samma huskropp? Och varför inte hus över 8, men helst, 30 våningars höjd?

"Jag är lite för kort för min vikt", sa den tjocke mannen.
Skalan i det som har byggts på Lindholmen är något ensidig, men samtidigt en tillgång. Jag tycker att det är innehållet i volymerna som är för dåligt uppdelat: "Här har Ericsson sitt kontor och här hittar vi Sigma och här ska vi bygga studentbostäder..".

Vad man också gjort är att man har låtit den Göteborgska "innanför-vallgraven-får-vi-inte-bygga-högt" principen att gälla även på den norra sidan av älven. But why?

Lindholmsallén är ju det mest monumentala vi har i Göteborg. Spinn vidare på det och backa upp den med riktigt höga hus med blandat innehåll!
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Jaså, det är meningen att det ska bli nån sorts stad på Lindholmsallén? Som det ser ut nu verkar den visionen långt borta, förstås. Åkte buss genom området härförleden. F d Hasselblads vänder ryggen med en svart fasad åt allén. Lite längre bort ligger det ett hus (studentbostäderna?) i svart, nybrutalistisk stil. Svart ska det tydligen vara nuförtiden. Dystrare arkitektur får man leta efter. Ericsson mfl byggnader vänder ju också ryggen till. Puts, varma färger och vackert tegel verkar vara helt ute. Ja, vad gör man?

Området Lindholmen - vad är planen?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.