Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Städer

Prioritering av byggprojekt

Joakim Franklin
58 Inlägg
Ort: Stockholm (Nacka), Gick med: Januari 2012
Efter att tidigare i år läst denna studie från tankesmedjan Levande Staden med kopplingar till Yimby så har en tanke dröjt sig kvar i mitt nervcentra för stadsbyggnad.

Jag tror studien har en poäng i att en stad inte kan försöka sig på alltför många byggprojekt i stor skala på samma gång utan att det blir långa och dyra förseningar.

Det fick mig att tänka ett steg vidare. Säg att Stockholm inte kan ha mer än två eller tre stora utvecklingsprojekt igång samtidigt för att undvika alltför långa ledtider, hur skulle man då prioritera?
Som stora projekt räknas både infrastruktur och stadsbyggnad, alltså allt från ny t-bana och norra länken till bygge av hagastaden och danvikslösen.

Vilka projekt finns på önskelistan för det framtida Stockholm, och i vilken ordning skulle man bygga dem?

Personligen skulle jag sätta bygge av t-bana till nacka högst på listan för att den agerar katalysator för en hel rad andra projekt:
-Man får ett beslut på om den ska gå via slussen eller inte (ja tack) och om bussterminalen behövs i sin tänkta storlek.
-Beslut kan tas om saltsjöbanan och tvärbanan ska byggas ihop eller inte, och om en av dem ska gå till kvarnholmen.
-Danvikslösen kan få sig en välbehövlig nytändning.
-Nacka kommun kan sätta igång med de 40.000 bostäder de lovat att bygga om t-banan blir av.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det är segdraget pga planprocessen. Det är klart att vi kan klara av betydligt mer än 3-4 stora projekt. Se till att den övergripande strukturen är något som staden planerar medan man inte lägger sig detaljer kring de enskilda byggnaderna. Då kommer energin att räcka till.

Och vi måste! Storstockholm växer med ett Södermalm var tredje år.

Vad vill jag se: Skippa förbifarten. Satsa pengarna på utbyggd t-bana. 27,6 miljarder räcker till runt 50km t-bana, vilket nästan är 50% utökning av dagens nät.

Detta räcker ganska exakt till följande sträckningar:

Halvring:
Djursholms Ösby (byte t Roslagsbana) - Mörby C - Silverdal - Helenelund - Kista - Rinkeby - Spånga Stn - Vällingby - Drottningholm - Skärholmen - Kungens kurva - Stuvsta (byte t p-tåg) - Rågsved - Hökarängen - Skarpnäck.

Nackalinje (som dessutom kopplas samman med Hagsätralinjen):
Kungsträdgården - Slussen (byte t Saltsjöbanan) - Renstiernas gata/Folkungagatan - Sofia - Sjöstaden - Sickla (byte t Saltsjöbanan) - Järla (byte t Saltsjöbanan) - Nacka C

Odenplan - Solnagrenen (som tar över Akallallinjen)
Odenplan - Röda bergen - Karolinska (byte p-tåg/Värtabanan) - Karolinskavägen - Solnav/Solna kyrkv (byte t p-tåg) - Solna C

Bergshamralinjen (som blir blåa linjens andra sträckning.. ev tar den över röda linjens fortsättning till Mörby C)

Västra Skogen - Skytteholm (byte t p-tåg) - Solna C - Solna Stn - Frösunda - Bergshamra.


Givetvis kommer alla dessa linjer bidra som katalysatorer för stora delar av Stockholmsområdet. I synnerhet vid de nya noderna.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Joakim Franklin
58 Inlägg
Ort: Stockholm (Nacka), Gick med: Januari 2012
Niklas Öhrström skrev:

Det är segdraget pga planprocessen. Det är klart att vi kan klara av betydligt mer än 3-4 stora projekt. Se till att den övergripande strukturen är något som staden planerar medan man inte lägger sig detaljer kring de enskilda byggnaderna. Då kommer energin att räcka till.


Självklart ska staden kunna hantera fler projekt simultant än 2-3 stycken, och inrikta sig på att inte lägga för mycket energi på detaljfrågor.
Sedan måste det rimligen finnas en chans att allokera om både resurser och folk mellan planprocesser beroende på hur man prioriterar.

Min fråga är snarare hypotetisk: OM man måste göra en prioritering med få samtidiga projekt, hur skulle man då prioritera?
Den prioriteringen skulle ju ge en hint om vilket fåtal projekt man ska lägga mest resurser på.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Joakim Jansson skrev:



Min fråga är snarare hypotetisk: OM man måste göra en prioritering med få samtidiga projekt, hur skulle man då prioritera?
Den prioriteringen skulle ju ge en hint om vilket fåtal projekt man ska lägga mest resurser på.


Då gäller den prioritering jag nämnde: Skippa förbifarten och bygg t-banelinjerna nu och som parallella projekt (detta är givetvis prioriterade t-banelinjer när det är klart bör man givetvis fortsätta med den utbyggnaden).
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Niklas Öhrström skrev:


Halvring:
Djursholms Ösby (byte t Roslagsbana) - Mörby C - Silverdal - Helenelund - Kista - Rinkeby - Spånga Stn - Vällingby - Drottningholm - Skärholmen - Kungens kurva - Stuvsta (byte t p-tåg) - Rågsved - Hökarängen - Skarpnäck.


Tyckte det verkade lite väl köttigt med Drottningholm-Skärholmen, samtidigt som det borde kunna få en bättre uppsamlande effekt om det skulle gå lite mer centralt i söderort. Jag gillar däremot den hopkopplande dragningen (Mörby C)-Helenelund-Vällingby i Norr- och Västerort..
Skulle mer tycka om dragningen:
Brommaplan-Nockeby-Bredäng-Fruängen-Älvsjö-(Hagsätra-Rågsved)/(Örby)-Högdalen-"Ny stadsdel mellan Högdalen och Hökarängen"-Hökarängen-Sköndal-Skarpnäck (korsar 6 t-banegrenar + pendeltåg (två linjer))
I Norr skulle det kunna vara en inre ring, som går Värtan-Solna-Sumpan-Bromma Flygfält, innan Brommaplan (totalt typ samtliga befintliga t-banegrenar, samt pendeltågslinjer, inte så pjåkigt..)

När det gäller prioriteringar skulle jag prioritera den akuta bostadsbristen högst (göra allt för att hitta platser att slänga upp mer eller mindre permanenta bostäder på), eftersom det är den trångaste sektorn jag hittar när det gäller Stockholms utveckling och attraktivitet, men antagligen även eftersom den drabbar mig personligen..
Senast ändrad 6 november 2012 02:50

 > Städer
Prioritering av byggprojekt

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.