Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Infrastruktur

Förbifart Stockholm

Sida 6 av 23
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Dom kallar sig stad, ja. Men har Solna funktionen Stad? njäe. Inte än. En samling förorter är vad Solna är IMO. Än så länge.

Om Stockholm är förort för att det finns förorter i Stockholm? Nej. Ty Stockholm har innerstan, Stockholm ÄR Stan. Inte hela Stockholms kommun. Vi har Innerstan och Ytterstan (i dagligt tal förorter). Indelningen i stad/förort har inget med kommungränser att göra. Innerstan är Stad. Resten är förort. Detta är inte en funktion av politiska gränser.
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Den oklippta intervjun med Ingemar Skogö(1 timme lång):
http://streaming.vv.se/ljudfiler/gd_081021.wma

Och en bandad telefonintervju(en kvart lång):
http://streaming.vv.se/ljudfiler/ingemar_20081019..
Richard Jacobsson
132 Inlägg
SVT har också lagt ut hela interjuven som en videofil. Den som har tid över kan försöka kontrollera om de överenstämmer!

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1287370
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Fet G_ skrev:

Så gott som noll. Järnvägen behöver ha en större kurvradie och den behöver ha två eller tre anslutningar(södra stambanan, mälarbanan och ostkustbanan). En kombinerad väg och järnvägstunnel fanns inte ens med i förstudien.

En duospårväg skulle väl sitta som gjuten?

Men jag förstår inte ironin när du i tidigare inlägg skriver: "Planerna för Spårväg Syd måste skrotas till förmån av t.ex. en gullig smalspårig spårväg genom Österskär, Kista, Bromma Flygplats, Kungens Kurva och Flemingsberg. Södra Stockholm lider utav stor brist på en attraktiv smalspårsburen kollektivtrafik."
Kungens kurva och Flempan är väl S om stan? Jag håller med dig: Spårväg Syd bör byggas - för det är väl så du menar?
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Staffan Söderhäll skrev:

Men jag förstår inte ironin när du i tidigare inlägg skriver: "Planerna för Spårväg Syd måste skrotas till förmån av t.ex. en gullig smalspårig spårväg genom Österskär, Kista, Bromma Flygplats, Kungens Kurva och Flemingsberg. Södra Stockholm lider utav stor brist på en attraktiv smalspårsburen kollektivtrafik."
Kungens kurva och Flempan är väl S om stan? Jag håller med dig: Spårväg Syd bör byggas - för det är väl så du menar?

Det är inte lätt att förstå ironi när den är obefintlig

Stockholm behöver en ny nordsydlig spårförbindelse. Det pågår idag en kraftig arbets och studiependling mellan norra och södra Stockholm samtidigt som dessa delar är dåligt integrerade med varandra.
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Var det så du tänkte. Då är jag med. Det som missledde mig var att du skriver "smalspårig". Eftersom jag är mycket för "light rail" vill jag naturligtvis ha linjer både på längden och bredden. Och T-bana till Nacka/Orminge/Gustavsberg.
Står i DN att det mycket väl kan bli en tunnel mellan Kungens Kurva och Hjulsta i stället för broar.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Mats G skrev:

Står i DN att det mycket väl kan bli en tunnel mellan Kungens Kurva och Hjulsta i stället för broar.

Japp. Och den behövs fortfarande inte... ;)

Japp. Och den behövs fortfarande inte... ;)

Sorry, hänger inte med. Borde kanske läsa hela igenom hela tråden innnan jag postar, eller? Jag skyller på lättja.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Mats G skrev:

Sorry, hänger inte med. Borde kanske läsa hela igenom hela tråden innnan jag postar, eller? Jag skyller på lättja.

Nja, det var ju inte så jag menade. Att jag inte tycker att den behövs är ju min egen åsikt
Dock har YIMBY också i både vårt RUFS-yttrande liksom vårt yttrande om översiktsplanen ifrågasatt planen på goda grunder, även om vi inte helt har sagt nej. Vi menar att Österleden är en avsevärt bättre prioritering, som inte heller har de uppenbara stadsutglesningsrisker som finns med förbifarten.

Nja, det var ju inte så jag menade. Att jag inte tycker att den behövs är ju min egen åsikt
Dock har YIMBY också i både vårt RUFS-yttrande liksom vårt yttrande om översiktsplanen ifrågasatt planen på goda grunder, även om vi inte helt har sagt nej. Vi menar att Österleden är en avsevärt bättre prioritering, som inte heller har de uppenbara stadsutglesningsrisker som finns med förbifarten.

Okej.
Trodde jag hade missat nåt uppenbart i tråden.

Finns det förresten några fakta om hur mycket av trafikinfarkten som har att göra med trafik som egentligen borde kunna ta sig runt Stockholm? Har en magkänsla som säger mig att Förbifarten kanske inte löser de mest akuta problemen med rusningstrafiken.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Den enda undersökning som gjorts (!) visar bara på trafiken som ska passera länet, alltså passerar till/från utanför Sötälje till/från förbi Arlanda. Den siffran finns och är långt under 100 fordon per dygn. Japp, hela denna satsning på dusintals miljarder kronor MÅSTE göras för att minska trafiken på Essingeleden/inne i stan med c:a 30 fordon per dygn.

Essingeleden kommer avlastas i kanske ett år av Västerleden. Innerstan inte en enda minut. När väl Leden skulle stå klar så kommer det även med denna vara värre på Essingeleden än idag. Särskilt med tanke på att man lagt alla dessa miljarder på en motorled vars huvudsyfte från början var att bygga fler bilberoende bostadsenklaver längs med den. Vilket även kommer bli en stor effekt av den: Ekerö är inte särskilt hårt exploaterat idag: med en motorväg som passerar genom så kommer vi nog se det mesta av Lovön förvandlas till radhusområden. Byggbolagen säger själva att det är en jättefördel med "Förbi"farten: att de kan exploatera stort med stora vinstmarginaler.

Nu vill VV tillochmed gräva ner HELA leden. Undrar hur mycket det kommer kosta nu...
/men gräva ner E18 förbi Järvafältet har man aldrig tagit på allvar. Känns som det är mest för att den ändå bara förorenar för fattiga. De rikare längs Förbifarten är tydligen viktigare att inte stöta sig med.

Senast ändrad 28 januari 2009 14:59
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Man kan aldrig lösa trafikinfarkter med nya vägar. Infarkten är ju ett tecken på att det är så mycket trafik att många presumptiva bilister avskräcks från att ta bilen. När det byggs nya vägar lockar man tillbaka dessa människor till bilresandet och vägen blir snart full igen. Skillnaden är att nu har man förutom en full Essingeled också en växande trafik från förbifarten som sätter tryck på andra vägar i västerort på båda sidor av Mälaren.

Lösningen är ett byggstopp för motorleder tills man har hittat ett väl fungerande system för att reglera trafikmängden med trängselskatter. Sedan kan man t.ex. gå vidare med Österleden eller Diagonal Ulvsunda. Eller Förbifarten om politikerna kräver just den lösningen trots att den har visats vara ekonomiskt underlägsen.

Men det kanske är rätt att visionerna går före ekonomin och mattenördarnas trafikmodeller när det ska byggas stort och modernt?
Läste en intressant artikel på dn.se om RUFS 2010 där kollektivtrafiken kraftigt förstärktes med blåa linjen till Nacka, men också en utbyggnad av röda från Liljeholmen till Universitetet via Fridhemsplan och Odenplan. En klart bättre investering än att bygga Förbifarten. Detta tillsammans med successiva höjningar av trängselskatten under utbyggnaden av tunnelbanan borde få bort privatbilismen från Essingeleden, så att de som verkligen behöver använda den slipper sitta i timslånga köer.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Att jag gärna ser Österleden byggd har framförallt med Essingeledens utsatta läge att göra. Säg att en av broarna på Essingeleden rasar, då har vi rätt allvarliga problem. Österleden skapar alternativa tillfartsrutter. Själv har jag inte ens körkort så
Gustav Svärd
721 Inlägg
Österleden ser även jag som mer rimlig. 3+3 filer i tunnel, men även minst 2 spår för Tvärbana/Tunnelbana i samma bygge. Tvärbanan binds samman till en ring (Sjöstaden-Ropsten blir Österledens del) men tunneln bör byggas så att det finns plats för att använda den som del av framtida tunnelbaneringlinje om så skulle bli aktuellt i framtiden.
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg

Österled med början på en tunnelbanering låter som ett alternativ som borde ha undersökts. En Österled med 2+B+B+2+T+T filer där B står för bussfil och T för t-bana.
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Österled med början på en tunnelbanering låter som ett alternativ som borde ha undersökts. En Österled med 2+B+B+2+T+T filer där B står för bussfil och T för t-bana.

bussfiler! Det hade jag inte tänkt på. Ditt förslag låter helt utmärkt. Tbanedelen bör byggas för att från start användas av Tvärbanan, men att utan något grävarbete alls göras om till Tbana.
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

bussfiler! Det hade jag inte tänkt på. Ditt förslag låter helt utmärkt. Tbanedelen bör byggas för att från start användas av Tvärbanan, men att utan något grävarbete alls göras om till Tbana.

Jo alltså, en t-banering bör trafikeras extremt ofta så att det blir smidigt att byta. Små tåg från korta stationer. I princip en förarlös tvärbana. Så det behövs nog inte byggas om - bara byta tågtyp eller uppgradera de gamla till förarlös drift.
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Jo alltså, en t-banering bör trafikeras extremt ofta så att det blir smidigt att byta. Små tåg från korta stationer. I princip en förarlös tvärbana. Så det behövs nog inte byggas om - bara byta tågtyp eller uppgradera de gamla till förarlös drift.

När man byter ut röda linjens signalsystem (det ligger i pipen) kommer det att förberedas för förarlöst. Även de nya tågen är förberedda för detta.

> Infrastruktur
Förbifart Stockholm

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.