Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Infrastruktur

Förbifart Stockholm

Sida 5 av 23
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Det är möjligt att man fått Skogö att framstå i en alltför dålig dager.

Men jag är enormt intresserad över hur förbifarten skulle kunna bidra till en förtätning. Skogö sade det och det borde ju finnas någon tanke bakom det.

Kolla i skickat mappen för säkerhets skull.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Tack Rasmus.

Jag ska inte tjata om hur oförnuftigt det är med kringfartsleder en gång till. Det tycks vara en tankefigur som inte rubbas av argument. Och hur som helst finns de samlade här.

Däremot ska jag tala om vad som krävs för att bli av med en generaldirektör. Skogö var tidigare generaldirektör för Luftfartsverket. Där tog han initiativ till att Arlanda skulle byggas ut med tre fyra nya terminaler. Beräkningarna bakom detta var lika skakiga som beräkningarna bakom förbifarten. Så Skogö kickades till ett annat verk.
Jon Holstein
6 Inlägg
Vi kommer fortsatt behöva personliga transporter från hem till en slutdestination... man behöver kunna ta med sig barnvagn, övernattningspackning och liknande.

Det finns alldeles för mycket onödig trafik, helt klart.

Själv har jag inte körkort å jag har ingen att åka med heller, så jag bidrar inte till den onödiga trafiken.

Men jag har inte barn, så jag har möjligheten att spendera timmar i kollektivtrafiken, för att kunna ta mig dit jag vill.

Men när man har barn, som ska på träningar, läger, övernattningar osv osv.... så är det väldigt svår att klara sig utan bil...
Och när man bor i en stor stad, så växer risken att man kan behöva färdas rätt långt för att ta sig till dessa träningar osv.

En förutsättning för ett bilfritt samhälle är att allt finns inom rimliga avstånd. Men allt kan inte finnas överallt.

Helt enkelt har vi i princip ett problem som inte kan lösas.

Vi behöver bättre kollektivtrafik, med fler och snabbare spårförbindelser.
Men vi behöver också nån stans där man kan köra elbilar, bränslecells bilar osv...

Men bara för att man kör miljövänligt, så ska det inte vara något argument för att köra i onödan.. även om så bilen bara sprutar ut vattenånga. och inte kräver kol-energi för att laddas upp.

Det går inte att skatta bort den onödiga trafiken, då detta alltid slår fel mot den nödvändiga trafiken.

Att göra kollektivtrafiken till en upplevese kanske skulle göra kollektivtrafik lite trendigare och på så vis få folk att resa kollektivt, istället för att sitta där bakom ratten och ha tråkigt på sin resa.
men hur skulle det gå till?
visst, gratis w-lan skulle kunna hjälpa något...
Men tillgång till w-lan är inte något som får folk att längta efter kollektivtrafik och det är nog just det som behövs... att folk längtar efter att få sitta på tunnelbanan, pendeln eller bussen...
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Jon Holstein skrev:

Men när man har barn, som ska på träningar, läger, övernattningar osv osv.... så är det väldigt svår att klara sig utan bil...
Och när man bor i en stor stad, så växer risken att man kan behöva färdas rätt långt för att ta sig till dessa träningar osv.

En förutsättning för ett bilfritt samhälle är att allt finns inom rimliga avstånd. Men allt kan inte finnas överallt.

Helt enkelt har vi i princip ett problem som inte kan lösas.

Vi behöver bättre kollektivtrafik, med fler och snabbare spårförbindelser.
Men vi behöver också nån stans där man kan köra elbilar, bränslecells bilar osv...

Men bara för att man kör miljövänligt, så ska det inte vara något argument för att köra i onödan.. även om så bilen bara sprutar ut vattenånga. och inte kräver kol-energi för att laddas upp.

Det går inte att skatta bort den onödiga trafiken, då detta alltid slår fel mot den nödvändiga trafiken.

Att göra kollektivtrafiken till en upplevese kanske skulle göra kollektivtrafik lite trendigare och på så vis få folk att resa kollektivt, istället för att sitta där bakom ratten och ha tråkigt på sin resa.
men hur skulle det gå till?
visst, gratis w-lan skulle kunna hjälpa något...
Men tillgång till w-lan är inte något som får folk att längta efter kollektivtrafik och det är nog just det som behövs... att folk längtar efter att få sitta på tunnelbanan, pendeln eller bussen...

Det stämmer inte med mina erfarenheter som innerstadsbarn.

Alla aktiviteter fanns inom gångavstånd eller inom tre stationers avstånd med t-banan. Skulle man längre så åkte man tunnelbana eller pendeltåg. Ibland skjutsades man med bil med tre-fyra barn i varje bil. Jag och de flesta andra ungar i min ålder hade cyklar. Vi förstod var det var säkert eller osäkert att cykla. Ingen blev överkörd. Det går förresten att släppa ut trafikmedvetna 15-åringar på moped i innerstan. Hastigheterna är låga och det finns smågator utan trafik.

Kollektivtrafiken är redan attraktiv i innerstan. Jag tror att brytpunkten är när bussen eller spårvagnen eller t-banan går så ofta att man inte behöver ha en tidtabell. Det värsta med att åka buss i Stockholms innerstad är att det inte finns några uppvärmda vänthytter på vintern och att det inte finns några luftkonditionerade bussar på sommaren.

Men jag håller givetvis med dig om att bilen behövs i Stockholm. Alla ska naturligtvis ha tillgång till bil. Men det kan se ut på lite olika sätt. En familj kanske äger två bilar, en annan kanske äger en bil. Några nöjer sig med bilpool eller biluthyrning.

Senast ändrad 24 oktober 2008 19:48
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Själv växte jag upp med mor, far och bror. Jag växte upp i en bostadsrätt med föräldrar som hade det ganska gott ställt. Bil? Nej, det hade vi ingen. Varför skulle vi det? Fanns ingen anledning. Cykel, fötterna och kollektivtrafik skötte det mesta av transportbehoven. De få gånger bil behövdes hyrde vi en sådan, eller så kunde man samåka med någon annan.
Att man per automatik behöver bil bara för att man har barn är en envis myt, men uppenbarligen inte sann, vilket jag av egen erfarenhet kan säga.

Med det sagt, visst kommer vissa alltid att ha ett behov av bil. Men barn är inte en sådan automatisk faktor som alltid måste leda till bilägande.

Senast ändrad 24 oktober 2008 21:42
Jon Holstein
6 Inlägg
Förbifart stockhom är på intet vis en lösning för dom som bor i innerstaden!

Det är ett förslag på en lösning för att korta ned restiderna för personer som skall ta sig mellan delar norr om stan och delar söder om stan, utan att ha något behov att åka genom stan.
(sen att det inte är ett effektiv, miljövänligt, kostnadseffektivt, eller jämställt alternativ, gör inte för den skull inte att behovet av en fungerande lösning inte finns)

Barn idag har större utbud av aktiviteter, vilket ger barnet större valfrihet... vilket är väldigt bra för barnets utveckling, att kunna hitta just det dom vill göra.
Men allt kan inte finnas överallt.
Och i stockholm har vi ett stort problem med att många kranskommunera har ett sorts parasit-förhållande till stockholms kommun. dvs att dessa kommuner inte har det utud av aktiviteter som en lika stor kommun som ligger på annat ställen i landet. (men varför skulle dom, folket själva åker ju hellre in till stockholm, även om dessa kommuner gör storsatsningar på aktiviteter).

Många väljer just stockholm för att det finns så stort utbud av aktiviteter här, det var bland annat därför som jag själv flyttade hit.
Men sanningen är inte att allt finns inne i stockholm... tack vare att stockholmsregionen har så väldigt mycket människor, så finns det många entreprenörer som startar upp verksamheter även i kranskommunerna, och har möjlighet att nischa in sig på ett sätt som är omöjligt i andra delar av landet.
Vill man starta en väldigt udda meditationsverksamhet, baserad på någon obskyr asiatisk tro, så kan man, för sprider man ordet, så kommer folk från olika delar av regionen (chansen att hitta tillräckligt många intresserade är ganska stor i ett område med så här många invånare).
Vill man skapa en golfbana på snö (inte för att det kommer så mycket längre) så kan man även det.

Men! man kan inte starta 5 golfbanor på snö, en söder om stan, en väster om stan, en öster om stan, en norr om stan och en inne i stan. bara för att det ska vara lika tillgänligt för alla.

Vi behöver alltså bra transportlösningar för dom som vill passera stan och ta sig till andra sidan. Det är trots allt hyffsat långt.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Håller med de föregående skrivarna, men vill också påpeka att Förbifaraten inte är för de som ska från norr om stan till söder om stan (och tvärtom), utan endast för de som ska från norr om Vällingby/Hjulsta till KungensKurva och sydväst därom. Den är till för de yttre förorterna, inte de som ligger närmare stan (exempelvis Kista & Fruängen).

Fet G_ skrev:

Kolla i skickat mappen för säkerhets skull.

Inget där. Så min slutsats är: jag latade mig och skickade inget mejl.
6 Inlägg
Förbifart sockholm är ju inte enbart en bilväg för dom yttre förorterna utan även för kranskommunerna.

Det verkar som dom flesta här på Yimby helt glömmer bort att stockholm som stadsfenommen är totalt beroende av kringliggande kommuner.
Huddinge, haninge, botkyrka, solentuna, sigtuna osv osv...
Hade dessa kommuner inte funnits, så hade stockholm varit en betydligt mindre och mindre levande stad. I dessa kommuner bor arbetare som är verksamma i hela stockholmområdet. Här finns kulturbesökare osv...

Problemet är att när ett storstadsområde består av så många kommuner, så blir det väldigt svårt att anpassa storstadsområdet.
Kommunerna är dåliga på att sammarbeta. Och när dom väl ska försöka så har dom helt olika tillvägagångssätt och olika tempon.

Men för den skull betyder det inte att man kan skita i alla kommuner som inte lyckas sammarbeta. För det viktiga för stockholm är att får det att fungera för alla... annars lider hela stockholmsregionen.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Jon Holstein skrev:

Förbifart sockholm är ju inte enbart en bilväg för dom yttre förorterna utan även för kranskommunerna.

Det verkar som dom flesta här på Yimby helt glömmer bort att stockholm som stadsfenommen är totalt beroende av kringliggande kommuner.
Hade dessa kommuner inte funnits, så hade stockholm varit en betydligt mindre och mindre levande stad. I dessa kommuner bor arbetare som är verksamma i hela stockholmområdet. Här finns kulturbesökare osv...

Problemet är att när ett storstadsområde består av så många kommuner, så blir det väldigt svårt att anpassa storstadsområdet.
Kommunerna är dåliga på att sammarbeta. Och när dom väl ska försöka så har dom helt olika tillvägagångssätt och olika tempon.

Men för den skull betyder det inte att man kan skita i alla kommuner som inte lyckas sammarbeta. För det viktiga för stockholm är att får det att fungera för alla... annars lider hela stockholmsregionen.

Det är sant. Utan kranskommunerna blir det för svårt att flytta till stan och företagen kan inte få rätt person till rätt jobb lika enkelt och människor kan inte arbeta med de de vill arbeta med. Frågan är hur man ska gå tillväga för att ordna transporterna mellan stadsdelarna. Jag tycker att alla som bor i Stockholmsområdet ska kunna välja om de vill äga en bil och kunna välja hur mycket de vill köra. Det ska inte vara ett tvång att köra bil, när det finns underlag för kollektivtrafik.

Jag får intrycket att du anser att man inte har något annat val än att bygga förbifarten? Det kan faktiskt hända att du har rätt. Men jag tycker inte att alternativen har utretts tillräckligt bra. Jag tycker knappt att alternativen har utretts.

Tänk på Hong Kong med 10% biltrafik och 90% kollektivtrafik och jämför med Los Angeles med 90 biltrafik och 10% kollektivtrafik. Både Hong Kong och Los Angeles fungerar jättebra ekonomiskt - LA är rikare men Hong Kong har snabbare tillväxt. Det är bara två extremexempel som demonstrerar att det finns valmöjligheter.

Därmed inte sagt att Hong Kong är en bra förebild för Stockholm. Ideal och förebild är ju inte samma sak.
Förbifart Stockholm är en enormt överdimensionerad lösning som förutsätter - enligt vägverkets egna beskrivningar - att all tillväxt i Sthlm sker i de yttre förorterna, något som Stockholms egna myndigheter tar avstånd från. Man räknar med i princip fördubblad biltrafik, i huvudsak pga "förändrade bebyggelsemönster" läs fortsatt utglesning.

Med andra ord, om Sthlm växer genom förtätning är den helt onödig.

Dagens biltrafik, och vettig morgondagens, kräver mycket måttligare vägar. Gärna för mig alltså ett par tre vanliga broar över Mälaren, men inga apartheidmotorvägar på sex filer.
Jon Holstein
6 Inlägg
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Det är sant. Utan kranskommunerna blir det för svårt att flytta till stan och företagen kan inte få rätt person till rätt jobb lika enkelt och människor kan inte arbeta med de de vill arbeta med. Frågan är hur man ska gå tillväga för att ordna transporterna mellan stadsdelarna. Jag tycker att alla som bor i Stockholmsområdet ska kunna välja om de vill äga en bil och kunna välja hur mycket de vill köra. Det ska inte vara ett tvång att köra bil, när det finns underlag för kollektivtrafik.

Jag får intrycket att du anser att man inte har något annat val än att bygga förbifarten? Det kan faktiskt hända att du har rätt. Men jag tycker inte att alternativen har utretts tillräckligt bra. Jag tycker knappt att alternativen har utretts.

Tänk på Hong Kong med 10% biltrafik och 90% kollektivtrafik och jämför med Los Angeles med 90 biltrafik och 10% kollektivtrafik. Både Hong Kong och Los Angeles fungerar jättebra ekonomiskt - LA är rikare men Hong Kong har snabbare tillväxt. Det är bara två extremexempel som demonstrerar att det finns valmöjligheter.

Därmed inte sagt att Hong Kong är en bra förebild för Stockholm. Ideal och förebild är ju inte samma sak.

Absolut inte just förbifart stockholm.
Men många här, verkar anse att biltrafik i stockholm är något vi kan klara oss utan. Allt för många som bor inne i stan och glömmer bort att dom flesta inte gör det.
Hong Kong är framförallt byggt med andra ideal. Hade vi kunnat börja om från början, så kanske vi skulle kunna bygga för en lösning med mindre behov av biltrafik. Men å andra sidan, så dels har inte vi samma typer av arbetsplatser. Och ju rikare invånarna blir i Hong Kong, desto fler kommer nog att skaffa bil.

Just bil kanske inte är den bästa lösningen, men någon annan smidig persontrasport finns inte... dom här bilarna på räls, går ju heller inte att få direkt från sitt hem, till valfri slutdestination.
Jon Holstein
6 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Förbifart Stockholm är en enormt överdimensionerad lösning som förutsätter - enligt vägverkets egna beskrivningar - att all tillväxt i Sthlm sker i de yttre förorterna, något som Stockholms egna myndigheter tar avstånd från. Man räknar med i princip fördubblad biltrafik, i huvudsak pga "förändrade bebyggelsemönster" läs fortsatt utglesning.

Med andra ord, om Sthlm växer genom förtätning är den helt onödig.

Dagens biltrafik, och vettig morgondagens, kräver mycket måttligare vägar. Gärna för mig alltså ett par tre vanliga broar över Mälaren, men inga apartheidmotorvägar på sex filer.

Tillväxt kommer med stor sannolikhet ske även i dessa områden.
Dessutom så är detta i egentlig mening inte yttre förorter, utan helt egna kommuner.
Förbifart stockholm motsätter sig egentligen inte förtätning av innerstaden, det är ett projekt för att förbättra förbindelserna från kommuner söder om stan med kommuner norr om stan. Därav Förbi fart stockholm och inte Genomfart stockholm. Det handlar helt enkelt om att kunna åka förbi stockholm.

Men ett förtydligande, jag säger inte att Förbi fart stockholm är den bästa lösningen.
Anders LP
426 Inlägg
Jon Holstein skrev:

Men ett förtydligande, jag säger inte att Förbi fart stockholm är den bästa lösningen.

Planerna för Spårväg Syd måste skrotas till förmån av t.ex. en gullig smalspårig spårväg genom Österskär, Kista, Bromma Flygplats, Kungens Kurva och Flemingsberg. Södra Stockholm lider utav stor brist på en attraktiv smalspårsburen kollektivtrafik.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Jon Holstein skrev:

Va? Nu hänger jag inte med. Kranskommunerna ÄR JU ytterförortern.

Jon Holstein skrev:

Jag har då inte glömt det alls. Storstockholm är per definition hela storstaden, alla förorter inräknade.
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
"Förbifarter" och andra motorleder är ett resultat av modernist-tänk, dvs att man tror att man genom funktionsuppdelning och separering kan bli kvitt problem. Istället för att bygga en vanlig gata tror man att man blir kvitt bilarna som störande fenomen genom att man flyttar dom "nån annanstans".

Men som fallet är med all annan modernistisk stadsplanering blir man inte kvitt något, man inte ens flyttar problemet, man bara förstorar det.

Gator och vägar är naturligtvis alltid nödvändiga. Leder är det inte.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
En fråga till er som är mer insatta i detta projekt än jag. Vad är oddsen för att man bygger en järnväg i tunneln också när man ändå håller på.
Anders LP
426 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

En fråga till er som är mer insatta i detta projekt än jag. Vad är oddsen för att man bygger en järnväg i tunneln också när man ändå håller på.

Så gott som noll. Järnvägen behöver ha en större kurvradie och den behöver ha två eller tre anslutningar(södra stambanan, mälarbanan och ostkustbanan). En kombinerad väg och järnvägstunnel fanns inte ens med i förstudien.
Anders LP
426 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Va? Nu hänger jag inte med. Kranskommunerna ÄR JU ytterförortern.

Jag definierar inte kranskommun som förort. Ta Solna t.ex. Där har vi en kommun med ett antal närförorter.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Fet G_ skrev:

Jag definierar inte kranskommun som förort. Ta Solna t.ex. Där har vi en kommun med ett antal närförorter.

Igen, jag hänger inte med. Solna är en förort. Det är väl inget att bestrida? Visserligen är Solna äldre än Stockholm (det som nu är innerstan var en gång del av Solna socken om jag minns rätt)., men Solna är en förortskommun. Att den kan delas in i mindre förorter har inte med saken att göra. Solna är förort. Västerort (inom Stockholms kommun) är även det förort. Sigtuna är förort det med, fast med tydligare indelning i flera förorter än Solna p.g.a. att grönområdena mellan dessa är mycket större.

Menar du att Solna inte är en förort, men att Råsunda, Bergshamra, huvudsta, Blåkulla o.s.v. är det? Då är ju Solna förort!
426 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Igen, jag hänger inte med. Solna är en förort. Det är väl inget att bestrida?

Jo, tydligen. De kallar ju sig själva för just stad.

Gustav Svärd skrev:

Menar du att Solna inte är en förort, men att Råsunda, Bergshamra, huvudsta, Blåkulla o.s.v. är det? Då är ju Solna förort!

Che? Om dessa förorter ligger inom Solna kommun, är Solna kommun förort då?

Skarpnäck och Sätra är förorter och ligger i Stockholms kommun. Är Stockholm då förort?
Sida 5 av 23

> Infrastruktur
Förbifart Stockholm

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.