Utskrift från uppsala.yimby.se
....

> Infrastruktur

Förbifart Stockholm

Sida 4 av 23
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Att lägga fram förslag som inte är realistiska är i sig kontraproduktivt. Det får hela ens sida av debatten att framstå som tokstollar, som kan och bör marginaliseras. Därför är det viktigt att INTE gå ut med förslag som inte är rimliga given den rådande situationen. Exempelvis som att gräva ner hela Essigneleden, när politikerna på Kunsholmen gick ut med det sågs det mestadels som politik i röstfiskningssyfte - det var väl ingen som på allvar trodde att det skulle genomföras inom närmsta 30+ åren? Dock, nu när den idén lyfts fram är det viktigt att vi kan lyfta fram alla argumenten för och visa varför många av argumenten mot inte håller i längden. Just att kunna argumentera på ett lugnt och tydligt sätt som går hem hos folk i gemen är otroligt viktigt. Att bara hävda "förbifarten är hemsk, bygg spår istället" är kontraproduktivt - vi måste argumentera utifrån miljö (utsläpp och sprawl), ekonomi och sociala effekter. Yimby måste vara den sansade sidan som hela tiden kan stödja sina argument med logik och forskning, inte sidan som hetskt förkastar andra sidans idéer som farliga för människan, miljön och samhället.

Vad gäller att bilismen kommer minska nu när bränslet blir dyrare - elbilar? dessa är på väg. även de amerikanska företagen kommer börja släppa hybrider inom par år.
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Martin Nilsson skrev:

Att det behövs en ny motorvägsgenomfart är dock enligt mig helt givet.

Givet och behövs är knepiga begrepp som man kan diskutera länge. Skulle näringslivet självt kunna bygga, äga och förvalta förbifarten och finansiera den med vägavgifter om det fanns utrymme för en sådan lösning i lagen? Det finns många infrastrukturprojekt i Stockholm som är samhällsekonomiskt lönsamma. Jag har fått intrycket att efterfrågan och tillväxten framförallt är transporter mellan Nacka/Värmdö och norrort/innerstaden.
Gustav Svärd skrev:

Vad gäller att bilismen kommer minska nu när bränslet blir dyrare - elbilar? dessa är på väg. även de amerikanska företagen kommer börja släppa hybrider inom par år.

Apropå elbilar. Det här är vackert:

1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Även el måste produceras.

Det billigaste sättet att producera energi är vattendammar med turbiner. Där är EROEI (energy return of energy input) ca 40. Här finns dock inte mycket kvar att exploatera.
Därnäst har oljan kommit, med en EROEI på 10. Nu lär den ligga nere under 5 och sjunker i rask takt.
Sen kommer "alla andra" med EROEI på 2-3 - kärnkraft, solkraft, vindkraft etc etc.

Hur mycket man får ut i förhållande till hur mycket man satsar avgör förstås på lång sikt vad det kostar.

Hur man än gör kommer energin under överskådligt tid att bli dyrare än den har varit. Givetvis är det teoretiskt möjligt att något vetenskapligt genombrott ändrar detta i framtiden, men det är inget att utgå från i dagens planering.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Och sen ett svar på det här med realism.

Realism är inte = vad folk tror. En motorvägsring för 50 miljarder för att minska trängseln i Stockholm är orealistiskt, så orealistiskt att inte ens vägverket tror på det. De bedömer ju att trängseln med förbifarten kommer att öka, inte minska. Delvis för att en hård satsning på biltrafik skapar sitt eget momentum. Sen kvittar det vad folk i gemen tror om saken.

Det finns ett ord för det Gustav förordar - opportunism. Hela Yimbys existens handlar om att gå emot en väletablerad fördom. Givetvis bör man argumentera sakligt och inte bara kasta ur sig lösa påståenden. Men man ska aldrig föreslå saker för att de verkar rimliga utan att vara det.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Självklart så förespråkar jag inte ren opportunism. Vad jag förespråkar är att man ska se inte bara de effekter som t.ex. västerleden kommer ha, utan även vad folk TROR den kommer ha för effekter. Att helt strunt i det och gå ut rakt på är att marginalisera sig själv i debatten. Vi måste från början vara inställda på att få med oss allmänheten med våra argument, att gå ut för att alienera ingen. Nej, jag tycker inte västerleden kommer hjälpa mot köer o.dyl. Jag är t.o.m. villig att satsa några tusenlappar på att det inom 5 år från att den står klar är minst lika hemsk trafik på Essingeleden (såvida inte ordentliga trängselavgifter införs på denna). vad du kallar opportunism kallar jag en långsiktigt hållbar strategi som i alla faser får större genomslag och når målet bättre.

Elbilen tog jag upp inte för att visa att massbilismen är hållbar, utan för att visa på en svaghet om man använder peak-oil som ett huvudargument mot massbilismen. Det finns så många andra svagheter att rikta in sig på, svagheter som inte är överkomliga.
1107 Inlägg
Då är vi eniga. Självfallet ska man argumentera så bra man kan för sin uppfattning.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
..och själv lade jag in elbilen för att jag helt enkelt tycker att den är grymt läcker. Glöm inte heller att en elmotor är 90% effektiv, att jämföra med en bensinmotor på runt 20% och en riktigt effektiv miljödiesel på max 50%.
Tycker jag att förbifarten skall byggas? Nej. Inte ens om varenda bil vore en elbil. Det är en vansinnig satsning som är fel lösning på fel problem.

Diskussionen om kärnkraft vet jag inte om jag orkar dra in här, men det har hänt en del inom den forskningen om man säger så. Finns intressanta spår att ta upp där, som t.ex. torium istället för uran.

Senast ändrad 3 oktober 2008 14:16
Erik Sundin
31 Inlägg
Gårdagens Uppdrag granskning handlade om förbifarten och Vägverkets utredning om projektet som tydligen saknar många negativa aspekter om leden skulle vara samhällsekonomiskt och miljömässigt nyttig.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1286509
Senast ändrad 23 oktober 2008 21:30
Peter D
329 Inlägg
Jag anser att det behövs en alternativ resväg mellan södra och norra stockholm, tycker dock att detta projekt verkar allt för stort dyrt och kompliserat. Bygg en bro till Ekerö någonstans vid Skärholmen/Vårby/Hallunda/Norsborg.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jag blir mer och mer tveksam till förbifart Stockholm. Jag har väl aldrig varit någon stor anhängare av den förvisso, men det verkar överlag finnas mycket lite som talar för att förbifarten är den bästa lösningen. Som påpekades i reportaget (och som jag hört påpekas tidigare också), den är inte ens bra för bilisterna själva! Enligt VV:s egna kalkyler kommer köerna att öka när förbifarten byggs, ändå kör man på. Är inte det hårresande?

Senast ändrad 23 oktober 2008 17:05
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Och jag, som tycker att bilar och stad inte hör ihop, stöder Peter D:s idé. Det finns alldeles för få broar över Mälaren. Det är absurt att det inte finns någon förbindelse mellan Essingen och Strängnäs.

Varför inte en Eolshäll-Ålsten, en vid Kungshatt, och en rakt norr om Södertälje?

Men det ska förstås vara vanliga broar för all sorts trafik, inga apartheidmotorvägar.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Jag tycker iofs att bilar o stad hör ihop, men att bilen måste anpassa sig till stadens villkor. I övrigt kan jag bara hålla med. Fler broar och gator för att avlasta och fördela. Fler motorvägar genom skogen löser däremot knappast några problem.

Senast ändrad 23 oktober 2008 17:50
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det behövs absolut en västlig ringled/förbifart för att avlasta Essingeleden, men jag blir alltmer övertygad om att den föreslagna dragningen via Lovön och Vällingby är alltför perifer. Den kommer därmed inte att bli ett bra alternativ för de flesta pendlare mellan södra och norra Storstockholm, och folk kommer då fortsätta att välja Essingeleden.
Bättre vore att bygga Ulvsundadiagonalen som ju skulle gå i det halvcentrala bandet, och inte som Förbifarten i yttre förorterna eller rentav ute i skogen.
Sedan bör man bygga klart Ringen runt innerstan med Norra Länken och därefter Österleden.
Sedan finns det många små enkla åtgärder som skulle minska köerna. T ex finns det bara 2 (!) vägar ut ut Kista, här hade man mycket lätt och billigt kunnat bygga ett par av- och påfarter mot E4 och Kymlingelänken.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Martin Nilsson skrev:

T ex finns det bara 2 (!) vägar ut ut Kista, här hade man mycket lätt och billigt kunnat bygga ett par av- och påfarter mot E4 och Kymlingelänken.

Det är inget som kommer ändras med nya E18?
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Det viktigaste är att slå fast att man inte får slänga ut 25+ miljarder på ett projekt som inte har fått tävla förutsättningslöst mot andra lösningar. Kungshattsleden har bara tävlat i ekonomisk lönsamhet mot Diagonal Ulvsunda. Kungshattsleden förlorade den jämförelsen (Vägverkets egna beräkningar).

Jan Wiklund skrev:

Och jag, som tycker att bilar och stad inte hör ihop, stöder Peter D:s idé. Det finns alldeles för få broar över Mälaren. Det är absurt att det inte finns någon förbindelse mellan Essingen och Strängnäs.

Varför inte en Eolshäll-Ålsten, en vid Kungshatt, och en rakt norr om Södertälje?

Men det ska förstås vara vanliga broar för all sorts trafik, inga apartheidmotorvägar.

Det känns faktiskt förvånansvärt förnuftigt att resonera på det sättet.

*Tre stycken fyrfiliga (plus cykelbanor) 70-vägar med 50-sträckor genom bostadsområden kan byggas oberoende av varandra under en längre period så att kapaciteten över Mälaren ökar successivt.

*Högre kapacitet och kortare resväg för de flesta. Tolv filer över Mälaren.

*Kortare resvägar för bussresenärer och cyklister, mopedister.

*Små rondeller som kan ligga bland bebyggelse istället för stora rampkomplex som måste ligga ute i skogen.

*Ljustavlor på E4 som meddelar trafikläget på vägarna så att trafiken kan silas effektivt.

*Lägre risk för prisökningar under hela projektets gång då det finns tre stycken oberoende underprojekt. Inte lika mycket tunnel som ökar den ekonomisk risken.

Jag undrar om inte slutkostnaden skulle bli flera miljarder lägre till råga på allt.

Senast ändrad 23 oktober 2008 19:29
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Gurre, har du fått något svar från Ingemar Skogö än?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Osäker på om jag faktiskt skickade nått mejl, men inget svar iaf. Så jag gissar på att jag inte skickat något. Inte för att jag skulle fått ett utförligt svar annars, men en standardrespons på mejl från allmänheten lär ju finnas.
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Gustav Svärd skrev:

Osäker på om jag faktiskt skickade nått mejl, men inget svar iaf. Så jag gissar på att jag inte skickat något. Inte för att jag skulle fått ett utförligt svar annars, men en standardrespons på mejl från allmänheten lär ju finnas.

Kan man ens lita på människan? Efter reportaget igår så bekräftades mycket om honom och jag har tappat respekten för människan, han ljög som hästar travar. I det här läget struntar jag i om han säger att Förbifarten skulle vara jordens underverk eller dess undergång. Det går inte att lita på honom, synd, han sänkte sig själv igår.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Efter att ha sett reportaget så undrar jag vad som krävs för att en generaldirektör ska få sparken.

> Infrastruktur
Förbifart Stockholm

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.