Jag erkänner att min syn på Rudin var lite färgad av ett tidigare meningsutbyte i ett helt annat ämne, och normalt hade jag nog inte startat en tråd bara för att en politiker råkat glömma bort att andra regler gäller i världen utanför partiet och att man inte får automatiska pluspoäng när man skruvar ihop en totalt innehållslös text av lätt tillgängliga standardfloskler. (Meningsutbytet handlade om Slussen, Rudin påstod i en
offentlig chatt att Nya Slussen innebär en försämring för cyklisterna, blev pressad trots att chatten omedelbart stängdes ner pga ett "tekniskt fel", och försökte senare rädda ansiktet genom att hävda att SL sagt nej till nya cykelbron. När jag artigt bad honom om källa på det på hans blogg blev jag förstås omedelbart portad).
Alltnog, om den mansdominerade stadsplaneringen som Rudin postulerar verkligen existerade så skulle det inte vara så svårt att hitta exempel på den. Visserligen är det utmärkande för genusdebatten att exemplen på mansdominans är väldigt konstruerade, men man brukar åtminstone kunna prestera något, oftast enligt linjen att män innehar viktigare positioner eller på något annat sätt är gynnade. Rudin t o m erkänner att i Stockholm är stadsarkitekten kvinna (och även stadsbyggnadsborgarrådet och stadsbyggnadsdirektören, kan tilläggas) så inte ens ur ett könskvoteringsperspektiv finns det fog för slutsatsen att stadsplaneringen skulle vara mansdominerad.
"Våra städer har nästan alltid planerats av män, för män. Ska vi vända utvecklingen krävs att vi vänder på perspektiven i stadsplaneringens alla delar." Vad är det för utveckling som ska vändas? Är den utvecklingen dålig, vad den nu består i? Varför ska den annars vändas? Rudin ger inga ledtrådar utan nöjer sig med billiga politiska floskler.
Daniel Jonsson skrev:
det är klart att en gles bebyggelse där barn måste skjutsas omkring under dagen och man inte kan handla mat på vägen hem gör det svårare för båda föräldrarna att jobba.
Eller också betyder "mansdominerad stadsplanering" att man bygger för tätt med för få grönytor. Eller något helt annat. Omöjligt att veta vad som avses. Termen är bara en blank projektionsyta för väljarnas drömmar, precis som en äkta politisk floskel ska vara utformad. Det är nog mest det som irriterar mig, att karln faktiskt inte säger något.