Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Städer

Citytunneln

Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Visa karta


För två månader sedan invigdes citytunneln i Malmö. Den ska ta itu med problematiken att centralstationen fram tills nu varit en säckstation vänd mot norr. Öresundståg från Köpenhamn har fått ta vägen söder om Malmö, sedan kontinentalbanan som löper öster om Malmös innerstad (strax väster om Rosengård). Slutligen har tågen anlänt centralstationen norrifrån. De tåg som ska fortsätta norrut har fått vända (och bytt till svensk personal).

Citytunneln förbinder järnvägen mot Öresundsbron direkt med Centralstationen (så den blir en genomfartsstation). Denna länk har stationer vid Triangeln (centrala Malmö) och Hyllie (söder om centrala Malmö). Öresundstågen behöver därmed inte vända och når dessutom fler punkter i centrala Malmö.

Av den information jag tagit del av fortsätter de pågatåg, som förut vände vid Malmö, till Hyllie som har en säckstationsfunktion för pågatågen. Borde man inte kunna utnyttja det faktum att Malmö nu praktiken har en ringlinje på järnväg? Man skulle kunna tänka sig att Pågatågen når Malmö genom "ringen", åker ett kvartsvarv och åker tillbaka på samma linje. Dessutom skulle man kunna tänka sig en renodlad innerstadsringlinje, där man anlade ytterligare stationer längs linjen (ex vid Stadiongatan, Svågertorp (återuppstådd), Angefridsvägen, Ystadsvägen, Persborg (befintlig), Amiralsgatan/Rosengård, Industrigatan, Sallerupsvägen, Bulltoftavägen, Slussen). Pågatågen skulle mer få karaktär av de S-tåg som finns på andra sidan sundet.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Malmöringen är på gång! Inte alla de stationer du föreslår, men inledande beslut finns:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1388417/Gront-ljus-for-Malmoringen.html

Sydsvenskan skrev:

Trots torsdagen beslut höjer kommunalrådet Anders Rubin (S) ett varnande finger. Sista ordet är inte sagt än om Malmöringen.

– Det är inte så enkelt att bara rulla på nu. Det krävs fortfarande att Trafikverket fattar ett beslut om permanent trafik, säger Anders Rubin.

Vilket beslut Trafikverket än kommer fram till är en sak säker:

Det kommer att bli överklagat.

Blir det ett nej så kommer kommunen att överklaga.

Blir det grönt ljus för mer persontrafik så kommer boende längs järnvägen att överklaga.


Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ringen var för uppenbart bra för att de skulle ha missat det. Blir ett otroligt lyft för Malmös expansion österut. Lägger man en lighrail/spårvagn längs Rosengård - Amiralsgatan, förbi centralstationen (i tunnel?) och till Västra hamnen + en linje från Ribergsborg - Triangeln - St Knuts torg (som då skulle bli spårvagnsknutstorg ) - Östervärn och Norra Hamnen, så har Malmö i ett svep ett lokaltrafiksystem av rang. Någon järnvägsring kan inte ens huvudstaden ännu stoltsera med.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 21 februari 2011 16:09
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Spårvägar i Malmö (och i Lund & Helsingborg) är något som varit på tapeten ett tag, politiker som uttalar sig positivt i tidningarna där osv. Det verkar från vad jag läst som dom troligen börjar med någon av stombusslinjerna:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Östervärn, Rosengåd, Persborgs Station & Svågertorp finns med på den kartan, men inte markerade som byten till pågatåg som dom blir med Malmöringen. Fosie vet jag inte vilken hållplats som blir närmast stationen.

Som du skriver skulle Malmös kollektivtrafik bli mycket bra med allt detta genomfört. Staden kommer nog visa sig fungera bättre så, och kännas lite annorlunda än när jag var där senast (2006).
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 21 februari 2011 17:21
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
I Malmö är det linje 5 till Rosengård som är prioriterad. Den har nått sitt kapacitetstak med konventionell busstrafik, så något måste göras. Blivande Rosengårds station får sin norra uppgång ungefär mitt mellan dagens hållplatser Annelund och Emilstorp, så jag antar att det blir en ny busshållplats på Amiralsgatan för järnvägsstationen. De övriga stationerna på kartan (Östervärn, Persborg, Svågertorp och Hyllie) har alla busshållplats i direkt anslutning. Stationen Triangelns norra uppgång (mellan Rådmansgatan och Johanneskyrkan) ligger omkring 250 meters promenad från själva torget Triangeln, kring vilket busshållplatserna med namnet ligger. Kommunen överväger dock en flytt av bussarna från S. Förstadsgatan (som då blir gågata till korsningen med Bergsgatan) till Rådmansgatan-Carl Gustafs väg och då blir det busshållplatser i direkt anslutning till norra stationsnedgången.

I Lund råder bred politisk enighet om spårväg mellan centralen (Clemenstorget) och Brunnshög i nordöstra hörnet av stan. Redan idag går en buss var femte minut på sträckan, trots att det enda som finns där ute är en handfull punkthus, en infartsparkering och ett av stadens alla Ericssonkomplex. Med partikelacceleratorerna (Max IV och ESS) och en ny stadsdel (jo, den planeras att bli Yimbygodkänd) behövs mer kollektivtrafik och då är det bara spårväg som kan erbjuda tillräcklig kapacitet. Genom bygget av bussbanan Lundalänken är sträckan redan förberedd för spårväg. I övrigt planerar man ingen stadsspårväg, bara landsbygdsspårväg till kransorterna Sandby, Dalby, Staffanstorp och Bjärred. Landsbygdsspårvägarna kan däremot inte motiveras av kapacitetsskäl utan där handlar det om att man inte tror sig kunna locka över fler bilister till kollektivtrafiken så länge som man bara erbjuder buss.

Ett litet problem när det gäller Lund är att det finns en inskränkt och ganska stark strömning bland stadens invånare att all fordonstrafik förutom cykel ska begränsas inom den medeltida stadens gränser. I somras vann man en delseger när man fick kommunen att övertyga Skånetrafiken att fr.o.m. december lägga ned nästan all regionalbusstrafik i stadskärnan. Det långsiktiga målet är att få bort all busstrafik förutom de "små eldrivna bussar" som alltid förs fram som universallösningen på Lunds alla stadsbyggnadsproblem. De som inte har tillräckligt hög utbildning och inkomst för att bo på cykelavstånd från "vår fina stadskärna" är uppenbarligen inte fina nog att få komma dit över huvud taget. Spårläggning och kontaktledningsupphängning i stadskärnan kommer förmodligen inte att accepteras utan strid.

Helsingborg har jag sämre koll på, så där får någon annan gärna fylla i.

Gemensamt för alla tre orter är att man förväntar sig att staten hjälper till med finansieringen.

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.

 > Städer
Citytunneln

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.