Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Bro mellan Danmark och Tyskland

Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
Herre jösses vad den bron kommer bli bra för sydvästra Skane. Hamburg here we comes! Stockholm pa 90väg eller tag som e försenat minst 3 timmar - NEJ tack!
Senast ändrad 29 maj 2012 16:48
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det är inte bara en bro som behövs om förbindelserna ska fungera bra. Idag är det inte ens dubbelspår mellan Rödby och Köpenhamn. Är det ens elektrifierat?

Som jag förstått det är danskarna inte intresserade av HH-bana den vägen. Om vi ska få HH-bana mellan Skåne och Hamburg kommer nog danskarna ställa som krav att det är Sverige som finansierar HH-bana på dansk mark (orimligt i mitt tycke). Alternativt kan vi bygga en motsvarighet till Iiselmmerdijk mellan Smygehuk och Rügen, men då lär det väl bli ramaskri bland en del miljögrupper.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
Yes, stämmer att sydbanan är lite slö http://sv.wikipedia.org/wiki/Sydbanen


Frågan är om inte Sverige hade tjänat tillbaka en finansiering på dansk mark väldigt snabbt. Stockholm-Hamburg på någon timme hade ökat nätverket och därmed tillväxten för Stockholm och allt söder om Stockholm markant. Dessutom tillgang till en av världens största hamnar. DESSUTOM tillgång till Schönenfelt som kommer ha direkt flyg till små städer i Asien på bara runt ngn miljon invånare.

Woooow, vilken investering för att globalisera Sverige på rätt sätt!

för den delen även flyg till många Rysska städer tror jag... go Vogograd!
Senast ändrad 29 maj 2012 16:46
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Såvida det inte är maglev som byggs så kommer resan till Hamburg inte ta någon timme. Resan till Köpenhamn tar 2,5 timmar och fortsättningen till Hamburg tar ytterligare 2,5 timmar. Mellan Puttgarten och Berlin (Schönefeldt) ännu större. (Kanske 3,5 timmar mellan Köpenhamn och Berlin).

Förresten: Hur full är Boulvardbanan i Köpenhamn? Hur stor är risken för stopp där likt vid Getingmidjan? Det är nog inte så lustigt att fastna där om målet är Hamburg. Just nu finns det fyra spår, varav två är reserverade för deras pendeltåg, s-tåg. Dessa spår kan inte användas av andra tåg, pga annat elförsörjningssystem. På de andra spåren kör det bland annat redan regionaltåg (som har rätt så täta avgångar.) Gissar att det inte bara är att bygga ytterligare två spår i den tunneln om ytterligare kapacitet krävs.

Det ska tilläggas att Danmark kör med annan spänning än Sverige och Tyskland, vilket iof inte behöver vara något problem om man skaffar dyrare tåg som klarar av olika spänningsgrad. Men jag tycker vi ska vara konsekventa och inte betala för ny räls i Danmark. Om det låser sig i den typen av förhandlingar tycker jag att alternativet Smygehuk-Rügen (om det vore realistiskt) borde övervägas (Och då med Maglev: Sthlm-Malmö-Hamburg/Berlin, med anslutande regionaltåg mot Köpenhamn). Malmö skulle nås på 1,5 timmar, Berlin på knappt 3 timmar och Hamburg på 3 timmar.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
jag trodde det var maglev vi pratade om. Cool ide med Smygehuk-Rugen, du verkar kunna det här med tåg!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Olivier Olofsson skrev:

Cool ide med Smygehuk-Rugen, du verkar kunna det här med tåg!


Jag kan tyvärr inte så mycket om tåg, men jag känner till Köpenhamn rätt så väl och ungefär hur snabbt det borde gå mellan Stockholm och Köpenhamn om snittfarten inkl stopp är 220km/h. Lite andra skillnader: Olika spänning och att de kör högertrafik.

Smygehuk-Rügen är dock säkert helt orealistiskt. Djupet är enligt eniro runt 40 meter och det är säkert strömt som bara dem. Men drömma går ju .

En plan för Maglev över till Tyskland skulle ju kanske funka och iom att de själva är producenter av den sortens tåg, kanske det är lättare att få dem att betala anslutning från Puttgarten till Hamburg och Berlin. Skulle gissa på att Köpenhamn skulle nås på 1,5 timmar och Hamburg på ytterligare en timme. Vet dock inte hur lätt det skulle vara att lägga magnetspår i anslutning till bron.

Men det gäller att få danskarna med på detta. Och hittills är snabba tåg inte deras starka sida och det kan kanske ha att göra med hur bortskämda de är med närhet mellan sina städer. Som exempel tar det mer än 5,5 timmar mellan Köpenhamn och Frederikshavn.Som jämförelse är sträckan mellan Stockholm och Malmö något längre, men där tar det 4 timmar eller 4,5 om det inte är X2000. Om man ställer detta i relation till att Sverige inte har världens bästa järnvägsnät förstår man hur illa det är ställt i Danmark.

Men i Köpenhamn har man insett värdet i regionförstoring, då Öresundsbron nu har byggts och det tar bara drygt 30 min till Malmö. De inser kanske värdet av att kunna nå en stad som är en bra bit större än Köpenhamn (dvs i detta fall Hamburg) på bara 1 timme. Det är regionförstoring som heter duga. Så hoppet kanske finns ändå.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Pelle Arvidson
4 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2012
Mener du det? Jag är inte säker vis det ska bli bro eller tunnel og projektet börjar vid tidigast i 2014.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Niklas Öhrström skrev:



Och hittills är snabba tåg inte deras starka sida och det kan kanske ha att göra med hur bortskämda de är med närhet mellan sina städer. Som exempel tar det mer än 5,5 timmar mellan Köpenhamn och Frederikshavn.


Besökte en gång ett danskt årsmöte för en riksorganisation, där man beslöt bordlägga en fråga till nästa helg. Större än så är inte landet.

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Bro mellan Danmark och Tyskland

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.