Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Kastrup är bättre än Arlanda

Sida 1 av 3
Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
Kom till Kastrup i Danmark för ett tag sedan. Maste säga att den flygplatesen utvecklas. Avgangar till alla världens hörn, om man jämför med Arlanda da som mest har charter verkar det som.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ja det är väl ett politisk ställningstagande SAS gjort att ha Kastrup som HUB. Men helt klart oförklarligt att en SAS-resa mellan Stockholm och Tokyo ska gå över Köpenhamn. Det innebär en omväg på nästan 1000 kilometer. Arlanda ligger bättre till för östrutterna.

Varför SAS valt Kastrup som HUB? Kanske den flygplatsen har större upptagningsområde. Från Kastrup når man mer än 3,5 miljoner invånare inom 150km bilresa från flygplatsen. Motsvarande för Arlanda är bara runt 3 miljoner (Stockholms, Uppsala, och Västmanlands län + stor del av Södermanlands län + Gävle och Sandviken.). Men detta kan inte varit anledningen eftersom Kastrup blev deras HUB långt innan Öresundsbron byggdes, så jag gissar på att det handlar om politiska påtryckningar.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det som vi i Sverige har svårt att ta till oss, är att Köpenhamn ligger i norra Europa.

När man flyger Arlanda-Kastrup-Tokyo får man se Stockholm från luften två gånger.

Men det kanske handlar om japaners nyfikenhet på bakverk, i kombination med en obefintlig inhemsk brödkultur, som skapar efterfrågan på resor mellan Japan och Danmark? Eller att Lego är stort i Japan? (Vilket kanske i sin tur beror på att Legogubbar är gula och ser likadana ut.)

Eftersom Sveriges regering har större andel i SAS än Danmarks regering, så tvivlar jag på att det är ett politiskt beslut. Vi får väl se hur det blir efter att SAS säljs.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 20 januari 2011 18:35
Profilbild
Patric Nilsson
509 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag har för mig att det var ett villkor för att danskarna skulle vara med när SAS bildades 1946. Sedan har Kastrup som hub varit ifrågasatt flera gånger, men danskarna har lyckats behålla flygplatsen som SAS huvudhub.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Tore Kullgren skrev:

Vi får väl se hur det blir efter att SAS säljs.


Frågan är om den skandinaviska marknaden är tillräckligt stor för att Lufthansa ska vilja ha en knutpunkt här eller om både Kastrup, Arlanda och Gardemoen blir matarflygplatser till Frankfurt.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
SAS har tre hubbar Kastrup, Gardermoen och Arlanda. Men det stämmer ju att Kastrup har betydligt fler internationella destinationer än övriga två.

Om man bortser från Tokyo, ligger ju Kastrup bättre till för de flesta byten. Alla matarflyg kommer ju faktiskt inte från Stockholm. Jag tror att exempelvis Norrköpingsbor och Göterborgare tycker att det är bättre att byta i CPH än i ARN om man ska till nånstans i Europa.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Martin Danell skrev:

Om man bortser från Tokyo, ligger ju Kastrup bättre till för de flesta byten.


Det gäller inte bara Tokyo. Följande städer ligger närmre Stockholm (om man ser till rakaste vägen):
Tokyo, Beijing, Shanghai, Hong Kong, Soeul, Bankok, Bombay, Dubai, Singapor, Sydney, Los Angeles, San Francisco, Dallas.

För resor söderut och till Västeuropa Sydmaerikas samt USS:s östkust ligger Kastrup bättre till. Annars ligger faktiskt Arlanda bättre till. Ska man till Asien, Östra USA eller Australien från Norrköping eller Jönköping är Kastrup en omväg.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Harald Cavalli-Björkman
44 Inlägg
Ort: Stockholm (Hjorthagen), Gick med: Februari 2009
Nu kanske det inte bara handlar om turister på väg från Skandinavien. Om man vill konkurrera om större strömmar av turister och businessmen till någon av städerna på kontinenten och inte bara alla de asiater som besöker Norrköping och Jönköping är det närmare att flyga till Kastrup och låta dem byta där. Sen är det väl närmare till reservdelar och bränsle, och man har mer personal. På så sätt blir det väl mer rationellt att serva långflygningar därifrån också.

Är det här ett problem? De har inte monopol, flyg med Finnair istället.
Senast ändrad 21 januari 2011 08:31
Mats Andersson
20 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
SAS val av Kastrup som hub lyser politisk styrning lång väg. Det är inget tvivel om att Köpenhamn och Kastrup gynnas av hur SAS är organiserat. Det är heller inget tvivel om vilka som förlorar. Antag att de tre skandinaviska länderna, i likhet med andra länder, haft egna nationella flygbolag istället för ett gemensamt. Då hade Stockholm, Göteborg och Oslo haft fler direktlinjer och Kastrup färre än idag. Eftersom Kastrup är SAS hub så utgörs en stor del av dess underlag av passagerare från Sthlm, Gbg och Oslo. Om SAS inte hade funnits så skulle dessa passagerare istället utgjort ett underlag för fler direktlinjer från sina egna städer istället för Köpenhamn.
Av denna anledning kan man heller inte diskutera de olika städernas storlek och betydelse genom att rakt av jämföra flygplatsernas storlek. Kastrups storlek är uppblåst på övriga skandinaviska storstäders bekostnad. Kastrups passagerarunderlag är förutom befolkningen i den egna regionen även befolkningarna i Sthlm, Gbg och Oslo. Medan det omvända inte råder.
Och vad beror då allt detta på? Uppenbarligen har SAS bestämt att det ska vara så och det är väl, mot bakgrund av vilka som gynnas och missgynnas, inte svårt att lista ut att det är den danska staten som av någon anledning haft störst inflytande av de olika delägarna.
Dessutom är det inte nog med att vi har en mindre internationell flygplats än vi hade haft utan SAS. Vi betalar för kalaset också, inte bara genom dyrare flygbiljetter, onödiga byten på Kastrup och längre flygresor genom omvägar, utan även via skattsedeln.
Senast ändrad 21 januari 2011 14:35
Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
Anders Norén skrev:



Frågan är om den skandinaviska marknaden är tillräckligt stor för att Lufthansa ska vilja ha en knutpunkt här eller om både Kastrup, Arlanda och Gardemoen blir matarflygplatser till Frankfurt.




jo det stämmer nog, men jag tror på Berlin istället för Frankfurt. Berlins nya internationella flygplats öppnar i år 2011. All tysk trafik till öst som ryssland, kina, korea och japan kommer dirigeras om fran frankfurt tilll Berlin. Sa Lufthansas köp av SAS samtidigt som både lågprisflygen, vägförbindelsen och tågförbindelsen Köpenhamn-Berlin (även cykelbanan för den delen, som jag hade tänkt prova i sommar), är nog Kastrups omvandling till matarflygplats (vad betyder matarflygplats igentligen????)
Senast ändrad 29 maj 2012 16:53
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Mats Andersson skrev:

SAS val av Kastrup som hub lyser politisk styrning lång väg. (...)


Jag håller med om allt du skriver. Sverige borde lämnat SAS på 70-talet. Helsingfors är mer av en Hub än Arlanda och det kan de tacka att de aldrig var en del av spektaklet.

Olivier Olofsson skrev:

Sa Lufthansas köp av SAS samtidigt som både lågprisflygen, vägförbindelsen och tågförbindelsen Köpenhamn-Berlin (även cykelbanan för den delen, som jag hade tänkt prova i sommar), är nog Kastrups omvandling till matarflygplats


Förmodligen ligger Kastrup för nära Berlin för att de skulle vilja samordna båda som Hubbar. Förhoppningsvis innebär det att Arlandas position längre bort och dessutom mer gynnsamt för östtrafik än Berlin, att det blir en sekundär hub. Hursomhelst verkar det, ur Arlandaperspektiv, mer rimligt att göra byte vid Berlin (som ju ändå är en världsmetropol) än i Köpenhamn.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Erik Sandblom
306 Inlägg
Ort: Kyrgyzstan, Gick med: Juli 2009
Niklas Öhrström skrev:

Det gäller inte bara Tokyo. Följande städer ligger närmre Stockholm (om man ser till rakaste vägen):
Tokyo, Beijing, Shanghai, Hong Kong, Soeul, Bankok, Bombay, Dubai, Singapor, Sydney, Los Angeles, San Francisco, Dallas.

För resor söderut och till Västeuropa Sydmaerikas samt USS:s östkust ligger Kastrup bättre till. Annars ligger faktiskt Arlanda bättre till. Ska man till Asien, Östra USA eller Australien från Norrköping eller Jönköping är Kastrup en omväg.


Är inte Gardermoen bättre för resor till Kanada och USA? Jordgloben gör att man kan flyga norröver för att komma västerut. Jag håller med om att Arlanda är bättre för resor österut. Men SAS kanske vill ha alla stora flygplan på samma flygplats, bara en tanke.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Erik Sandblom skrev:

Men SAS kanske vill ha alla stora flygplan på samma flygplats, bara en tanke.


Antagligen vill de bara ha en hub, precis som Finnair också har en. Och valet har av politiska skäl fallit på Kastrup. Men då borde det heta Danish Airlines.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Jag skulle ALDRIG, ÖVERHUVUDTAGET acceptera en omstigning på Kastrup! Går inte planet direkt till min destination så väljer jag ett annat bolag. Jag har flugit från Arlandas nya F-pir till flera destinationer, de flesta SAS-plan avgår därifrån numera. Jag säger bara en sak: Inte Kastrup! Känns uråldrigt. Gör även SAS för övrigt!
__________________
Investigate "9.11" now.
Erik Engholm
41 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Erik Sandblom skrev:


Men SAS kanske vill ha alla stora flygplan på samma flygplats, bara en tanke.


SAS flyger direkt till Newark och Chicago, både från Arlanda och Kastrup. Och i slutet av mars startar de återigen upp direktlinjen mellan Gardemoen och Newark.
Mats Andersson
20 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Det blev nåt fel här. Går denna att ta bort?
Senast ändrad 22 januari 2011 17:45
Mats Andersson
20 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Niclas Öhrström

Tack! Skickar ett instämmande tillbaka. Vinstlotten som är utfallet av SAS politiska styrning delas mellan Helsingfors och Köpenhamn. Det är bara att lyfta på hatten för finländarna som aldrig låtit sig luras in i den stolliga skapelsen SAS. Nu har de kunnat bygga upp en betydelsefull hub i sitt eget land och fått i stort sett hela den skandinaviska Asienmarknaden till skänks av SAS. Uppenbarligen tycker SAS att den förlorade Asientrafiken är ett rimligt pris att betala för att blåsa upp Kastrups storlek på Arlandas bekostnad.
Senast ändrad 22 januari 2011 17:41
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Det blir nog samma visa med dansk-svenska posten.
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Varför flyga med SAS överhuvudtaget egentligen. Förutom bytet på Kastrup så är dom svindyra! När jag ska runt i Europa så flyger jag Norwegian, AirBerlin, German Wings, med flera. En sak är bättre på Kastrup dock: Metron och pendeltågen. Arlanda Express skulle inte behöva vara så dyr. 240 kr för en enkel resa.
__________________
Investigate "9.11" now.
Olivier Olofsson
24 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2011
Anders Anttonen skrev:

Varför flyga med SAS överhuvudtaget egentligen. Förutom bytet på Kastrup så är dom svindyra! När jag ska runt i Europa så flyger jag Norwegian, AirBerlin, German Wings, med flera. En sak är bättre på Kastrup dock: Metron och pendeltågen. Arlanda Express skulle inte behöva vara så dyr. 240 kr för en enkel resa.



Vem driver Arlanda Express?
Sida 1 av 3

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Kastrup är bättre än Arlanda

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.