Utskrift från uppsala.yimby.se
....

Litteraturtips

Sida 1 av 4
Profilbild
Anders Gardebring
3331 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag tänkte att man kunde skriva lite tips om bra litteratur att läsa.
Själv håller jag just nu på och läser Jane Jacobs klassiska bok "The Death and Life of Great American Cities"
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Death_..

På svenska heter den "Den amerikanska storstadens liv och förfall"

En mycket intressant bok som handlar om varför modernistisk stadsplanering är så destruktiv och om varför den inte fungerar.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 7 augusti 2008 00:15
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Spelet om staden, utgiven av FORMAS, kan jag rekomendera. Den innehåller korta artiklar skrivna av forskare. Några tar upp just tät kontra gles stad och de flesta är intressanta om man vill lära sig mer om hur städer fungerar. Det är dock inte frågan om någon djupdykning utan boken består mer av något liknande debattartiklar eller kortare essäer.
Senast ändrad 7 augusti 2008 15:46
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jan Gehl skrev en sorts Jacobs i bilder, med främst danska exempel, som heter Livet mellem husene och har kommit ut i flera upplagor sedan början av 70-talet

Jerker Söderlind har skrivit en bok som heter Stadens renässans. Riktat främst till byggfolk misstänker jag eftersom det finns mycket tekniska resonemang.

Sten O Karlssons avhandling Arbetarfamiljen och det nya hemmet handlar om hur förortsdogmen slog igenom i Sverige.

Gordon Cullens Townscape är en gammal klassiker från 50-talet, bygger helt på bilder och är särskilt ilsk på vad han kallar prairie planning, dvs förorter. Cullen älskar detaljer.

Danska Modtryk gav ut en synnerligen akademisk kritik av funktionalistiskt stadsbyggande på 70-talet, Berndt, Lorenzer & Horn: Arkitektur som ideologi. En något mindre akademisk bok men efter samma linjer är Hans Paul Bahrdts Den moderna storstaden från 60-talet.

Om man är intresserad av hur människor försvarar sin stad kan man läsa Manuel Castells The city and the grassroots som handlar om uppror från spanska comuneros på 1500-talet till upproret mot franquisternas fastighetsspekulationer på 60-talet.
Senast ändrad 7 augusti 2008 21:41
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Antologin acceptera från 1931 har vi ju redan nämnt. Handlar inte bara om arkitektur och stadsplanering, utan om funktionalism som allmän livsåskådning.

Stadens form av Janos Kleinesel visar i bild hur den europeiska staden har utvecklats genom historien.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Kevin Lynch: The image of the city från 1960 handlar om hur vi upplever en stad.

Och så har vi Leonardo Benevolo: Den moderna stadsplaneringens uppkomst, som jag vill minnas beskrev hur förortsdogmen uppkom bland högreståndsmänniskor som var rädda för upproriska fattiga i spåren av 1848 års revolutioner.
Senast ändrad 8 augusti 2008 13:38
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
"Acceptera inte" av Björn Klarqvist mfl är en extremt hätsk (men inte särskilt orättvis) uppgörelse med svensk arkitektur/byggindustri/utbildning. Tyvärr lägger man som vanligt all energi på nedgörande kritik istället för konstruktiva förslag (även om det faktiskt finns några i slutet). Men det är intressant läsning och titeln är ju strålande.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Anders Hagsons avhandling "Stads- och trafikplaneringens paradigm" är en av de nyttigaste och mest effektiva analyser av funktionalistisk planering jag någonsin läst. Med vetenskaplig precision visar Hagson hur vårt samhällsbyggande det senaste halvseklet, och än idag, bygger på empiriskt ogrundad modernistisk ideologi.
__________________
A house is not only a machine for living in
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Karl Zetterholm
34 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2008
Smarta (och inte så smarta) människor säger saker om stadens framtid:
http://freakonomics.blogs.nytimes.com/2..

Smarta (och inte så smarta) människor säger saker om förortens framtid:
http://freakonomics.blogs.nytimes.com/2..

En del av kommentarerna är intressanta också..
Senast ändrad 14 augusti 2008 15:35
Erik Sundin
31 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: Februari 2008
Jag har precis läst färdigt Expressens kulturredaktör Per Svenssons Storstugan - eller när förorten kom till byn. Det är en personligt hållen essä om den svenska förorten, dess planerare och idéerna som låg bakom. En bra introduktion till ämnet. Kanske är Per något obalanserad i sin kritik, men det förklaras av att han har utvecklat(som han själv säger) en "fobi mot förorter" efter att vuxit upp 60-talets ultramoderna Täby.


Jag kan också rekommendera Stockholms satelliter - rekordåren 1960-1979 av arkitekten Jerker Söderlind och fotografern Per Skoglund som har dokumenterat Stockholms betongförorter i bilder med korta kommentarer och förslag på hur man kan göra områdena mer urbana. Den innehåller också några korta essäer om varför de ser ut som de gör; idéerna bakom funktionsseparering, trafikseparering och det industriella byggandet.
Senast ändrad 5 september 2008 21:32
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Johan Rådberg har skrivit en bra bok som heter "Drömmen om atlantångaren : utopier & myter i 1900-talets stadsbyggande". Den ger en idéhistorisk bakgrund till modernistisk arkitektur och stadsplanering. Rekommenderas varmt.
__________________
A house is not only a machine for living in
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Och hur kunde jag glömma Ulf Stahre: Den globala staden, 2007, som ger den bästa översikten över internationell urbanforskning på svenska och samtidigt kopplar detta till Stockholms utveckling de senaste 50 åren. Inte bara faktiskt utveckling utan även planer och officiella policies samt opposition mot detta.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Per Lundins avhandling Bilsamhället (KTH 2008) är en mycket värdefull och hisnande genomgång av hur och varför samhället anpassades för massbilism. Skrämmande men lärorikt...
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Elisabeth Klingberg har skrivit en bok vid namn När nyurbanismen kom till stan. Hon beskriver mekanismerna bakom nyurbanismen samt åsikterna från dess anhängare resp kritiker. Jag har köpt boken och den ligger i min ständiga hög på nattygsbordet, men jag har ännu inte läst ett ord i den. Någon som har?
Karl Zetterholm
34 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2008
Om Obama och McCains urbana policies:
http://www.gothamgazette.com/article/landuse/2008..http://citiwire.net/post/211/http://www.mcclatchydc.com/310/story/53287.html

Föga förvånande så verkar Obama mest intresserad och visionär.
Senast ändrad 24 oktober 2008 11:10
Profilbild
Anders Gardebring
3331 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Bil kommer att vara något man har i Täby men inte Alby, i Bromma men inte Fittja.
Ehm, bil är ju relativt vanligt i både Alby och Fittja, även om många i Täby kanske har 2-3 bilar bredvid sin villa. Det är inte så många som orkar sitta mer än en halvtimme i tunnelbanan för att komma till T-centralen, byta på 5-10 minuter och därefter sitta en 15-20 minuter till. Har man bil så tjänar många i norra Botkyrka 1 och en halvtimme varje dag, bara på att de använder bilen för jobbpendling. Och bland annat detta tilltalar väldigt många. När förortsborna blir rikare så blir det nog ännu mera bilande.

En vettig lösning är att man inte bygger alltför långt ut i regionen, där folk får långa pendlingstider, utan satsar på att förtäta så centrala områden med så bra kollektivtrafik som möjligt.
Senast ändrad 21 november 2008 12:47
Profilbild
Anders Gardebring
3331 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Fast är det den minskade pendlingstiden, eller bilen i sig, som tilltalar?
Pendla slipper man väl helst om man kan.
Så som du säger, bäst är ju att sluta bygga dessa utsmetade glesa förorter. Då får vi som effekt att de enda som kör bil är de som verkligen vill ha en bil och/eller behöver den för annat än det vardagliga livet.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 21 november 2008 13:36
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Anders Gardebring skrev:


Fast är det den minskade pendlingstiden, eller bilen i sig, som tilltalar?
Pendla slipper man väl helst om man kan.
Så som du säger, bäst är ju att sluta bygga dessa utsmetade glesa förorter. Då får vi som effekt att de enda som kör bil är de som verkligen vill ha en bil och/eller behöver den för annat än det vardagliga livet.

Kort pendlingstid i kollektivtrafiken upplevs ju inte lika mycket som en barriär, jämfört med en längre sådan. När man ska anlägga nya bostäder i Stockholmsregionen bör man väl se till att det med vissa undantag inte tar mer än 15-20 minuter att därifrån ta sig till Slussen, Fridhemsplan eller T-centralen med kollektiva medel.

Innerstadsborna är mycket rikare än förortsborna i Botkyrka men ändå så använder en större andel bilen vid resor. Visst tilltalar bilen i sig, men det är nog mest en smidighetsfråga. Privatflygplan, båtar, vattenskotrar tilltalar väl också, men det är ju inte ett så smidigt sätt för dagliga transporter.

Ju längre ut man tar sig från innerstan, ju fler använder bil. Man bör kanske snygga upp ytterområdena lite grann, men inte massivt exploatetera dem med bostäder och ge underlag för fler shoppinglador i förorten.
Profilbild
Anders Gardebring
3331 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag ser inte Stockholms framtida utveckling på det sättet. Vår stadsbyggnadsutveckling kan inte handla om att bygga bostadsområden där man snabbt kan ta sig "till stan", alltså det som idag finns innanför tullarna.
Utvecklingen måste istället handla om att skapa flerkärnighet så att alla inte behöver åka till samma punkt så fort det skall klubbas, ätas gott, eller gås på teater. Med andra ord, expanderande innerstad som knyter ihop innerstad med närförorter, och urbanisering i närförorterna så att det hela binds ihop i en fungerande stadshelhet. Vad gäller ytterförorterna vill jag se en urbanisering i de flesta av närförorternas kärnor, så att de som bor där inte heller behöver sätta sig i bilen och åka in till "stan" hela tiden. Med en expanderande innerstad ut till närförorterna blir ju dessutom plötsligt ytterförorterna istället närförorter, vilket ytterligare ökar poängen med att urbanisera även i dessa.

Det flyttar in en halv miljon människor till Storstockholm till 2030. Vi kan utan problem tredubbla våra täta innerstadsområden om vi vill. Det handlar bara om att vilja
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 21 november 2008 14:35
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.