Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Charterflyg från mindre flygplatser?

Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
http://www.dn.se/resor/hoppa-over-arlanda-pa-vage..

Arlanda, Landvetter och Kastrup har länge dominerat svenskt charterflyg, men allt fler charterflyg använder de mindre flygplatserna.

Är detta en positiv utveckling? Innebär det att intresset för tåg till/från Arlanda minskar?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Jag ser det som viktigt att det lyfter så få plan möjligt. Med detta menar jag att dem plan som lyfter är fyllda till sista plats.

Om alla Sveriges småflygplatser ska glänsa med charteravgångar, så kommer många plan att lyfta och jag förmodar att dem är max halvfulla.

nu är det ju stora städer, men att Både Linköping och Norrköping ska ha charter är ju inte klokt. Att båda städerna ska ha flygplatser ens...

Det är nog inte bra för tåget från/till Arlanda, även om Arlandas utbud
är mycket större.
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.

Senast ändrad 25 oktober 2009 20:14
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
men om man ser på flygtrafiken i sin helhet så rä väl chartern rätt marginell? så kan inte se att det skulle påverka arlanda eller tågtrafiken dit. .

däremot kanske det är lite "klimatosmart" att flyga halvtomma plan (om dom nu är det) från småflygplattser bara för att det är bra reklam (vilket jag antar att anledningen är)
__________________
http://www.gosatta.org
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Charterresandet bygger på att resebyrån långt i förväg bokar hotellrum och hyr (chartrar) ett flygplan. Biljetterna säljs sedan långt i förväg och om de inte lyckas sälja allt så reas de sista platserna ut (s.k. sista minuten-resa). Om försäljningen går allt för dåligt i början av bokningsperioden kan hela resan ställas in. Därför kan vi nog räkna med att charteravgångarna går så gott som fulla.

Om vi gör tankeexperimentet att varje svensk i snitt åker på charter ungefär en gång vart femte år så innebär det följande:
- varje år åker ungefär två miljoner svenskar
- varje vecka åker ungefär 40 000 svenskar
- 40 000 svenskar är ungefär 0,4 % av befolkningen
- en regional flygplats som Kallax eller Romme har kanske 500 000 invånare i upptagningsområdet och 0,4 % av det är 2000 resenärer - per vecka.

Med 2000 resenärer per vecka, teoretiskt och potentiellt, så är det nog inte särskilt svårt att fylla ett par flygplan per vecka till olika destinationer även från mindre flygplatser.

Även om vi skulle anta att svensken åker på charter en gång per årtionde (ungefär som mitt snitt hittills i livet) så skulle underlaget bli 1000 resenärer per vecka och 500 000 invånare.

Reguljärflyget flyger under helt andra förutsättningar. De måste ha tätare tidtabeller (går det att ha färre än 1 avgång per vardag och ändå upprätthålla en attraktiv trafik?) och kan inte ställa in avgångar bara för att de inte har sålt alla platser. (Även om det ryktas att vissa flygbolag brukar få "tekniska fel" när bokningen gått dåligt...)

Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ort: Nyköping (Ekerö), Gick med: September 2009
Tack för den insikten Anders. Nu förstår jag chartern bättre...
__________________
Jag eftersträvar en stad som hänger samman, är rörlig och livlig och har plats för alla som vill.
Profilbild
Johan Olofsson
21 Inlägg
Ort: Köpenhamn (Frederiksberg), Gick med: September 2009
Ja, så med andra ord är det (bland annat) klimatsmart att använda mindre flygplatser för charterflyg, eftersom resenärerna ofta är familjer (eller par) och ofta färdas i bil till flygplatsen. Bilresor till flygplatser för en semesterresa kan alltså bli (i genomsnitt) kortare och belasta storstädernas trafiksystem mindre ifall smärre flygplatser också har charteravgångar.

För befolkningen utanför storstäderna kan en lokal flygplats dessutom vara viktig både som arbetsgivare och som tecken på en stads status som regionalt centrum.

Storstädernas befolkning har givetvis tillgång till kollektivtrafik till flygplatsen också.
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Jag tror inte det är ovanligt att en familjs charterresa genererar två t.o.r. resor med bil till flygplatsen. Man låter någon köra hem bilen hellre än att den står på långtidsparkering. Och avståndet enkel resa kan vara några 10-tals mil.

Höghastighetsjärnvägen som ansluter till Kastrup, Landvetter och Arlanda borde kunna förändra dessa vanor. Men det ligger långt fram i tiden. Och ovana tåg-resenärer föredrar att få åka bil i alla fall! Och i det stora hela är ju bilens utsläpp mycket lite i förhållande av varje passagerares andel av flygplanets utsläpp, om jag förstått rätt. Så höghastighetståg till Medelhavet över natten måste vara mest miljösmart för korta solresor.

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Charterflyg från mindre flygplatser?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.