Utskrift från uppsala.yimby.se
....

Södertälje Centrum - Södertälje Syd, ny minimetro

Michael Heikkinen
3 Inlägg
Hej, jag har en idé jag spånat på lite angående blindtarmen i järnvägsnätet mot Södertälje Centrum.
Nu när det finns 2st spår hela vägen ner till Södertälje Centrum, vad säger ni om att man knoppar av dessa från pendeltågssystemet och bygger en helt separat bana av metrostandard som går Södertälje Centrum - Södertälje Hamn - Södertälje Syd. Spår finns till stor del redan och där det kan behöva kompletteras verkar det finnas plats utan större ingrepp.

Det tar idag 7min med pendel att åka Centrum - Syd och 3min Centrum - Hamn. Jag förutsätter att en metro ungefär ligger på detsamma dessa korta sträckor.
Med åtkomsten till Södertälje Syd förkortas restiden för de 65000 i tätorten som ska till Stockholm C, då bl.a. framtida MÄLAB regionaltågen som stannar i Syd kan avverka denna sträcka på cirka 25min. Blir även bättre åtkomst till övriga fjärr/regionaltåg i Södertälje Syd för invånarna i Södertälje än idag då det endast går halvtimmestrafik på Gnestapendeln som tar sig dit snabbt, övrigt buss som tar cirka 15min. Turtätheten skulle öka enormt mot idag.

Pendeltågen som för tillfället går till Södertälje kan istället dela på sig efter Syd och ta över Gnestapendeln samt andra hälften till Nykvarn eller Järna eller varför inte alla 3 när Citybanan är i bruk. Oavsett kommer de orter som får trafiken få mycket bättre trafik än idag.

Jag tänkte mig en förarlös bana med väldigt hög turtäthet, liknande den i Köpenhamn. Lär inte krävas så många fordon med endast 3 stationer.
Dock tänkte jag att man direkt drar vidare denna söderut eller västerut och skapar något liknande Barkabystaden (liknande restid till Stockholm C). Då kanske man kan få in den i Sverigeförhandlingen?

Ingen aning om vad detta skulle kosta men jag tror nog det skulle bli en hel del mer nytta per krona än de flesta spårsatsningarna i Stockholms Län.

Vad har ni för tankar kring detta?
Martin Kolk
528 Inlägg
Det är väll så kort att det skulle gå att göra på 7-8 minuter med buss om den bara stannade vid Södertälje hamn. Svårt att tro att det skulle bli samhällsekonomisk lönsamhet om man bara vinner någon minut över en bussskyttel som man kan starta imorgon. Att det skulle krävas kapacitet för en metro-lösning är svårt att tro.

Fast det är en rolig idé. Kanske skulle man om Södertälje exploateras ordentligt kunna använda sträckan som del av en spårvagnslinje. Det borde gå att göras kompatibelt även om det går lite pendeltåg på samma spår.
Senast ändrad 7 september 2015 21:11

Södertälje Centrum - Södertälje Syd, ny minimetro

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter

...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.